www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl
2471 volgers blijven op de hoogte!

Vandaag is het “eDiscovery Day”*

Amsterdam, NL, 1 december 2015 - eDiscovery wordt vaak gezien als een Amerikaanse aangelegenheid, maar dat is het zeker niet. Het principe van een eDiscovery is inherent aan alle grootschalige compliance- en fraudeonderzoeken. Iedere betrokken partij (interne auditor, advocaat, bedrijfsjurist of toezichthouder) moet hierbij in korte tijd enorme hoeveelheden informatie doorzoeken. En omdat ook binnen Nederlandse bedrijven het volume aan data en informatie steeds maar toeneemt en steeds complexere vormen aanneemt, is “eDiscovery Day” een mooi moment om stil bij de technologie die onmisbaar is in ieder eDiscovery proces.

Wat is eDiscovery?
eDiscovery (voluit Electronic Discovery) is een proces waarbij elektronische informatie wordt opgevraagd en vervolgens wordt doorzocht op belastend of ontlastend bewijs om te gebruiken in een civiele of strafrechtelijke zaak. Meer lezen over eDiscovery >>

Waarom een “eDiscovery Day” in Nederland?
De kranten staan vol met onderzoeken; “De onderste steen moet boven”. Wie wist wat, wanneer? Welke beslissingen zijn genomen, door wie en waarom? Voor de antwoorden op die vragen moeten grote hoeveelheden elektronische data worden onderzocht. In de rest van de wereld noemt men dat eDiscovery: waarheidsvinding in grote hoeveelheden elektronische gegevens.

ZyLAB vraagt vandaag aandacht voor dit fenomeen omdat de meeste mensen geen idee hebben wat ze te wachten staat als ze ooit met een grootschalig onderzoek te maken krijgen.

Waar krijg je bij een eDiscovery mee te maken?
Bedenk eens wat u aan elektronische data u in uw bedrijf opslaat; hoeveel, wat (email, film, foto’s, geluidsopnamen, sociale media), waar het staat? Bedenk dan wat het gaat kosten als je ooit specifieke informatie moet overdragen aan een toezichthouder, een derde partij in een patentzaak of in het ergste geval, aan een opsporingsdienst in geval van fraude.

En eDiscovery gaat niet alleen om verzoeken van toezichthouders, fraudeonderzoek en bewijslast voor rechtszaken. Overheden worden door de Wet Openbaarheid Bestuur verplicht snel grote hoeveelheden gegevens te kunnen identificeren, verzamelen, anonimiseren en over te dragen aan bijvoorbeeld een onderzoekscommissie. Meer lezen over WOB verzoeken >>

Financiële instellingen moeten zich bij overnames en herfinanciering door datarooms vol met informatie ploegen. Grote aannemers krijgen bij een beetje aanbesteding al snel 100-200 Gb aan elektronische gegevens als achtergrond informatie van een project.

Wat is de grootste uitdaging bij eDiscovery?
Waar onderzoeken vroeger uit Gb’s bestonden, zijn het nu Terabytes. Ter vergelijking: 1 uitgeprinte Terabyte is 3,5 miljard pagina’s papier oftewel 3 kilometers aan volle boekenplanken. Auditors en (interne) onderzoekers weten vaak niet meer waar ze moeten beginnen en zijn veroordeeld tot het nemen van kleine steekproeven omdat ze alle beschikbare data niet meer kunnen doornemen. Meer lezen over (interne) onderzoeken >>

Daarnaast wordt data qua format en locatie steeds complexer. De Cloud bijvoorbeeld biedt een uitdaging op zich: informatie in de Cloud krijgen is vrij eenvoudig, maar probeer het er maar weer eens snel uit te krijgen. Lees hier het artikel: "Alle data in de Cloud en dan komt de toezichthouder langs"

Hoe pak je eDiscovery efficiënt aan?
Om deze enorme hoeveelheden data te doorzoeken, kun je de traditionele aanpak volgen en derde partijen inschakelen, maar de kosten lopen dan al snel in de miljoenen.

eDiscovery gaat daarom niet meer zonder technologie. Met de juiste software hoeft u niet langer lukraak te zoeken, maar kunt u grote datacollecties automatisch semantisch verrijken, organiseren, sorteren en complexe relaties automatisch naar boven halen.

ZyLAB is het enige Nederlandse softwarebedrijf met meer dan 30 jaar ervaring in eDiscovery en informatiemanagement en heeft zich bewezen in talrijke grootschalige corporate en strafrechtelijke zaken over de hele wereld. Blijf op de hoogte; lees bijvoorbeeld het artikel: "Ontwikkelingen in eDiscovery - Update voor de General Counsel" en kijk eens rond op onze website of neem contact met ons op om te bekijken wat wij ook voor uw organisatie kunnen betekenen.

*“eDiscovery Day” wordt geïnitieerd door het EDRM, een gezamenlijk initiatief van eDiscovery experts, advocaten, leveranciers en eindklanten.

Over ZyLAB
ZyLAB is toonaangevend leverancier van modulaire eDiscovery en intelligente information governance oplossingen die organisaties in staat stellen ongekende hoeveelheden informatie in ieder formaat, op bijna iedere locatie en in meer dan 400 talen, te analyseren, organiseren, delen en beheren. Hierdoor kunnen bedrijven zich effectief verdedigen in geval van een juridisch geschil of eDiscovery, maar ook proactief juridische risico’s minimaliseren, kosten besparen en de business productiviteit aanzienlijk verhogen.

Het eDiscovery Systeem van ZyLAB is direct gelieerd aan het Electronic Discovery Reference Model (EDRM). De producten en diensten van ZyLAB worden op enterprise niveau gebruikt door zowel multinationals, overheidsinstanties, opsporingsdiensten, rechtbanken en advocatenkantoren, als ook ingezet bij specifieke projecten voor juridische diensten, auditing- en accounting leveranciers. De systemen van ZyLAB zijn tevens beschikbaar in een Software-as-a-Services (SaaS) model.

ZyLAB is door Gartner, Inc. in diens 'Magic Quadrant for eDiscovery Software 2015' wederom als “leader” gepositioneerd en heeft in de afgelopen drie decennia vele andere onderscheidingen vanuit de sector ontvangen.

ZyLAB heeft hoofdkantoren in Amsterdam en McLean, Virginia (USA). De lokale markten worden bediend vanuit regionale kantoren in New York, Barcelona, Frankfurt, Londen, Parijs en Singapore. Voor meer informatie over ZyLAB kunt u terecht op www.zylab.nl
Tags bij dit bericht