www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
PR: ItsaRep

8 op 10 Nederlandse bedrijfsvestigingen gebruikt netwerkapparatuur van Cisco

Breda, 15 december 2015 – Ruim 80 procent van alle switches, routers, hardwarematige firewalls en Wi-Fi-netwerkapparatuur bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers, is van Cisco. Daarmee is het met voorsprong de fabrikant met de grootse aanwezigheid in zakelijk Nederland. Op ruime afstand is HP de nummer twee (bijna 35%). De nummers drie tot en met vijf zijn Juniper, Dell en Aerohive. Apparatuur van deze leveranciers wordt gebruikt door respectievelijk 9, 7 en bijna 5 procent van de bedrijfsvestigingen. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 4.470 interviews die zijn gevoerd met IT-verantwoordelijke functionarissen van commerciële en publieke bedrijfsvestigingen.

Omdat één locatie apparatuur van meerdere fabrikanten in gebruik kan hebben, tellen de penetratiecijfers zoals weergegeven niet op tot 100 procent. Hoewel Cisco binnen alle onderscheiden marktsegmenten de meest voorkomende fabrikant is van netwerkcomponenten, zijn er toch ook duidelijke verschillen waarneembaar. Bij locaties van multinationals ligt de penetratie netwerkapparatuur van Cisco ruim boven de 90 procent. In dit segment vallen locaties van bedrijven met een Global Fortune 500 ranking, een Forbes 2000 ranking of als er meer dan 2500 werknemers in Nederland actief zijn. In het publieke segment ligt het percentage bedrijven met Cisco op bijna 75 procent. Bij medium sized businesses (locaties van bedrijven met 50 tot 250 medewerkers in Nederland) is ook veel meeste ruimte voor partijen naast Cisco. In dit segment gebruikt 48 procent van de locaties apparatuur van HP, Dell is in gebruik bij 11,5 procent van de locaties, Juniper bij 11 procent en Aerohive bij bijna 2,4 procent.

Switches
Naast het bovengeschetste totaalplaatje, waarin een viertal netwerkcomponenten bij elkaar wordt genomen, kan ook naar de afzonderlijke onderdelen worden gekeken. Kijkend naar de installed base voor switches, dan blijkt ruim de helft een Cisco-label te dragen. Van alle switches wordt 35 procent gevormd door de switches van HP. Op een derde plaats, met een ruime 7 procent van het totale aantal switches, staat Avaya. De onderlinge verhoudingen van de top vijf zijn in de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleken. De branche waar Cisco in 2015 het grootste aandeel heeft, is de transportsector.

De onderstaande percentages zijn gebaseerd op locaties waar switches voorkomen. Hierbij is er gekeken welk merk switch minstens één keer voorkomt op een locatie en is er niet gekeken naar het aantal switches.

Routers
Circa 82 procent van de geïnventariseerde routers is afkomstig van Cisco. Bijna 11 procent is van HP. Het aandeel van Cisco op het gebeid van routers is het hoogst bij locaties in het segment IT, Telecom & Utilities met ruim 95 procent van het totaal. Ook in de transportsector doet Cisco het goed (88%). HP scoort bovengemiddeld bij de overheid en binnen het onderwijs. Binnen deze sectoren heeft 30 procent van het aantal routers een HP-label. De afgelopen jaren lijken HP en Dell hun aandeel iets te vergroten. Het aandeel Cisco in de router installed base is over de laatste jaren relatief stabiel.

Hardwarematige firewalls
Van de geïnventariseerde netwerkcomponenten komen hardwarematige firewalls het minst voor en is een derde deel afkomstig van Cisco. Hier wordt de nummer twee positie met een aandeel van 14 procent ingenomen door Juniper. Dell sluit de top drie met een aandeel van 10 procent. Cisco kent haar hoogste aandelen in de installed base in de IT en Telecom (45%) en binnen de gezondheidszorg (43%). Juniper scoort bovengemiddeld goed bij de overheid (24%).

Wi-Fi
Daarnaast is er gekeken naar de markt voor wireless netwerkapparatuur. Ook hier is Cisco de grootaandeelhouder. Circa 56 procent van de geïnventariseerde Wi-Fi-toepassingen is van Cisco. De publieke sector is waar Cisco op dit gebied het minst scoort met een aandeel van circa 47 procent in het totaal. HP is overall de nummer twee met een ruime 8 procent van de oplossingen. HP kent juist haar sterkste segment in de publieke sector. Bij de overheid betreft 13,5 procent van de Wi-Fi-apparatuur een HP-oplossing en in de zorgsector is het ongeveer gelijk met 13 procent. Aerohive en Aruba Networks lijken de laatste jaren aandeel te winnen. Ongeveer 6 procent van de geïnventariseerde Wi-Fi-toepassingen is van Aerohive, terwijl deze leverancier vier jaar terug nog amper in de database voorkwam. Ook Aruba Networks is in de afgelopen jaren gestegen naar 5,5 procent.

Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Top 5 leveranciers netwerkapparatuur
Figuur 2: Installed base switches
Figuur 3: Installed base routers
Figuur 4: Installed base hardwarematige firewalls
Figuur 5: Installed base Wi-Fi

Over Computer Profile
Als zelfstandige database marketing organisatie helpt Computer Profile ICT-bedrijven met het in kaart brengen en gericht benaderen van de juiste doelgroep. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste locaties in het Benelux bedrijfsleven en de overheid. Van deze organisaties heeft Computer Profile een actueel overzicht van de 150.000 beslissers en de ICT-infrastructuur. Als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG) biedt Computer Profile deze informatie ook over andere Europese landen.

Daarnaast ondersteunt Computer Profile met een team van gekwalificeerde telemarketing agents ICT-organisaties actief bij het vinden van relevante projecten door de inzet van Lead Nurturing en Demand Generation.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter

Meer informatie:
Marcommit
Rosalie Hage
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Computer Profi.. contact

Logo Computer Profile

Computer Profi.. sociaal

Computer Profi.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage