www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
PR: Whizpr

De tien belangrijkste workspace-trends in 2016

Matrix42 deelt belangrijkste verwachtingen voor het komende jaar

Amsterdam, 3 december 2015 – Matrix42, softwareleverancier van werkplekbeheeroplossingen, signaleert een aantal belangrijke ontwikkelingen voor de IT-werkomgeving en de eindgebruiker in het komende jaar. Vanuit de ervaring die Matrix42 heeft als ontwikkelaar van oplossingen voor workspace management, is het bedrijf gekomen tot de volgende trends:

1.    Adaptieve toegang tot de werkplek

Een belangrijke trend voor de komende periode is het aanbieden van werkplekken op basis van de context van de gebruiker. Hierbij wordt rekening gehouden met diens locatie, het gebruikte apparaat, het tijdstip en de op dat moment beschikbare bandbreedte. Bedrijven doen een beroep op slimme beheertools om te waarborgen dat medewerkers op het juiste moment en vanaf het juiste apparaat toegang krijgen tot de juiste applicaties, documenten en data, zodat ze hun werktaken snel en eenvoudig kunnen voltooien. Dit maakt het onder meer mogelijk om mobiele gebruikers toegang te geven tot gevoelige gegevens op basis van hun locatie, of om automatisch een printer op locatie te configureren.

2.    Unified endpoint management

Werknemers maken tegenwoordig gebruik van een combinatie van mobiele en traditionele apparaten. Daarmee groeit het belang van het beheer van devices op basis van een uniforme oplossing en geïntegreerd beheerproces. Het is van belang om beheer van apparaten en applicaties effectief in te richten. Unified endpoint management is daardoor een belangrijk punt op de bedrijfsagenda voor 2016.

3.    Virtuele persoonlijke assistenten en spraakbediening

Siri, Cortana en vergelijkbare applicaties maken al deel uit van ons privéleven, maar zijn zo krachtig geworden dat ze binnenkort ook hun weg naar de werkomgeving vinden. Ze kunnen uitgroeien tot een personal assistant die ons helpt met het beheer van e-mails en het inplannen en raadplegen van afspraken. Als deze ontwikkeling zich doorzet, duurt het niet lang voordat gesproken instructies gebruikt worden om beheertaken uit te voeren, zoals het blokkeren of updaten van mobiele apparaten.

4.    Wearables en smartwatches

Smartwatches en wearables zijn uitgegroeid van een statussymbool tot een verlengstuk van de werkomgeving. In de gezondheidszorg, logistieke sector en productie-industrie zijn er al diverse methoden ontwikkeld voor het vastleggen en overdragen van gegevens met behulp van wearables. Deze toepassingen staan op het punt om hun intrede te doen in andere sectoren. Gartner voorspelt dat er in 2018 vijf miljoen smartwatches binnen bedrijfsomgevingen worden gebruikt. Al deze apparaten moeten worden beheerd en beveiligd.

5.    Social ITSM

De kernfunctionaliteit van sociale netwerken is op diverse terreinen onmisbaar geworden. Dat geldt onder meer voor IT service management (ITSM), dat het komende jaar meer in het teken zal staan van interactie. Concepten als ‘medewerkers helpen medewerkers’ en interactieve kennisplatforms nemen in populariteit toe. N-1- en N-N-communicatie op basis van hashtags zal op brede schaal toepassing vinden.

6.    Licentiebeheer voor het tijdperk van de cloud en mobiliteit

Steeds meer bedrijven maken gebruik van apps en Software-as-a-Service (SaaS). Het tijdperk van cloud en mobiliteit brengt nieuwe complexiteit op het gebied van licentiebeheer met zich mee. Daar staan potentiële kostenverlagingen tegenover dankzij mogelijkheden voor het analyseren van het werkelijke gebruik van SaaS-oplossingen, zoals Office 365, Salesforce en Citrix GoToMeeting. Licentiebeheer voor de cloud gaat daardoor in 2016 een belangrijke rol spelen.

7.    Workspace aggregation

Het wordt steeds belangrijker om applicaties, data, informatie, diensten en identiteiten met elkaar te verbinden en in één omgeving aan eindgebruikers aan te bieden. Gartner heeft er een nieuwe term voor bedacht: workspace aggregation. Een voorbeeld is dat de browser uitgroeit tot besturingssysteem.

8.    Predictive workspace analytics

Het verrichten van voorspellende analyses en uitvoeren van simulaties met betrekking tot werkplekken en gerelateerde processen wordt steeds belangrijker. Voor ICT-managers is het nuttig om terugkerende taken en langdurige processen, zoals het uitrollen van applicaties, vooraf te simuleren. Dit kan ook van pas komen als de helpdesk een groot aantal meldingen ontvangt. Veel organisaties zijn ook geïnteresseerd in het uitvoeren van simulaties van licentiewijzigingen. Dit maakt het mogelijk om kostenbesparingen te identificeren en de gevolgen daarvan voor hun compliance-status te analyseren.

9.    Internet of Things/services

Naast smartwatches en wearables doet ook het Internet of Things (IoT) zijn intrede in werkomgevingen. Geautomatiseerde communicatie tussen apparaten maakt het mogelijk om logistieke en productieprocessen in diverse sectoren te optimaliseren. IoT kan ook voor toegevoegde waarde zorgen in traditionele kantooromgevingen door bijvoorbeeld het traditionele werkplekbeheer te integreren met systemen voor gebouwbeheer. Het is mogelijk om vergaderingen optimaal te laten verlopen door automatische bediening van het telefoonsysteem, de verlichting en projectoren. De combinatie van IoT en spraakbediening resulteert in een krachtig zakelijk hulpmiddel.

