www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (5 jaar en 32 dagen geleden)

Smappee pleit voor inzicht in energieverbruik per sms

Kortrijk, 2 december 2015 – Tijdens de klimaattop in Parijs lanceert Stefan Grosjean, oprichter en CEO van het Belgische Smappee, zijn idee dat tot 12% vermindering van het elektriciteitsverbruik kan leiden. Op dit moment krijgen consumenten slechts één keer per jaar inzicht in hun energieverbruik, namelijk bij de jaarlijkse eindafrekening. Studies hebben aangetoond dat inzicht in het verbruik kan leiden tot een besparing van 12%. Grosjean stelt voor om alvast te starten door de klant op de hoogte te brengen van zijn verbruik door een simpel sms’je. “Waarom krijg ik op het einde van de maand wel een bericht als ik teveel gebeld heb, maar niet als ik teveel verbruik? Energie is een veel grotere kostenpost!”

Stefan Grosjean, oprichter en CEO van Smappee en expert op het vlak van energiemanagement, stelt zich vragen bij de traagheid waarmee de energiesector evolueert. Zoals internet en de mobiele telefoon de telecomsector volledig hebben veranderd, zo zal de energiesector zich ook drastisch moeten aanpassen. Op dit moment gaat die vooruitgang echter te traag. Grosjean wil de sector wakker schudden.

Transparantie zorgt voor besparing
“Op dit moment krijgen klanten niet de informatie waar ze recht op hebben,” aldus Grosjean. “Ik vind dat je dezelfde dienstverlening mag verwachten als bij een telefoonmaatschappij. Het zou geen uitdaging mogen zijn voor de netbeheerder en je energieleverancier om een sms te sturen als we over een bepaalde limiet gaan. Het zou nog beter zijn om het stroomverbruik echt voor iedereen inzichtelijk te maken.. Dat is slechts een kwestie van transparantie en het levert automatisch aanzienlijke besparingen op.”

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dagelijkse of wekelijkse feedback, bijvoorbeeld via sms, leidt tot een energiebesparing van 8,4% doordat gebruikers bewuster omgaan met hun verbruik. Real-time inzicht in hun verbruik kan zelfs leiden tot een besparing van 12%. Dat is een goede zaak voor het klimaat, want het leidt tot een verminderde CO2-uitstoot. Ook is het een financiële besparing. Als we kijken naar het gemiddelde verbruik van huishoudens in ons land, zou het in totaal kunnen neerkomen op een besparing van ruim 525 miljoen euro.

“We moeten niet wachten met het in actie komen tot beleidsmakers regels uitvaardigen”, zegt Grosjean. “Energie zal de komende jaren, net zoals we bij afvalsortering hebben gezien, een duurzame gedragsverandering doormaken. Wat nu een normaal verbruik is, zal over tien jaar ondenkbaar zijn. Huishoudens zullen gedecentraliseerde power units worden met slimme toestellen op basis van Internet of Things. Als de energiesector slim is, neemt ze zelf het heft in handen. Een eenvoudig sms’je kan echt niet zo moeilijk zijn, terwijl het voor consumenten en MKB’s een aanzienlijke besparing zou opleveren.”

Een supermarkt zonder prijskaartjes
Grosjean heeft een duidelijk beeld voor de toekomst van de energiesector. Er zal veel meer groene stroom zijn en daarvoor zullen investeringen nodig zijn. In tussentijd moeten we vooral minder energie verbruiken, in afwachting van meer groene stroom. Om dat te kunnen doen, hebben we dringend een beter overzicht nodig van dat verbruik. “Parallel met de factuur van jouw telefoonverbruik, waar je nu de prijs voor elk telefoontje gepresenteerd krijgt,” verklaart Grosjean, “moet je kunnen weten hoeveel kWh je verbruikt. De huidige situatie is echter alsof je gaat winkelen in een supermarkt zonder prijzen en pas aan de kassa de rekening krijgt gepresenteerd. Dat is volledig achterhaald.”

Met Smappee bewijst Grosjean overigens dat ook consumenten proactief het heft in handen kunnen nemen. Smappee heeft een gelijknamige slimme energiemonitor ontwikkeld, die consumenten en bedrijven helpt om bewuster om te gaan met energie. Grosjeans oproep aan de energiesector ligt dan ook in het verlengde daarvan: we moeten ons geen zorgen maken om het klimaat, we moeten er iets aan doen.

