www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (5 jaar en 42 dagen geleden)
PR: ItsaRep

8 op 10 Nederlandse bedrijfsvestigingen gebruikt netwerkapparatuur van Cisco

Breda, 15 december 2015 – Ruim 80 procent van alle switches, routers, hardwarematige firewalls en Wi-Fi-netwerkapparatuur bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers, is van Cisco. Daarmee is het met voorsprong de fabrikant met de grootse aanwezigheid in zakelijk Nederland. Op ruime afstand is HP de nummer twee (bijna 35%). De nummers drie tot en met vijf zijn Juniper, Dell en Aerohive. Apparatuur van deze leveranciers wordt gebruikt door respectievelijk 9, 7 en bijna 5 procent van de bedrijfsvestigingen. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 4.470 interviews die zijn gevoerd met IT-verantwoordelijke functionarissen van commerciële en publieke bedrijfsvestigingen.

Omdat één locatie apparatuur van meerdere fabrikanten in gebruik kan hebben, tellen de penetratiecijfers zoals weergegeven niet op tot 100 procent. Hoewel Cisco binnen alle onderscheiden marktsegmenten de meest voorkomende fabrikant is van netwerkcomponenten, zijn er toch ook duidelijke verschillen waarneembaar. Bij locaties van multinationals ligt de penetratie netwerkapparatuur van Cisco ruim boven de 90 procent. In dit segment vallen locaties van bedrijven met een Global Fortune 500 ranking, een Forbes 2000 ranking of als er meer dan 2500 werknemers in Nederland actief zijn. In het publieke segment ligt het percentage bedrijven met Cisco op bijna 75 procent. Bij medium sized businesses (locaties van bedrijven met 50 tot 250 medewerkers in Nederland) is ook veel meeste ruimte voor partijen naast Cisco. In dit segment gebruikt 48 procent van de locaties apparatuur van HP, Dell is in gebruik bij 11,5 procent van de locaties, Juniper bij 11 procent en Aerohive bij bijna 2,4 procent.

Switches
Naast het bovengeschetste totaalplaatje, waarin een viertal netwerkcomponenten bij elkaar wordt genomen, kan ook naar de afzonderlijke onderdelen worden gekeken. Kijkend naar de installed base voor switches, dan blijkt ruim de helft een Cisco-label te dragen. Van alle switches wordt 35 procent gevormd door de switches van HP. Op een derde plaats, met een ruime 7 procent van het totale aantal switches, staat Avaya. De onderlinge verhoudingen van de top vijf zijn in de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleken. De branche waar Cisco in 2015 het grootste aandeel heeft, is de transportsector.

De onderstaande percentages zijn gebaseerd op locaties waar switches voorkomen. Hierbij is er gekeken welk merk switch minstens één keer voorkomt op een locatie en is er niet gekeken naar het aantal switches.

Routers
Circa 82 procent van de geïnventariseerde routers is afkomstig van Cisco. Bijna 11 procent is van HP. Het aandeel van Cisco op het gebeid van routers is het hoogst bij locaties in het segment IT, Telecom & Utilities met ruim 95 procent van het totaal. Ook in de transportsector doet Cisco het goed (88%). HP scoort bovengemiddeld bij de overheid en binnen het onderwijs. Binnen deze sectoren heeft 30 procent van het aantal routers een HP-label. De afgelopen jaren lijken HP en Dell hun aandeel iets te vergroten. Het aandeel Cisco in de router installed base is over de laatste jaren relatief stabiel.

Hardwarematige firewalls
Van de geïnventariseerde netwerkcomponenten komen hardwarematige firewalls het minst voor en is een derde deel afkomstig van Cisco. Hier wordt de nummer twee positie met een aandeel van 14 procent ingenomen door Juniper. Dell sluit de top drie met een aandeel van 10 procent. Cisco kent haar hoogste aandelen in de installed base in de IT en Telecom (45%) en binnen de gezondheidszorg (43%). Juniper scoort bovengemiddeld goed bij de overheid (24%).

