www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlContentbureau
2479 volgers blijven op de hoogte!

Nederland weer derde op ranglijst landen van waaruit cyberdreigingen komen

Kaspersky Lab presenteert onderzoeksrapport naar cyberdreigingen in Q3

Utrecht, 2 november 2015 – Nederland bekleedt opnieuw de derde positie op de ranglijst van landen van waaruit cyberdreigingen worden gelanceerd. Dit blijkt uit het vandaag door securityleverancier Kaspersky Lab gepubliceerde onderzoeksrapport naar cyberdreigingen in het derde kwartaal van 2015.

Nederland is ‘goed’ voor 10,29 procent van de door Kaspersky Lab gedetecteerde online-aanvallen. Bij zulke aanvallen spoort Kaspersky Lab de bron van de dreiging op: de locatie van de kwaadaardige objecten die de systemen van slachtoffers proberen te infecteren. Het aandeel van de aanvallen door malware die wordt gehost in Nederland is 10,29 procent. Dit percentage komt neer op bijna 24,5 miljoen (24.480.375) incidenten in de periode van juli tot september 2015. Nederland was in het tweede kwartaal ook al derde op deze lijst, toen met 8,3 procent.

VS en Rusland leiden landenlijst
De behouden positie van Nederland op de ranglijst van landen van waaruit cyberdreigingen komen, wordt voorbijgestreefd door de Russische federatie (met 18,80 procent) en de Verenigde Staten (met 26,85 procent). De twee aanvoerders van de ranglijst zijn de bron van meer aanvallen, maar elk van die landen is wel veel groter dan Nederland. Rusland en de VS zijn ten opzichte van het tweede kwartaal van plaats gewisseld. Op de vierde plaats in de landenlijst van Kaspersky Lab voor het derde kwartaal staat Duitsland (met 10,08 procent) en op de vijfde positie staat Frankrijk (met 4,37 procent).

Uit het onderzoeksrapport naar wereldwijde cyberdreigingen in het derde kwartaal van 2015 wordt duidelijk dat mobiele malware blijft toenemen en dat online bankrekeningen meer dan vijf miljoen keer zijn aangevallen. Enkele opvallende resultaten uit het rapport:
  • 323.374 nieuwe kwaadaardige mobiele programma's werden gedetecteerd door Kaspersky Lab’s mobiele beveiligingsproducten in Q3. Dit is een stijging van 10,8% ten opzichte van het tweede kwartaal en een 3,1-voudige toename sinds het eerste kwartaal van 2015.
  • Er werden meer dan 1,5 miljoen kwaadaardige pakketten op mobiele telefoons geïnstalleerd tijdens het derde kwartaal. Dat is 1,5 keer meer dan in het voorgaande kwartaal.
  • De oplossingen van Kaspersky Lab blokkeerden bijna 626.000 malware-pogingen om geld te stelen via het verkrijgen van toegang tot online bankieren. Dit aantal ligt 17,2% lager dan in het tweede kwartaal van het jaar, maar het is een stijging van 5,7% ten opzichte van het derde kwartaal van 2014.
  • Tijdens het afgelopen kwartaal waren er 5.680.000 meldingen van malware-infecties om geld te stelen via het online toegang verkrijgen van bankrekeningen van gebruikers.
De Nederlandse gegevens zijn hier te vinden.

Bekijk voor meer informatie de blogpost met het volledige rapport op Securelist.com.
Tags bij dit bericht

Logo Cumulus Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlContentbureau