www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl

Werner Vogels, CTO van Amazon.com: "Meer technologie leidt in 2016 tot simplificering dankzij de cloud"

DEN HAAG, 15 december 2015 - Technologie en software raken steeds meer geïntegreerd in ons persoonlijke en professionele leven. Deze integratie breidt zich ieder jaar verder uit. Gezien de alomtegenwoordigheid van technologie in ons bestaan is het lastig alle trends te bespreken die impact op ons hebben. Daarom focus ik voor nu op enkele trends waarvan wij zien dat ze wereldwijd een direct effect op onze klanten hebben, en op wat we het komende jaar kunnen verwachten. Deze trends zijn gericht op simplificering, en hoe het voor bedrijven makkelijker wordt om hoogst effectieve applicaties te bouwen die zowel veilig en betrouwbaar zijn als grote schaalbaarheid en prestaties leveren tegen de laagst mogelijk prijs. Dat en meer zijn de voorspellingen voor 2016 van Werner Vogels, VP van Amazon.com en als CTO verantwoordelijk voor Amazon Web Services.

Het ontwikkelen van applicaties gemakkelijker maken
Ondanks de belofte van technologie om onze levens makkelijker te maken, zijn sommige applicaties in de loop der tijd tamelijk ingewikkeld geworden. Dit ondanks het visionaire werk van John Gall, die decennia geleden al schreef dat ‘applicaties gebouwd als complexe systemen vrijwel nooit goed werken’. Complexe systemen zijn in eerste instantie altijd simpel ingericht, en worden na verloop van tijd altijd uitgebreider en ingewikkelder. Het is immers makkelijker om een eenvoudig systeem te bouwen dat veilig en betrouwbaar is en dat vervolgens uit te breiden, dan te beginnen met een complex systeem waarbij al teveel variabelen zijn om in de gaten te houden. We zien daarom een populaire trend waarbij mensen proberen hun applicaties, infrastructuur en technologische systemen te simplificeren. In 2016 zien we de zoektocht naar simpelere applicaties een vlucht nemen. De reden daarachter is dat klanten eindelijk aan de slag kunnen met een aantal nieuwe componenten, die als clouddienst worden aangeboden.

Het ontwikkelen van diensten simplificeren: Microservices
In traditionele dienstgeoriënteerde architecturen zijn diensten vaak behoorlijk course-grained. Zo kan een klantmanagementdienst bijvoorbeeld alle functionaliteit op het gebied van handelingen met klantdata bevatten. Echter overlappen veel van de functies van deze dienst niet op het gebied van schaalbaarheid en beschikbaarheid. Een klantlogin, die vaak gebruikt wordt, vereist een heel andere schaalbaarheid dan een adresboekdienst die enkel nodig is wanneer producten verzonden moeten worden. We zien een trend ontstaan waarbij applicaties opgedeeld worden in losse onderdelen, om deze monolithische systemen te simplificeren.

Diensten en softwaresystemen tot de kleinst mogelijke bouwstenen uit elkaar halen is een hot item in de wereld van softwareontwikkeling. De kleine diensten, vaak ‘microservices’ genoemd, worden ondersteund door beheercomponenten, zoals onder meer Docker ze levert. Dit maakt applicaties flexibeler, en verandert eveneens het softwareontwikkelingsproces. De grotere systemen hoeven niet langer gepatcht te worden met software updates; in plaats daarvan wordt een nieuwe versie van de microservice afgeleverd, die de vorige versie vervangt.

Cloudcomputing providers bieden container management environments die het makkelijker maken om microservice omgevingen te ontwikkelen en te beheren, en versnellen daarmee deze trend. We verwachten dat dit in 2016 en de daaropvolgende jaren de standaard wordt voor alle nieuwe applicaties.

Computers simplificeren: Serverless Arcitectures
Een van de grootste revoluties die we de afgelopen in de technologische sector zagen is de opkomst van serverless computing. Dit komt grotendeels door de lancering van AWS Lambda, dat niet langer een fysieke of virtuele server nodig heeft om applicatiecode te draaien. Dit maakt applicatieontwikkeling enorm veel eenvoudiger, aangezien architecten enkel hoeven na te denken over business logic, en zich niet langer zorgen hoeven te maken over het beheren van servers om hun software te draaien.
Dit maakt het makkelijker om veiligheid en betrouwbaarheid van de business en klanten te bereiken. Het is immers makkelijker om geen server te beheren, dan een server.

We zien al complete bedrijven gebouwd worden die van geen enkele server gebruik maken. Een mooi voorbeeld is Teletext.io: een Nederlandse startup die innovatieve content managementsysteemtechnologie heeft ontwikkeld waarmee tekst op webpagina’s kan worden beheerd en geplaatst door de auteur van de tekst, in plaats van de programmeur. De serverloze benadering stelde Teletext in staat om snel en eenvoudig een dienst te lanceren die bedrijven over de hele wereld kan helpen. Tegelijkertijd geeft het hen een schaalbare oplossing met een nagenoeg oneindige capaciteit.

Teletext.io is slechts een voorbeeld van de vele organisaties die we hun applicaties en businesses zonder servers zien bouwen. Ik verwacht dat deze trend in 2016 explosief gaat stijgen.

Integratie simplificeren: API’s voor alles
De dagen dat systemen werden opgebouwd uit stukjes software die volledig in beheer bij de ontwikkelaar waren, zijn reeds lang voorbij. Moderne ontwikkeling draait om het bundelen van vele verschillende diensten van zowel cloud providers, zoals database- en analytics-diensten, als derden uit het cloud-ecosysteem, zoals Stripe voor mobiele betalingen, of Twillio voor telefoniediensten. Deze diensten hebben een Application Programming Interface of API nodig om ze te kunnen verbinden en gebruiken.

Het goede van API’s is dat ze zowel intern als extern ingezet kunnen worden. Niet alleen nieuwe software, maar ook legacy-software wordt voorzien van API’s, zodat nieuwe, innovatieve softwareproducten ermee verbonden kunnen worden. Unieke functionaliteit kan aan partners en klanten beschikbaar worden gesteld, waarmee nieuwe samenwerkings- en inkomstenmodellen worden gecreëerd.

Een goed voorbeeld is de Engelse krant The Guardian. The Guardian heeft, dankzij gebruikmaking van een API die bij AWS draait, een platform gecreëerd waarmee applicaties ontwikkeld kunnen worden die toegang hebben tot de prijswinnende journalistiek van de krant – meer dan 1,7 miljoen stukken content, van 1999 tot nu. De cloud is het ideale platform om API’s op te bouwen, aangezien het de mogelijkheid biedt om API-verkeer op een schaalbare, goedkope manier te verwerken, terwijl de meeste van je partners waarschijnlijk aangesloten zijn op dezelfde cloud en daardoor nauwelijks vertraging in dataoverdracht zullen bemerken.

API’s geven organisaties van alle formaten de mogelijkheid om volledige development ecosystemen te creëren, zodat hun core business in onverwachte richtingen kan groeien. Dit maakt hun data en functionaliteiten beschikbaar voor veel meer gebruikers, en zorgt voor partners die gepassioneerd zijn hen te helpen hun dienstverlening te verbeteren. In 2016 en verder verwachten we dat klantdiensten in alle bedrijven een eigen API gebruiken, en ik kan niet wachten op de innovatie die dat gaat opleveren.

Beveiliging eenvoudiger maken: cloudbeveiliging wordt de beste manier om bedrijven en klanten te beschermen
Vooruitkijkend naar de toekomst, en specifiek naar 2016, denk ik echt dat we een algemene acceptatie gaan zien van het feit dat ‘organisaties in de cloud beter beveiligd zijn dan in hun eigen datacentra’. We zien dit al gebeuren bij bedrijven die hun kritieke processen naar de cloud migreren, om onmiddellijke voordeel te ondervinden van de laatste innovaties op het gebied van operationele veiligheid en fine grain beveiligingstools om individuele applicaties te beveiligen. Door beheer en verbetering van de beveiliging van de infrastructuur aan een cloud provider over te dragen, wordt de beveiliging van organisaties van alle formaten simpeler.

Voor sommigen is het misschien een verrassing, maar een van de eerste plaatsen waar we deze trend waarnamen, was in de financiële dienstverlening. Op de AWS re:Invent conferentie zei Rob Alexander, CIO bij bank- en creditcardgigant Capital One: “De financiële dienstverleningsindustrie trekt de ergste cybercriminelen aan. We werken in de ontwikkeling van een beveiligingsmodel nauw samen met AWS, en geloven dat dit ons veiliger laat werken in de publieke cloud, dan in onze eigen datacenters.” Als gevolg hiervan gebruikt Capital One AWS om het aantal datacenters terug te dringen van 8 nu naar 3 in 2018, en experimenteert de bank met vrijwel elke AWS-dienst om zijn belangrijkste werkzaamheden verder te ontwikkelen, testen, bouwen en draaien, waaronder de belangrijke nieuwe applicatie om mobiel te bankieren. Aangezien meer organisaties in beveiligingsbewuste industrieën als de financiële dienstverlening, transport- en publieke sector in 2016 naar de cloud zullen verhuizen, geloof ik dat 2016 het jaar zal zijn waarin de cloud gemeengoed wordt en geaccepteerd zal worden als dé plek om je content veilig onder te brengen en je beveiliging te verbeteren en te simplificeren.