Over Smappee
Smappee ontwikkelt innovatieve oplossingen voor duurzamer energieverbruik. De onafhankelijke energiemonitor meet het exacte verbruik van alle apparaten in huis en brengt dit inzichtelijk in beeld. Met de gebruiksvriendelijke Smappee-app voor smartphone of tablet kan de gebruiker het energieverbruik realtime volgen en analyseren. Omdat Smappee de apparaten in huis herkent, spoort men gemakkelijk energievreters op én brengt het sluimerverbruik in beeld. Met eenvoudige aanpassingen kan een besparing op de energiefactuur van 30% (circa € 200,- per jaar voor een gemiddeld gezin) gerealiseerd worden. Via de Smappee-app kunnen apparaten, met behulp van de Comfort Plug™, eenvoudig op afstand in- en uitgeschakeld worden. Naast de consumentenversie is er ook een zakelijke versie, Smappee Pro, beschikbaar.

Smappee zorgt ervoor dat zowel de gebruiker als het milieu winnen bij de geboden efficiënte oplossingen. Minder energie verbruiken, zonder aan comfort in te boeten, staat centraal in het gebruik van de verschillende Smappee-oplossingen voor consumenten en zakelijke gebruikers. Voor meer informatie zie www.smappee.com/nl/

Noot voor redacties:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onderstaand contactpersoon.

The Communication Force
Nanda Bechtholt
Tel. +31 (0)23 56 56 852
nandab@communicationforce.com
Laatste van smappee
CES: Belgisch bedrijf Smappee gelauwerd op CES Innovation Awards

Grip op energiestromen in en om het huis met Smappee Plus

Smappee integreert Amazon Alexa en maakt gewone apparaten slim
Gunstige werktijden populairste onderwerp bij contractonderhandeling

Relined Fiber Network verhuist naar nieuw pand om verdere groei van de organisatie te kunnen realiseren

Veracode publiceert State of Software Security deel 11

NorthC Datacenters benoemt Bart van Aanholt tot Chief Commercial Officer

Cisco benoemt Avit tot Partner of the Year Noord-Europa 2020

Sitecore maakt de winnaars bekend van de Ultimate Experience Award 2020

Ctac boekt hogere omzet, EBITDA en nettoresultaat in derde kwartaal

Workday genoemd als leider in het Gartner Magic Quadrant voor financiële planning- en analyseoplossingen in de cloud

Ruime meerderheid werkgevers heeft opleidingsbudget niet ingetrokken in coronatijd

Onderzoek Auth0: bedrijven die SaaS-componenten gebruiken, innoveren en lanceren sneller

Entrust onderzoek vindt IoT, authenticatie en cloudservices als drijvende kracht achter duizelingwekkende toename van PKI-adoptie en certificatie-volume

Haaglanden Medisch Centrum (HMC) stapt als eerste Nederlandse ziekenhuis over naar publieke ERP Cloud

E-mailquarantaine-tool PhishRIP van KnowBe4 nu ook beschikbaar voor G Suite-software

NRC Media versnelt groei in audiomarkt met overname SUBLIME

Helft zakelijk Nederland bestelt producten online
Partner Summit 2020: Cisco lanceert vereenvoudigd partnerprogramma, nieuwe platforms en oplossingen

HPS Connectivity Solutions en MCS gaan intensieve Private LTE samenwerking aan

Eaton ontvangt als eerste zowel IEC als UL cybersecurity-certificaten voor productontwikkelingsprocessen

Boomi lanceert Project LightSpeed, versimpelt platformgebruik voor niet-technische gebruikers

MKB Fonds en Uniserver nemen gezamenlijk Micros Internetdiensten over

Sofina verwerft minderheidsbelang in Collibra

Red Hat kondigt algemene beschikbaarheid aan van Fedora 33

Winnaars Nederlandse Cisco Partner Awards 2020 bekend

Handheld Group Expands and Moves to New Dynamic Global Headquarters

Zivver haalt 17 miljoen dollar op in een nieuwe financieringsronde voor het versnellen van zijn internationale expansie

Plus500 ziet omzet en het aantal klanten stijgen in derde kwartaal 2020

Q3 2020 RESULTS ICT GROUP
Verstreken tijd: 5 jaar en 32 dagen
smappee contact

Logo smappee

smappee sociaal

smappee tweets

Logo Salure
Logo Hyarchis
Logo Enable-U
Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Orange Cyberdefense
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen