www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

De glazen bol van TriMM: internettrends voor het komend jaar

Enschede, 4 december 2015 - Organisaties maken meer en meer vanuit strategische overwegingen een digitale transitie door. Marc Woesthuis, directeur bij TriMM, voorziet een digitale transformatie en een digitale versnelling. “Organisaties verkopen niet direct meer digitale diensten, maar als gevolg van de digitalisering van de samenleving, zien zij zich genoodzaakt om zelf ook na te denken over een digitale transformatie.”

De digitale transitie gaat ook een digitale versnelling met zich meebrengen het komende jaar: “De versnelling in projectuitvoer als gevolg van Scrum zal gekapitaliseerd gaan worden,” verwacht Woesthuis. “Plannen voor digitale transformatie worden ten uitvoer gebracht. De time-to-market wordt nog sneller, kanalen gaan integreren, we gaan de adoptie van toepassing als homekit en healthkit zien, LoRa-technologie wordt uitgerold én ingezet en mobile is een gegeven. Organisaties kijken niet alleen naar waar processen goedkoper kunnen, maar meer en meer naar welke delen van de organisatie versneld kunnen worden. De rol van de full service bureaus verschuift daarmee verder van de toepassing naar de oplossing en de organisatiebrede implementatie van die oplossing.”

Welke andere online ontwikkelingen voltrokken zich het afgelopen jaar en wat zijn de digitale trends die we in 2016 kunnen verwachten? Een verdere rondgang door de burelen van internetbureau TriMM leverde interessante voorspellingen op. De digital enterprise waait over naar B2B, onze marketing-, sales- en contenttools worden samengevoegd en het Internet of Everything komt in een stroomversnelling.

Overgang naar een digital enterprise
Rogier Florijn, ook directeur van TriMM, ziet het als onvermijdelijk dat B2B eindelijk de digital enterprise omarmt en dat we allerlei functionaliteiten en platforms gaan integreren. Als het aan Florijn ligt gaan bedrijven in de B2B-sector in 2016 de eerste échte stap zetten in de overgang naar een digital enterprise. Door middel van een aaneenschakeling van processen, tools en businessmodellen, wordt er waarde aan de organisatie toegevoegd via het online kanaal. Doordat B2B-organisaties steeds meer focus gaan geven aan digital business development in hun go-to-market strategieën, zal het zaken doen onderling makkelijker en efficiënter worden. Digitale kanalen zullen dienst gaan doen als een gepersonaliseerde accountmanager. Hierdoor verandert ook de rol van de traditionele accountmanager. Dagelijkse werkzaamheden kunnen namelijk worden neergelegd bij een partnerportaal of extranet. Dit geeft accountmanagers meer armslag, waardoor ze effectiever kunnen opereren.

Door grote ontwikkelingen in digital business development zullen bedrijven in de B2B-sector bovendien kritisch moeten kijken naar hun sales-aanpak. Door het effectief inzetten van digitale processen, tools en businessmodellen, zal er minder behoefte zijn aan de traditionele manier van sales, waarbij er fysiek iemand langsgaat om klanten te informeren en overtuigen. Klanten zijn namelijk al op de hoogte van de essentiële informatie, door een effectievere inzet van digitale marketing, dat anno 2016 steeds meer op het gebied van sales gaat opereren.

In de B2C-wereld was men allang overtuigd, maar nu zullen ook in de B2B-context video en animatie definitief leading worden als het gaat om het overbrengen van informatie. Grote voordelen van video-content zijn de deelbaarheid en het gemak waarmee mensen informatie uit video’s tot zich nemen. Bedrijven zullen in 2016 bovendien moeten gaan nadenken op welke manier hun video-content het beste kan worden aangeboden. Is het aanbieden van video’s via YouTube voldoende, of is het nuttig om een eigen videoplatform in te richten?

Tot slot ziet Florijn de consolidatie van tools als een trend voor 2016. Waar de online marketeer voorheen moest werken met een hele berg aan tools, zal er in het komende jaar steeds meer gekozen worden voor suites die 'single purpose tools' hebben opgeslokt. Het blijft wel verstandig om per discipline een apart platform in te richten, waarin alle functionaliteiten zijn geïntegreerd. Bijvoorbeeld een marketingplatform, een salesplatform en een contentplatform. Natuurlijk blijft daarbij de communicatie tussen de verantwoordelijken voor de verschillende platforms essentieel. Slimme business-dashboards zullen hierbij gaan helpen.

De overwinning van het Internet of Everything
Jorens Thomassen, de directeur van TriMM, ziet vooral het Internet of Everything de wereld in een rap tempo veroveren. Vorig jaar schreef Thomassen dat het Internet of Everything pas echt intelligent zou worden, wanneer de devices ook rechtstreeks met elkaar zouden kunnen communiceren in hun directe omgeving. Deze doorbraak heeft nog niet plaatsgevonden, maar je ziet wel dat de databases waar de apparaten hun data naartoe sturen, steeds meer en steeds sneller met elkaar verbonden worden. Deze ontwikkeling zal zeker worden doorgezet in 2016 en uiteindelijk toch tot een echt intelligent Internet of Everything leiden. Afgelopen jaar is bewezen dat brede implementatie van technologie in korte tijd grote stappen kan maken. Denk bijvoorbeeld aan NFC, dat nu door een grote groep consumenten wordt gebruikt voor contactloos betalen.

Eén van de dingen waardoor het Internet of Everything in een stroomversnelling kan raken is volgens Thomassen de ontwikkeling van een infrastructuur die het eenvoudig en breed inzetten van devices en sensoren mogelijk maakt. Hierbij kun je denken aan een netwerk voor IoT-devices, bijvoorbeeld het LoRa-netwerk dat KPN in de markt zet, maar ook de alternatieve (LoRa-) netwerken maken brede toepassingen steeds gemakkelijker.

Over TriMM
TriMM is een internetbureau met een sterke focus op B2B en onderwijs. Vanuit Enschede en Baarn helpt het bedrijf klanten met oplossingen vanuit vakmanschap op het snijvlak van marketing en technologie. De expertise van TriMM bestaat uit strategie, concept, portals, websites, campagnes en hosting. TriMM zet deze in voor nationale en internationale klanten als KPN, Philips, NXP Semiconductors, ROSEN Group, Ten Cate, Pentair Universiteit Twente, ROC van Twente en Vrije Universiteit. TriMM is gevestigd in Baarn en in Enschede op de creatieve campus CeeCee. CeeCee is een inspirerende werk- en ontmoetingsplek voor hoogwaardige en kennisintensieve bedrijven in media, technologie, ICT, design en architectuur.

TriMM
Marc Woesthuis
T: +31(0)6-20492034
E: marc.woesthuis@trimm.nl

Pride PR
Jannemiek Starkenburg / Suzanne van Duijn
T: 071-5680028
E: trimm@pridepr.nl
Laatste van TRIMM Multimedia B.V.
TRIMM wint Dutch Interactive Award

Voor tweede keer dubbele DIA-nominatie voor TRIMM

De glazen bol van TriMM: internettrends voor het komend jaar
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
TRIMM Multimed.. contact

Logo TRIMM Multimedia B.V.

info@trimm.nl
  www.trimm.nl
TRIMM Multimed.. sociaal

TRIMM Multimed.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage