Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
Datum: (6 jaar en 180 dagen geleden)

Kerstmis haalt Sinterklaas in bij bol.com: alle records verbroken

Drukste dag ooit in de geschiedenis; omzet ruim 20% boven Sinterklaas-piek

Bol.com beleefde gisteren de drukste dag in haar geschiedenis en vestigde daarmee opnieuw een e-commerce record. Waar recent de maandag voor Sinterklaas de boeken in ging als de drukste dag ooit, was het gisteren in aanloop naar Kerstmis nog drukker. Dit resulteerde in een omzetgroei van ruim 20% ten opzichte van de drukste dag voor Sinterklaas, die ook al alle records brak. Ruim 350.000 cadeautjes, kerstdecoratie, kookgerei en zelfs nog de laatste kunstkerstbomen raasden over de digitale toonbank. Op het drukste moment werden er maar liefst 11 artikelen per seconde besteld. De eindspurt van de Kerstman is een nieuwe trend: de verkopen voorafgaand aan Kerstmis kwamen enkele jaren geleden nog nauwelijks in de buurt van Sinterklaas. Inmiddels behoort de kerstperiode voor bol.com echter tot het hoogste piekmoment van het jaar. Naast cadeaus voor onder de boom worden er meer dan ooit artikelen voor de aankleding van het huis, de kerstboom en kersttafel besteld. In vergelijking met de drukste dag voorafgaand aan Kerstmis vorig jaar, is de omzetstijging zelfs 70%.

Niet alleen het aantal artikelen op de drukste dag voor Kerstmis is hoger dan de drukste dag voor Sinterklaas, ook de besteding per artikel van 29 euro is gemiddeld 3 euro meer. Het zijn vooral de dertigers die hun kerstaankopen online doen; zij schaffen per persoon de meeste artikelen bij bol.com aan. Voor de grote cadeaus moet je dit jaar bij de 40-plussers zijn. In de leeftijdscategorie veertig tot zestig jaar wordt namelijk het meeste geld uitgegeven per artikel.

Daniel Ropers, algemeen directeur bij bol.com: “Het lijkt erop dat Nederland meer dan ooit de kerstaankopen online doet. Al jaren zien we dat Kerstmis steeds populairder wordt, maar nooit eerder was er sprake van zo’n grote omzetstijging ten opzichte van Sinterklaas. Dat heeft zelfs ons verrast. Het bevestigt de ontwikkeling dat consumenten tegenwoordig niet alleen de kerstcadeautjes zoals speelgoed, parfum en sieraden online kopen, maar dat zij bol.com ook weten te vinden voor alle andere benodigdheden voor een gezellig huis in feestelijke kerstsfeer.”

Nederland gaat voor ‘stoer’ en laat zich inspireren door Scandinavië en natuur
Veel Nederlandse huizen kleuren deze kerst aubergine en okergeel. Voor de kerstaccessoires zijn natuurlijke, robuuste en onbewerkte materialen in trek, waaronder hout, (denim) stof, metaal en koper. Zo behoort het houten kerstboompje tot de populairste kerstaccessoires van dit moment. Van de verschillende kersttrends die bol.com ter inspiratie biedt, worden de meeste accessoires en versiering aangeschaft binnen de stoere trend gebaseerd op Scandinavië en de natuur. Creatiever dan ooit zijn we met de kerstlampjes; bol.com constateert een ware trend in doe-het-zelven met verlichting waarbij niet alleen de kerstboom, maar steeds meer accessoires in en om het huis opvallend verlicht worden.

Gourmetstel krijgt concurrentie van pizzaoven
Nederland bereidt zich massaal voor op het kerstdiner. Bol.com ervaart een sterke stijging in de verkoop van keukenmachines en pannen. Met ook dit jaar weer traditioneel aan de top: het gourmetstel. Maar deze krijgt stevige concurrentie van de pizzaoven (Trebs PizzaGusto) en de hetelucht friteuse (Philips Airfryer), zo blijkt uit de verkoopcijfers. Natuurlijk is er traditiegetrouw extra vraag naar feestelijke make-up en parfum, maar opvallend genoeg worden in de winkel Mooi & Gezond ook meer condooms gekocht dan anders…

Populair voor onder de kerstboom

Onder de kerstboom ligt bij veel gezinnen het nieuwe album van Adele. Deze is nog maar een maand uit en is nu al het meeste verkochte artikel bij bol.com van heel 2015, gevolgd door de Google Chromecast die ook in de afgelopen dagen weer in grote aantallen werd verkocht. Als kerstgeschenk van de baas kunnen nog meer mensen dan vorig jaar een bol.com cadeaubon verwachten. In de afgelopen twee weken verkocht bol.com een record aan zakelijke cadeaubonnen. De bon van 25 euro werd het vaakst aangeschaft. Andere populaire kerstcadeaus zijn:

• Cacharel NOA (parfum)
• Jean Paul Gaultier Le Male (parfum)
• Casio Collection goudkleurig retro horloge
• GEFU Spirelli Spiraalsnijder (keuken)
• Kobo e-reader
• 30 seconds (gezelschapsspel)
• Paw Patrol (speelset)
• Star Wars: Battlefront – PS4 (game)
• The Hobbit 3 Extended Edition (DVD)
• Het wonder van jou – Jan Paul Schutten (kinderboek)
• A Head Full of Dreams – Coldplay (cd)
• Neem een geit – Claudia de Breij (boek)
• Het Grote Top 2000 A Gogo kijk-, lees- en luisterboek

Kerst infographic bol.com

Over bol.com
Bol.com is al sinds de opening in 1999 één van de populairste winkels van Nederland en België. Dankzij een breed assortiment, uitstekende service en winkelgemak kan bol.com rekenen op het vertrouwen van ruim 6 miljoen klanten in Nederland en België. Met een assortiment van meer dan 10 miljoen artikelen vinden al deze klanten steeds weer wat zij zoeken. Dat klanten de winkel waarderen blijkt wel uit de vele awards die bol.com gewonnen heeft. Zo is bol.com in 2015 door het publiek verkozen tot ‘Beste Online Warenhuis van Nederland’ en ‘Beste Webshop van België 2015-2016’. Bij bol.com vinden klanten het grootste assortiment in tientallen speciaalzaken met boeken & ebooks in het Nederlands en andere talen, muziek, film, games, elektronica, speelgoed, sieraden, horloges, babyartikelen, tuin- en klusartikelen en alles voor wonen, dieren, sport, vrije tijd en persoonlijke verzorging. Bol.com is onderdeel van Ahold.

Wilt u de kerstdrukte in het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk (NL) zelf beleven? Neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens. Videomateriaal van ons distributiecentrum vindt u op het bol.com YouTube kanaal. Via onze beeldbank kunt u fotografie downloaden.

bol.com

Marjolein Verkerk
T. +31 (0)88 71 24 717
E. pr@bol.com