10.  Universele Windows 10-apps

Het grote voordeel van de universele apps van Windows 10 is dat voor alle apparaten dezelfde programmacode wordt gebruikt. Dit zal in de nabije toekomst resulteren in een exponentiële groei in de ontwikkeling en beschikbaarheid van apps voor werk- en privédoeleinden.

--------------------

Over Matrix42
Matrix42 is leverancier van software voor werkplekbeheer. Het bedrijf biedt vooruitstrevende oplossingen voor moderne werkomgevingen onder het motto: ‘Smarter Workspace’. Wereldwijd heeft Matrix42 meer dan 3.000 klanten, waaronder BMW, Infineon en Carl Zeiss. De klanten zijn samen goed voor 3 miljoen werkplekken die gebruik maken van een ‘Workspace’ managementoplossing.

Matrix42 is onder andere actief in Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Verenigde Staten van Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Frankfurt am Main, Duitsland.

Matrix42 wil met zijn producten en oplossingen de fysieke, virtuele en mobiele werkplekken vormgeven. Hierbij staat de eindgebruiker centraal en worden processen geautomatiseerd en geoptimaliseerd. De oplossingen van Matrix42 komen tegemoet aan de eisen van de moderne professional en sluiten aan op de eigen ICT-omgeving van organisaties. Om dit mogelijk te maken werkt Matrix42 samen met Incit Technology, TAP.DE Soltutions GmbH, Consulting 4IT en DSP IT Service. In de Benelux werkt Matrix42 samen met Semanto, Dekkers Intermediair, Nutshell-IT en Mobylla. Meer informatie is te vinden op www.matrix42.com

Matrix42
Harald Knapstein
Vice President Marketing
Tel.: (+49-6102) 268
Mobile: (+49-172) 656-6258
Fax: (+49-6102) 816-100
harald.knapstein@matrix42.com

Marcommit
Reinder Suijker
matrix42@marcommit.nl
Laatste van Matrix42
Matrix42 helpt zorgpersoneel op COVID-19-afdelingen door licenties te schenken voor video call devices

Dinko Eror is nieuwe COO en lid van de Raad van Bestuur van Matrix42

Matrix42 verdubbelt Europese omzet in 2019
Staples introduceert 'Plan C' en helpt organisaties bij de veilige terugkeer naar de werkplek en met aanpassingen aan ´het nieuwe normaal´

Panasonic produceert prototype beademingsapparatuur voor COVID-19 patiënten

Bynder neemt video-creatie en distributie platform We Adapt over

Poly introduceert Room Solutions voor Microsoft Teams Rooms voor slimme, eenvoudige en consistente samenwerking

Nutanix autoriseert Arrow Electronics als officieel opleider

Netwerkbeheerders spelen sleutelrol in creatie omzet uit nieuwe diensten voor edge-computing

Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s

Pega introduceert Pega Process Fabric - het 'platform voor platforms' dat taken tussen enterprise systemen stroomlijnt

Dataiku en Snowflake sluiten partnership voor cloud enterprise AI-oplossingen

Capgemini en Audi starten nieuwe joint venture XL2

Lineas stapt over op endpoint-bescherming van SentinelOne

VMware introduceert elastische infrastructuur voor AI/ML-applicaties met VMware vSphere 7

Dedrone en BlackBerry werken samen tegen ongeautoriseerde droneactiviteiten

Trendship wil lef en ondernemerschap tonen

Thierry Delaporte nieuwe CEO & Managing Director Wipro

Dell Technologies versnelt inzet van AI in public en private clouds

LANCOM LW-600: nieuw Wi-Fi 6 access point met rookmelder-design

Nieuws! Serie interviews met de beste ‘Digital Transformers’ in de markt

Plus500 gaat partnerschap aan met BSC Young Boys, kampioen van de Zwitserse Super League

Hybride voordeel met de nieuwe Razer Ornata V2

Onderzoek onder CXO’s: legacy en gebrekkige vaardigheden belemmeren digitale transformatie en modernisering IT

Cloudian introduceert HyperIQ voor intelligente, uniforme monitoring van on-premise en hybride Cloud storage-infrastructuur

Bijkomen van de digitale schok: IT bereidt zich voor op de New Work Order

Solvinity lanceert Lango Workspace

Zyxel bereidt mkb voor op post-pandemische nieuwe normaal met nieuwe reeks firewalls

EASYPARK breidt dienstverlening uit met Europese parkeerpas

BTG en Dutch IT Channel starten strategische samenwerking

Cegeka groeit in 2019 naar omzet van 561 miljoen euro

Platinum Salesforce Partner Nextview ontvangt investering en breidt uit naar Duitsland

Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis

Pink Elephant hoofdpartner EMEA van FireScope IT-monitoring

Wereldmilieudag: UPS verdubbelt CO2-compensaties voor de hele maand juni

NL-Alert controlebericht 8 juni ook op NS-reisinformatieschermen te zien

Kinly kondigt overname AVMI aan

ZIVVER is eerste leverancier die voldoet aan norm voor veilige zorgcommunicatie: NTA 7516
Matrix42 contact

Logo Matrix42

www.matrix42.com/nl
Matrix42 sociaal

Matrix42 tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo XXImo Mobility
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Cegeka