www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
Herken zakelijke websitebezoekersINFLUX PR#

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (6 jaar en 44 dagen geleden)
PR: Clarity Benelux

Wat voor de één geldt, gaat niet op voor de ander

Merken moeten zich nog sterker gaan richten op individuen. Daarnaast liggen er kansen om groots te worden in de regio, stelt het Hotwire Communications Trend Report 2016.

Hoofddorp, 30 november 2015–Campagnes die voor complete taalgebieden of leeftijdsgroepen overal hetzelfde zijn zullen verdwijnen, want ze spreken het individu onvoldoende aan. Hierom gaat hyperlokale marketing komend jaar zijn definitieve doorbraak beleven, voorspelt het jaarlijkse trendrapport van internationale partner Hotwire en waar communicatie- en PR-bureau Yellow Communications een bijdrage aan leverde.

Merken zijn massaal bezig om content te creëren die werkt op hyperlokaal formaat en gebruikmaakt van locatiegegevens of regionaal demografische informatie. Wat voor persoon X in Amsterdam interessant is, kan sterk afwijken van wat persoon Y uit Gramsbergen bezighoudt. Leeftijd kan doorslaggevend zijn in het formuleren van een boodschap – maar misschien ook helemaal niet. Populaire sites als Buzzfeed en Upcoming haken hier slim op in door nostalgische gevoelens en regionale cultuur de boventoon te laten voeren bij het maken van artikelen.

Voor marketeers betekent deze trend dat A/B-testen met zes of zeven varianten van kopij onvoldoende is. Zij zullen moeten toewerken naar vele tientallen op hyperlokaal publiek afgestemde versies. Content zal hierdoor flexibeler worden ingezet en daardoor minder vaak statisch op een enkele website staan. Bureaus gaan daarnaast minder vaak zelf eigen kanalen uit de grond stampen, maar content publiceren waar deze al bestaat, bijvoorbeeld op sociale platforms.

“Met alleen informatie zonder daaraan een echte ervaring te koppelen, red je het niet. Ook wij kijken daarom met onze klanten naar opkomende kanalen. Nieuwe verzamelplaatsen voor verhalen bieden kansen, want ook de consument verandert; bij de groep Millenials is leeftijd niet van belang, maar is het veel interessanter of een doelgroep een bepaalde passie deelt. Zeer gerichte, krachtige verhalen bereiken misschien minder mensen, maar sorteren meer effect”, zegt Karin van Geelen, eigenaar van Yellow Communications.

Dit zijn, naast het feit dat hyperlokaal de massa gaat bereiken, de overige trends in communicatie die wij voor 2016 zien:

2. Platform-oorlogen
Websites blijven in trek om te publiceren, maar de echte strijd wordt gestreden op sociale platformen als Medium en LinkedIn. Sommige nieuwe mediamerken als voetbalnetwerk Copa90 hebben geen eigen website nodig, ze verkrijgen met hun aanwezigheid op sociale sites voldoende impressies om omzet te genereren. Voor marketingcampagnes wordt dit de norm.

3. Funnels keren om
Het traditionele model om te verkopen is omgedraaid. Klanten willen direct bij de bron aankopen doen en zijn klaar met de tussenkomst van derden. Het is aan merken om een beleving te creëren die constant om meer vraagt, dat kan bijvoorbeeld met persoonlijkere content en campagnes die een ervaring oproepen – alles om de band met de klant te vergroten.

4. Advertising is dood, lang leve advertising!
Adverteerders worden in toenemende mate met het gebruik van adblockers. Zeker nu Apple's besturingssysteem iOS 9 deze ook toestaat, is het hek van de dam. Daarom wordt het in 2016 cruciaal dat marketeers beter worden in native advertising en de banden met bloggers, vloggers en andere op social media invloedrijke merken aanhalen.

5. Ook 'millenials' zijn dood
Nooit meer gaat het bij 'millenials' over één groot publiek. Marketeers gaan jonge consumenten meer zien als afzonderlijke groepen met een eigen mindset en normen en waarden. Hiervoor is slimmere, meer specifieke content nodig. Leeftijd is eigenlijk niet belangrijk – het is maar een cijfer. Wat meer telt zijn passies van mensen en hoe individuen verkiezen hun leven in te richten.