Wi-Fi
Daarnaast is er gekeken naar de markt voor wireless netwerkapparatuur. Ook hier is Cisco de grootaandeelhouder. Circa 56 procent van de geïnventariseerde Wi-Fi-toepassingen is van Cisco. De publieke sector is waar Cisco op dit gebied het minst scoort met een aandeel van circa 47 procent in het totaal. HP is overall de nummer twee met een ruime 8 procent van de oplossingen. HP kent juist haar sterkste segment in de publieke sector. Bij de overheid betreft 13,5 procent van de Wi-Fi-apparatuur een HP-oplossing en in de zorgsector is het ongeveer gelijk met 13 procent. Aerohive en Aruba Networks lijken de laatste jaren aandeel te winnen. Ongeveer 6 procent van de geïnventariseerde Wi-Fi-toepassingen is van Aerohive, terwijl deze leverancier vier jaar terug nog amper in de database voorkwam. Ook Aruba Networks is in de afgelopen jaren gestegen naar 5,5 procent.

Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Top 5 leveranciers netwerkapparatuur
Figuur 2: Installed base switches
Figuur 3: Installed base routers
Figuur 4: Installed base hardwarematige firewalls
Figuur 5: Installed base Wi-Fi

Over Computer Profile
Als zelfstandige database marketing organisatie helpt Computer Profile ICT-bedrijven met het in kaart brengen en gericht benaderen van de juiste doelgroep. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste locaties in het Benelux bedrijfsleven en de overheid. Van deze organisaties heeft Computer Profile een actueel overzicht van de 150.000 beslissers en de ICT-infrastructuur. Als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG) biedt Computer Profile deze informatie ook over andere Europese landen.

Daarnaast ondersteunt Computer Profile met een team van gekwalificeerde telemarketing agents ICT-organisaties actief bij het vinden van relevante projecten door de inzet van Lead Nurturing en Demand Generation.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter

Meer informatie:
Marcommit
Rosalie Hage
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
Private sector verwacht de regie over AI-governance kwijt te raken aan overheid

Ivanti erkend als leider in de IDC MarketScape voor Worldwide UEM Software 2020-2021

Partners VIVES en Infolearn verzorgen infectiepreventie e-learning voor 150.000 zorgprofessionals in opdracht van Vlaamse overheid

Razer introduceert Naga X voor MMO-gamers
Cartridge & Toner gigant Alleeninkt.nl na overname van Inktprecies.nl in race voor marktleiderschap printer-land

Philadelphia Zorg kiest voor roostersoftware Intus

Ontdek offertes die bijna zichzelf schrijven met behulp van kunstmatige intelligentie in de nieuwe update van Offorte.com

Social Selling met LinkedIn: “Stilletjes verkopen in een digitaal thuiswerktijdperk (en daarna)”

5 krachtige tips om een boekhoudprogramma te kiezen

Myth Busted: 5 hardnekkige misverstanden over elektrisch rijden

Schneider Electric, Enel en het World Economic Forum publiceren het rapport 'Net Zero Carbon Cities: an Integrated approach'

Mammoet verhuist SAP-omgeving naar myBrand private cloud

Heuvelman Staalhandel klaar voor de toekomstmet low-code ERP-oplossing van Thinkwise

Dutch IT Channel Datacenter Project is gestart

Onderzoek Zendesk: zakelijk succes in 2021 hangt af van het leveren van uitzonderlijke customer experience

Tanium en open source-platform OpenCTI verbeteren gezamenlijk informatievoorziening cyberdreigingen

BT wint contract om Nederlandse diplomatieke missies over de hele wereld met elkaar te verbinden

Autohopper ontwikkelt app om franchisenemers meer inzicht te geven in verhuurproces

Flex-Appeal kondigt rebranding aan naar Oneteam

Tessa de Vor, de nieuwe managing director van Adapt Analytics, zet medewerkers op 1

Lavide Holding NV tekent Letter of Intent

VodafoneZiggo en Discovery kondigen nieuwe samenwerking aan inclusief streamingdienst discovery+
Verstreken tijd: 5 jaar en 42 dagen

Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.
Logo Techone B.V.
Logo Orange Cyberdefense