www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (5 jaar en 164 dagen geleden)

Financiële dienstverleners zetten big data analytics in tegen fraudeurs

Financiële instellingen zien informatiebeveiliging en privacybescherming als grootste uitdagingen

Breukelen, 15 december 2015 – Financiële dienstverleners voeren hun big data-initiatieven op in hun strijd tegen fraude. Bijna de helft (48%) van alle zakelijke en ICT-besluitvormers in de financiële sector is van plan om de komende twaalf maanden historische klantgegevens te gaan analyseren om patronen in fraude te ontdekken en daarop actie te ondernemen. Dit blijkt uit recent onderzoek1 van Forrester Consulting in opdracht van Xerox. De bevindingen maken deel uit van een breder onderzoek naar de manier waarop Europese organisaties omgaan met big data. Het onderzoeksrapport is gebaseerd op vraaggesprekken met negentig grote financiële dienstverleners, waaronder banken en verzekeraars.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 44 procent van alle financiële dienstverleners informatiebeveiliging en privacybescherming als belangrijkste uitdagingen voor de komende twaalf tot vierentwintig maanden zien. Met het oog op de nieuwe General Data Protection Regulation (GDPR) die in 2017 van kracht gaat, nemen de zorgen op dit gebied alleen nog maar toe voor organisaties in de financiële sector.

Craig Saunders, director Analytics Resource Center, Xerox Consulting & Analytics Services: “Het signaleren en melden van fraude zijn grote uitdagingen en een bijzonder gevoelige aangelegenheid omdat de financiële gegevens van klanten op het spel staan. Steeds meer bedrijven beginnen oog te krijgen voor de noodzaak om te investeren in een technische infrastructuur waarmee zij de unieke informatie van klanten kunnen verkennen, patronen kunnen identificeren en daar snel wijzigingen in kunnen signaleren. Het is bemoedigend om te zien dat dit de komende jaren een prioriteit blijft.”

Gebrek aan vaardigheden en overeenstemming met wet- en regelgeving
Financiële dienstverleners maken zich niet alleen zorgen over fraudeurs, maar staan ook onder druk om te voldoen aan de groeiende verwachtingen op het gebied van juridische compliance (43%) en rapportage (42%).

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat financiële instellingen verwachten steeds meer moeite te krijgen om mensen met de juiste vaardigheden op het gebied van data engineering (41%) aan te trekken. Een derde (33%) van alle respondenten is daarom voornemens om de komende twaalf tot vierentwintig maanden meer data engineers en datawetenschappers aan te nemen. De kans bestaat echter dat dit een groter probleem zal maskeren. Uit het onderzoek van Xerox blijkt namelijk dat ruim twee derde (69%) van alle financiële dienstverleners nog altijd onjuiste gegevens in de systemen tegenkomt. Dit betekent dat zij de interne gegevens ingrijpend moeten opschonen, voordat zij de gewenste inzichten uit de data kunnen distilleren.

Het komende jaar gaan grote investeringen in handels- en risicoanalyses (65%) bijdragen aan de detectie van fraude. Wat het verbeteren van de bestaande datasets betreft, blijkt dat 28 procent van alle financiële dienstverleners van plan is om de komende twaalf maanden samen te werken met een externe partner om big data-projecten op de rails te krijgen.

Saunders: “Managers in de financiële sector zullen ongetwijfeld wakker liggen van de gedachte dat zij op basis van onjuiste gegevens werken. De overgrote meerderheid van financiële instellingen maakt nu echter vorderingen met de bedrijfsbrede strategische inzet van big data-technologie. Als deze oplossingen op de juiste wijze en met de hulp van de juiste partners worden geïmplementeerd, zal de sector snel kunnen profiteren van een rijkdom aan inzichten, waarmee zij eerdere fouten kunnen verbeteren en nieuwe manieren vinden om hun dienstverlening naar een hoger niveau te tillen.”

1Over het onderzoek
Definitie: Forrester definieert big data als een set van methoden, processen, architecturen en technologieën, waar specifieke hardware, algoritmes, kennis of processen verder gaan dan de standaardtechnieken die gebruikt worden in data analytics om waarde te halen uit data in een groot volume, in snelheid of uit diverse gegevens.

Het onderzoek "Big Data in Western Europe Today", voerde Forrester uit onder 330 senior business (CEO, HR, Finance en Marketing) en IT-beslissers in Retail, Hightech, industriële en financiële dienstverlenende organisaties in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek werd in januari 2015 voltooid.

