www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (6 jaar en 175 dagen geleden)
PR: ItsaRep

Ricoh en Canon grootste spelers in de markt voor multifunctionele printers

Breda, 9 november 2015 – Ruim de helft (52%) van de multifunctionals op de werkvloer is afkomstig van Ricoh en Canon. Met een aandeel van ruim 30 procent is Ricoh de grootste speler. Net iets minder dan een kwart (22,2%) van de multifunctionals zijn systemen van Canon (inclusief Océ). Xerox, HP en Konica Minolta sluiten de top 5 af met een aandeel van respectievelijk 16, 13 en 7 procent. Dit blijkt uit analyse van ruim 4.000 interviews over multifunctionele printers die Computer Profile, database marketing organisatie voor de ICT-markt, de afgelopen twaalf maanden afnam bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers.

De marktaandelen van de vendoren zijn gebaseerd op het aantal printers dat per locatie wordt gebruikt. Dit wil zeggen dat van iedere 1.000 vastgestelde multifunctionele printers, er 301 van Ricoh en 222 van Canon zijn. Naast dit totaaloverzicht is er ook onderscheid gemaakt in de marktaandelen van multifunctionele printers per marktsegment.

Publiek domein
Van alle locaties binnen het publiek domein (onderwijs, gezondheidszorg en overheidsinstellingen) die multifunctionele printers hebben, is 42 procent van Ricoh. Met name in het publiek domein heeft Ricoh een groot marktaandeel. Dat komt vooral door hoge aandelen bij instellingen uit de gezondheidszorg (44%) en het onderwijs (46%). In de transportsector is Xerox met 45 procent de grootste. HP doet het opvallend goed binnen de IT, Telecom en Utilities met 49 procent. Deze percentages zijn gebaseerd op het aantal printers dat binnen de sectoren zijn vastgesteld. Ten opzichte van een jaar geleden lijkt HP iets aan terrein te winnen.

High speed printers

Het gebruik van high speed printers (productieprinters) ligt een stuk lager dan het gebruik van multifunctionals. Waar op ruim 99 procent van de locaties een multifunctionele printer te vinden is, bedraagt dit percentage voor high speed printers slechts 7 procent. Van alle locaties met high speed printers is een derde van Canon en meer dan een kwart van de locaties heeft minimaal één Ricoh high speed printer staan. Het grootste deel van de high speed printers op de andere locaties is geleverd door HP, Xerox of Konica Minolta.

Uit de 4.000 interviews blijkt daarnaast dat per bedrijfslocatie gemiddeld 17,9 printers te vinden zijn. Dit is een kleine daling ten opzichte van 2014, toen waren dit gemiddeld nog 19,5 printers. Gemiddeld staan er per locatie 8,8 multifunctionele printers en 0,2 high speed printers. Als er alleen wordt gekeken naar locaties die high speed printers hebben staan, dan is het gemiddelde 2,5.

-----------------
Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Top 10 vendoren multifunctionele printers
Figuur 2: Top 5 vendoren multifunctionele printers per marktsegment
Figuur 3: Top 5 vendoren high speed printers

Over Computer Profile
Als zelfstandige database marketing organisatie helpt Computer Profile ICT-bedrijven met het in kaart brengen en gericht benaderen van de juiste doelgroep. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste locaties in het Benelux bedrijfsleven en de overheid. Van deze organisaties heeft Computer Profile een actueel overzicht van de 150.000 beslissers en de ICT-infrastructuur. Als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG) biedt Computer Profile deze informatie ook over andere Europese landen.

Daarnaast ondersteunt Computer Profile met een team van gekwalificeerde telemarketing agents ICT-organisaties actief bij het vinden van relevante projecten door de inzet van Lead Nurturing en Demand Generation.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter

Meer informatie:
Marcommit
Rosalie Hage
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
Verstreken tijd: 6 jaar en 175 dagen
Computer Profi.. contact

Logo Computer Profile

Computer Profi.. sociaal

Computer Profi.. tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Alleeninkt.nl
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo BarTrack
Logo Techone B.V.
Logo PQR