www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (5 jaar en 67 dagen geleden)
PR: LEWIS

Tyco implementeert IQ Messenger in Willem-Alexander Kinderziekenhuis van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)

Verpleegkundigen monitoren patiënten nu ook op afstand via geïntegreerd alarmeringssysteem

Verpleegkundigen van het Willem-Alexander Kinderziekenhuis (WAKZ) in het LUMC kunnen hun patiënten vanaf nu ook op afstand monitoren dankzij IQ MessengerTyco Integrated Fire & Security rondde de implementatie van het geïntegreerde platform op de eerste vernieuwde verpleegafdeling onlangs af. Het softwareplatform geeft het WAKZ de mogelijkheid om efficiënter te werken. Meldingen van de medische apparatuur en het camera uitluistersysteem komen automatisch binnen op LUMC-smartphones die verpleegkundigen bij zich dragen. De oplossing voldoet volledig aan de privacyregelgeving die binnen een academisch ziekenhuis geldt.

Het WAKZ wil directer en efficiënter werken. “Voor ons is het uiteraard van het grootste belang dat we onze jongste patiënten de best mogelijke zorg bieden en accurate informatievoorziening is daarbij cruciaal”, legt Rene van Luenen, Projectcoördinator van het LUMC uit. “Er is naast de standaard verpleegapparatuur veel medische apparatuur aanwezig. Daarnaast worden er ook kinderen in isolatie verpleegd.  Hiervoor is het noodzakelijk dat de verpleegkundige eenvoudig toegang heeft tot alle belangrijke en real time medische informatie die beschikbaar is over de patiënt.”

Ook wilde het WAKZ voor bepaalde complexe en intensieve verpleegsituaties de mogelijkheid hebben om op afstand patiënten te observeren, uit te luisteren en contact met ze te maken. Hiervoor moeten de meldingen van de medische apparatuur, zoals infuuspompen en bewakingsapparatuur, die binnenkomen op een centraal systeem van Philips, direct worden doorgezet naar de smartphones die verpleegkundigen bij zich dragen. De verpleegkundigen ontvangen een melding op de smartphone zodra drempelwaarden worden overschreden en kunnen hierdoor direct handelen.

“IQ Messenger is een communicatieplatform dat veel systemen aan elkaar kan koppelen en informatie kan ontsluiten op veel verschillende communicatiemiddelen. Het beantwoordt precies de vraag die het WAKZ had”, zegt Bas Kuilboer, Product Support Manager bij Tyco Integrated Fire & Security. “De software wordt continu doorontwikkeld en verbeterd en voldoet aan de privacy-voorwaarden die in de gezondheidssector gelden. Daarnaast kan het platform geheel naar eigen wens worden ingericht.”

IQ Messenger maakt gebruikt van het bestaande netwerk van het ziekenhuis. De uitwisseling van data gaat volledig automatisch en alles is op de bestaande server geprogrammeerd. Ook maakt het systeem gebruik van hot standby: op het moment dat de eerste server uitvalt, neemt een tweede server het automatisch over en blijven alle systemen functioneren. Het is de eerste keer in Nederland dat een IQ Messenger alarmeringssysteem in deze vorm is geïnstalleerd. IQ Messenger is Medical Class NEN 7510 gecertificeerd (voldoet aan CE MDD Medical Class) en als zodanig ingezet in dit project. De implementatie van IQ Messenger in het WAKZ  is voor de eerste afdeling in oktober afgerond. Er volgen op termijn nog vier afdelingen.
Laatste van Tyco Integrated Fire & Security
Tyco Integrated Fire & Security stelt Hans Oomes aan als Commercial Director Benelux

Tyco Retail Solutions neemt ShopperTrak over

Shippeo Partners with SAP to Bring Real-time and Predictive Information to Transportation for SAP Logistics Business Network