Het onderzoek refereert naar 'data-volwassenheid' in de volgende groepen: de Datarati, Data-explorers en Data-laggards. Deze groepen werden bepaald door de scores van de respondenten op een reeks van statements over hun big data en analysemogelijkheden.

Het rapport van Xerox kan hier worden gedownload: http://www.xerox.nl/services/campaigns/xerox-forrester-report-2015/nlnl.html&CMP=EMC-XEROX-BIG-DATA-DOWNLOAD-REPORT-2015-NL

Over Xerox
Xerox helpt bij de verandering van de manier waarop wij werken. Met onze expertise in imaging, bedrijfsprocessen, analytics, automatisering en onze kennis van wat gebruikers willen, verbeteren wij de workflow en versterken wij productiviteit, efficiëntie en personalisering. Meer dan 130.000 Xerox-medewerkers, actief in 180 landen, werken aan betekenisvolle innovaties en bieden business process dienstverlening, printapparatuur, software en oplossingen die het verschil maken voor onze klanten en hun klanten. Vind meer informatie over Xerox Nederland op www.xerox.nl.

Xerox®, Xerox en Design® zijn handelsmerken van Xerox Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.

Alle genoemde handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke bedrijven.

-------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie.

Voor het ontvangen van RSS feeds, bezoek http://nieuws.xerox.nl/pr/xnl/rss.aspx. Voor open discussies, perspectieven vanuit de sector en events bezoek www.facebook.com/xeroxnederland, www.twitter.com/xeroxnederland, www.twitter.com/xeroxmkb

Voor meer informatie, kijk op www.xerox.nl, of neem contact op met:

Xerox (Nederland) B.V.

Voor algemene vragen: +31 (0)346 255255 informatie@xerox.com en voor perszaken:
Patty de Jong, +31 (0)346 255770, patty.dejong@xerox.com

Marcommit (voor Xerox)
Jill Faro of Rosalie Hage +31 (0)35 5822730, xerox@marcommit.nl
Laatste van Xerox
Naar verwachting zal 82% van de werknemers binnen 12-18 maanden naar kantoor terugkeren, blijkt uit de Xerox Future of Work Survey

Xerox breidt Cloud Services portfolio uit met Virtual Print & Fleet Management

Xerox introduceert PrimeLinkTM B9100 serie multifunctionele printers
Vijf finalisten Present Your Startup Alkmaar bekend

Thinkwise introduceert Automated Machine Learning in nieuwe versie low-code platform

Sharp Builds Mega Solar Power Plant in Ninh Thuan Province, Vietnam

T-Mobile optimaliseert dienstverlening met geautomatiseerde netwerkomgeving van Telindus

myBrand migreert fabriek Ausnutria naar SAP

Techsector schrijft open brief aan Nederland

HMD Global opent nieuw ‘Centre of Excellence’ voor R&D in Finland als onderdeel van transitie naar leverancier van hardware én diensten

Relined Fiber Network verbindt CyrusOne in Amsterdam met eigen netwerk

Media Distillery verkoopt media monitoring activiteiten aan SoundAware Group
Ivanti benoemt Nayaki Nayyar tot Executive Vice President en Chief Product Officer

AnyLinQ stelt Gerben Verheul aan als Vendor Manager

Tech Data lanceert ‘Dell Dinsdag’, met aantrekkelijke kortingen en speciale acties

bunq steunt nieuw talent vanuit Common Goals

SecureMe2 groeit en verhuist naar nieuw kantoor

Slim noodverlichtingssysteem Eaton in nieuwe distributiehal vanHaren

ZeroPlex versterkt telecom-activiteiten met overname Trimaxx

MediaMyne en The Others Online gaan samen verder

Proofpoint introduceert nieuw cloud-gebaseerd ObserveIT Insider Threat Management-platform

Trend Micro: 63% van de Nederlandse thuiswerkers is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity

Orange Business Services levert collaboration- en contactcenterdiensten voor ZIM om klantervaring in vrachtverzending te verbeteren

Rabo Frontier Ventures partners with HV Holtzbrinck Ventures

Experian investeert in de toekomst met meerderheidsbelang in Risk Management-divisie Arvato Financial Solutions

Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?

ICT GROUP NOMINATES JANNEKE NIESSEN FOR APPOINTMENT TO SUPERVISORY BOARD
Verstreken tijd: 5 jaar en 164 dagen
Xerox contact

Logo Xerox

www.xerox.nl
Xerox sociaal

Xerox tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo Thinkwise
Logo Sharp Electronics Nederland
Logo Telindus