6. 'Leef in dit moment'
Het Scrum-virus heeft ook marketeers besmet. Er moet beter worden samengewerkt en sneller iets tastbaars worden opgeleverd. Er komt meer ruimte voor proberen, falen en opnieuw proberen. Marketeers gaan minder op content-kalenders varen en meer op hun instinct. Geen perfectie is niet erg; content wordt gemaakt wanneer het past en dat komt veel natuurlijker over.

7. Relevantie voert de boventoon
De beste marketingcampagnes in 2016 zullen over het nut van een product of dienst gaan. Het meest aansprekende voorbeeld dit jaar was IBM die in Londen en Parijs functionele advertenties introduceerde. Zo kan je door een kromming in het billboard deze gebruiken als bankje of schuilplek voor de regen, of wordt een stenen trap door een horizontaal billboard direct ook geschikt gemaakt voor skaters en rolstoelgebruikers.

8. Virtueel wordt hét kanaal van 2016
Consumenten raken in toenemende mate ongevoelig voor traditionele communicatie en hunkeren naar belevenissen. Virtual Reality brengt ervaringen en dat gaan we allemaal merken door de komst van headsets en andere gadgets. Voortaan is het mogelijk vooraf alvast door een vakantiehuis te lopen, zoals reisorganisatie Thomas Cook nu al aanbiedt. Na de reisbranche, volgen komend jaar sectoren als retail, vastgoed en de publieke sector. Heel actueel: denk bijvoorbeeld een pop-up store van een hulporganisatie die laat ervaren hoe het is om als vluchteling huis en haard te moeten verlaten.

9. Merken worden een uiting van activisme
Bedrijven komen steeds vaker in het nieuws vanwege hun standpunt in diverse politieke en sociale kwesties. Neem bijvoorbeeld de liefde predikende reacties van merken op het legaliseren van het homohuwelijk in de Verenigde Staten. Slimme firma’s maken hier gebruik van door eigen normen en waarden centraal te stellen binnen de communicatiestrategie, zodat bewuste consumenten zich hierachter kunnen scharen. Hoewel dit hechtere relaties oplevert, lopen bedrijven hiermee wel het risico andere, grote groepen potentiële klanten uit te sluiten.

10. Online video wordt volwassen
Eindelijk gaat de reclame- en communicatiewereld echt begrijpen hoe online video werkt –zij zullen experts aanwerven met diepgaande kennis over de verschillende kanalen om dit medium volledig te gaan domineren, zonder terug te vallen op eerdere zonden als irritante advertentieblokken. Dat is ook noodzakelijk, want consumenten stoppen steeds vaker met traditionele televisie.

Over Yellow Communications
Yellow is het PR- en communicatiebureau dat organisaties helpt bij het vinden en vertellen van hun verhaal, zodat het gehoord en gewaardeerd wordt en waardoor hun doelgroep in beweging komt. Yellow adviseert over communicatie, zet middelen in en maakt content om die vervolgens te distribueren via de juiste kanalen. Yellow streeft er altijd naar dat de klant zegt: “zo had ik het zelf niet kunnen bedenken en uitvoeren”.

Yellow Communications werkt nauw samen met het internationale PR- en communicatiebureau Hotwire. Zo profiteren Yellow’s klanten van de kennis, expertise en mensen die wereldwijd via dit netwerk beschikbaar zijn.

Wilt u het volledige trendrapport ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Yellow Communications
Karin van Geelen
Karin@yellow-communications.com
www.yellow-communications.com
Laatste van Clarity Benelux
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?

Hoe maken we van hybride werken een succes?

Clarity neemt digital marketingbureau 3WhiteHats over
Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage

Zscaler sluit zich aan bij de CrowdStrike CrowdXDR Alliance en kondigt nieuwe integraties aan die Zero Trust Protection uitbreiden naar interne en externe applicaties
Verstreken tijd: 6 jaar en 44 dagen

Logo Clarity Benelux
Clarity Benelu.. contact

Logo Clarity Benelux

Clarity Benelu.. sociaal

Clarity Benelu.. tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix