www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
Datum: (6 jaar en 97 dagen geleden)

Cloudplatform Microsoft Azure beschikbaar via Express Routes over SURFlichtpaden

Utrecht, 3 november 2015 - SURF stelt cloudplatform Microsoft Azure beschikbaar via een directe, veilige en snelle verbinding: SURFlichtpaden. Dit wordt mogelijk gemaakt door samenwerking tussen Microsoft, TelecityGroup en SURF.

Rijksmuseum als eerste van start
Recent heeft het Rijksmuseum een pilot met SURFlichtpaden naar Microsoft Azure succesvol afgerond. Aan deze pilot heeft ook TU Delft bijgedragen. Binnenkort volgt nog een pilot voor internationale toepassingen.

Datacenter buiten de deur met IaaS
Verschillende onderwijs- en onderzoeksinstellingen maken reeds gebruik van Microsoft Azure om (delen van) hun datacenter in de cloud te plaatsen. Door samenwerking tussen Microsoft, TelecityGroup en SURF kunnen deze instellingen nu ook gebruikmaken van Microsoft Express Routes, een veilige verbinding met een gegarandeerde bandbreedte over SURFlichtpaden.

De infrastructuur, ondergebracht bij Microsoft Azure, wordt hiermee een uitbreiding op het eigen netwerk van de instelling. Daardoor heeft de instelling zelf volledige controle over het verkeer van en naar de MS Azure-omgeving.

Vraag van instellingen
Instellingen gaven aan behoefte te hebben aan deze functionaliteit. Vanaf nu is Microsoft Azure over SURFlichtpaden beschikbaar voor alle bij SURF aangesloten instellingen.

“Met deze samenwerking laten we zien dat we internationaal voorop willen en kunnen lopen. We verwachten dat deze oplossing bijdraagt aan meer integratiemogelijkheden van de Azure-omgeving in de Microsoft-datacenters met de datacenters van onderwijs- en onderzoeksinstellingen in Nederland”, aldus Hans Bos, National Technology Office van Microsoft Nederland.

Cloudstrategie SURF
SURF ondersteunt de instellingen bij het gebruik van cloud-diensten uit de public cloud (zoals deze oplossing met MS Azure), de SURF-communitycloud of een combinatie hiervan. De behoeften verschillen per instelling en om tot een veilige keuze te komen, heeft SURF in samenwerking met de instellingen criteria opgesteld. Microsoft heeft samen met SURF inzichtelijk gemaakt hoe Microsoft Azure voldoet aan de eisen van het Juridisch normenkader cloudservices hoger onderwijs

SURF
SURF is een samenwerkingsverband van het hoger onderwijs en onderzoek waarin de Nederlandse universiteiten, hogescholen, universitair medische centra, onderzoeksinstellingen en mbo-instellingen gezamenlijk investeren in ICT-innovatie. Meer informatie op www.surf.nl