Het is nog maar Dag 1
Met 2016 voor de deur bespreek ik slechts zeer oppervlakkig wat mogelijk gaat zijn en wat we het komende jaar op technisch vlak gaan zien. Met de opkomst van simplificering zullen we meer trends zien ontstaan, zoals Simplifying Predictions, Simplifying Connected Devices, Simplifying Real Time en veel meer manieren waarop technologie steeds verder in ons dagelijks leven ingebed zal raken, en de manier waarop we leven en omgaan met de wereld om ons heen, zal veranderen.

Over Amazon Web Services
Sinds 2006 biedt Amazon Web Services een breed, volledig uitgerust technologie-infrastructuurplatform in de cloud dat bestaat uit een brede set van computer-, opslag-, database, analytics, application en implementatie diensten vanuit datacenter locaties in de VS, Australië, Brazilië, China, Duitsland, Ierland, Japan en Singapore. Meer dan een miljoen klanten, inclusief snelgroeiende startups, grote ondernemingen en overheidsinstellingen verspreid over 190 landen, vertrouwen op de AWS-diensten om snel te innoveren, IT-kosten te verlagen en applicaties wereldwijd op te schalen. Voor meer informatie over AWS, ga naar http://aws.amazon.com.

Voor vragen, meer informatie of interviews kan je contact opnemen met Pride PR.
Jannemiek Starkenburg / Suzanne van Duijn
amazon@pridepr.nl
   Er zijn geen reacties, login om te reageren
Laatste van Amazon Web Services
Amazon Web Services wint Computable cloud-award

Amazon Web Services sponsort European Women in Technology

Randstad zet alles op AWS
Schoevers ziet vraag naar Virtual Assistants flink stijgen

Yellowtail en IFS breiden partnership uit om EOI-mogelijkheden voor klanten sterk te vergroten

Drie kwart van de Nederlanders twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Milšped Group kiest Shippeo om klanten tegemoet te komen in vraag naar real-time transport visibility

Iemand thuis bij pakketbezorging? Nóg belangrijker tijdens de coronacrisis

Trend Micro onderzoek constateert gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Talking Bikes: Siemens Mobility maakt fietsers digitaal zichtbaar

Nieuwe softwareomgeving voor financiële dienstverlener SKG

Johnny Pronk aangesteld als key accountmanager bij Renewd

Pure biedt flexibiliteit en keuzevrijheid aan klanten die een weg moeten vinden in de uitdagende omgeving van vandaag

Greenhouse verdubbelt capaciteit datacenter Naaldwijk en benoemt Chief Commercial Officer

Uptime datacenter BIT cruciaal voor kwaliteit van diensten Missing Piece

Sharp introduceert stijlvol zwart PV-zonnepaneel met half-cut-cellen

commercetools erkend om B2B-commerce

Toshiba Tec Retail gaat verder onder de naam Toshiba Global Commerce Solutions (Benelux)

Razer Gigantus V2 – go big or go home

F5 maakt Tom Fountain topman voor wereldwijde services en strategie

Nakko becomes Notificare partner

Scale-up Gymeyes lanceert bestelkiosk voor horeca

Vanaf 1 juni reserveren bij cafés en terrassen met nieuwe app

Cybereason sluit samenwerking met Pinewood om slagkracht in Nederland te vergroten

GitLab breidt functionaliteiten van DevSecOps-platform uit met release 13.0

VMware introduceert tweede generatie van VMware Cloud on Dell EMC

CM.com takes Conversational Commerce to the next level through the acquisition of leading Conversational AI provider CX Company

Verdwijnen DWDD doet literatuurwereld veel pijn
Amazon Web Ser.. contact

Logo Amazon Web Services

Amazon Web Ser.. sociaal

Amazon Web Ser.. tweets

Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo HubSpot
Logo MeetingpointAdvies
Logo Zyxel