www.LVTPR.comwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

Internationaal onderzoek: inzet data cruciaal voor groei bedrijven

Onderzoek onder 3.000 marketeers laat verdere stijging digitale budgetten zien

Amsterdam, 10 december 2015 – Steeds meer bedrijven zien de inzet van data als onmisbare schakel voor verdere groei. Als gevolg daarvan zijn dit jaar – net als in 2014 – de digitale budgetten gegroeid en die trend zet zich in 2016 voort. Dat blijkt uit het jaarlijkse Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising, uitgevoerd in opdracht van GDMA, de internationale brancheorganisatie voor data-driven marketing waarvan DDMA de Nederlandse tak vormt.

Het online survey, uitgevoerd onder 3.000 marketeers uit 17 landen, laat zien dat 81,3% van de marketeers data inzet voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen. 59,3% noemt het zelfs onmisbaar. Het voornaamste doel is het beter leren kennen van de klant en op basis daarvan het verbeteren van de dienstverlening en het relevanter maken van marketinguitingen. De helft van de ondervraagde marketeers geeft aan dat de uitgaven aan data-driven marketing - onder meer social media, content, search en online display advertising - dit jaar dan ook zijn gestegen, harder dan welke andere marketinguitgave dan ook. 68,6% voorziet volgend jaar een verdere stijging van deze budgetten.

Gebruik van aangekochte datasets daalt
Uit het wereldwijde onderzoek komt ook naar voren dat het gebruik van data professionaliseert. Steeds meer bedrijven verzamelen zelf data van hun klanten, met als voornaamste doel het creëren van een betere dienstverlening en relevantere marketinguitingen. Het percentage organisaties dat third-party datasets (zoals mailinglijsten van een externe partij) aankoopt voor marketingdoeleinden daalt. In Nederland is het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van aangekochte datasets lager dan in landen als Groot Brittannië, Verenigde Staten en Zweden.

Behoefte aan betere tooling en bijscholing
Hoewel marketeers optimistisch zijn over de waarde van data en de invloed ervan op de groei van hun organisatie, zien zij nog ruimte voor verbetering. De respondenten geven aan vooral behoefte te hebben aan betere meetsystemen en andere tools die hen helpen de inzet van data optimaal te benutten. Ook willen zij graag meer bijscholing en training, vooral op het gebied van analytics en segmentatie.

Diana Janssen, directeur van DDMA: ‘Bedrijven zien de economische kansen van data steeds meer, maar hebben nog moeite ze te benutten. Het vinden van de juiste tooling is een van de problemen waar ze tegenaanlopen. Daarnaast is dit onderzoek voor ons wederom een indicatie dat de kennis en vaardigheden op het gebied van data op dit moment nog te kort schieten. Met de Data Academie, een initiatief van DDMA, willen we het kennisniveau op het gebied van data naar een hoger niveau brengen en ervoor zorgen dat bedrijven data echt integreren in hun bedrijfsstrategie.’

Over het onderzoek
Het Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising is uitgevoerd door de Winterberry Group, in opdracht van GDMA, de internationale brancheorganisatie voor data-driven marketing. Samen vertegenwoordigen zij ’s werelds grootste merken, bedrijven, leveranciers en bureaus. In totaal deden 2.983 respondenten uit 17 landen mee aan het online survey. Het volledige onderzoek zit in de bijlage of is te downloaden via deze link.

Over DDMA
DDMA (Data Driven Marketing Association) is de brancheorganisatie voor data-driven marketing met 275 leden variërend van War Child tot Heineken, van Relay42 tot Sanoma. DDMA adviseert haar leden over privacy en wetgeving en informeert ze over trends en ontwikkelingen. Het meest recente initiatief, de Data Academie, is gericht op het bijscholen van marketeers en bedrijven op het gebied van data.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Lubbers De Jong
Erik Molkenboer
T: 020-2050425
E: erik@lubbersdejong.nl

DDMA
Diana Janssen
T: 020-4528413
E: dianajanssen@ddma.nl

Dit persbericht is ook online beschikbaar.

Tags bij dit bericht