www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!
PR: LVTPR

Onderzoek: Nederlandse organisaties verspillen jaarlijks meer dan € 591.000 aan opslag van nutteloze data

‘Databerg’ met verouderde en essentiële data kost Europese bedrijven in 2020 € 780 miljard[1]

Utrecht – 28 oktober 2015Veritas Technologies LLC, de toonaangevende wereldwijde leverancier van back-up- en recovery-oplossingen, maakt de resultaten van het Databerg Report 2015 bekend. Daaruit blijkt dat Nederland een van de slechtst scorende landen is in Europa voor wat betreft verspilling van het IT-budget aan de opslag van data die ze niet nodig hebben. Volgens het Databerg Report 2015 heeft slechts 11 procent van de gegevens die Nederlandse organisaties bewaren aantoonbare zakelijke waarde. Dark Data – die geen aantoonbare waarde heeft - is goed voor 44,5 procent van de Nederlandse data. Nog eens 44,5 procent is totaal nutteloos. Dat kost een gemiddelde midsize organisatie met 1.000TByte jaarlijks meer dan € 591.000. Deze data zou zo mogelijk meteen verwijderd moeten worden.

De cijfers, die bekend worden nu  de EU hoge boetes wil introduceren voor organisaties die het bezit van persoonsgegevens niet kunnen verantwoorden, laten zien dat Nederlandse bedrijven een verontrustend hoog zakelijk risico lopen.

“De belangrijkste uitkomst van het Databerg Report 2015 is dat bedrijven een aanzienlijk bedrag investeren om data die totaal niet relevant is, voor het bedrijf te behouden”, zegt Driss Chhayra, Country Manager Benelux bij Veritas. “Volgens het onderzoek is 44,5 procent van de data van Nederlandse organisaties Redundant, Obsolete of Trivial (ROT). Hieronder vallen opvallend genoeg muziek, foto's of persoonlijke juridische documenten en identiteitsdocumenten die door werknemers opgeslagen zijn op zakelijke netwerken. Uit het onderzoek blijkt ook dat 77 procent van de Nederlandse organisaties geen strategie heeft voor het toekennen van zakelijke waarde aan hun data, één van de hoogste percentages in EMEA. Dit is zorgwekkend, omdat deze bedrijven, die hun IT-strategieën en budgetten baseren op de datavolumes die worden opgeslagen in plaats van op de waarde van de data, steeds meer tijd besteden aan het beheren van gegevens die niet essentieel zijn voor het runnen van hun bedrijf.”

Het onderzoek verschaft inzicht in hoe 1475 respondenten (waarvan 75 in Nederland) in 14 verschillende landen in EMEA omgaan met de uitdagingen rondom het omzetten van data in waardevolle bedrijfsinformatie. Het rapport introduceert een nieuw fenomeen, de Databerg, en laat zien dat organisaties drie soorten data opslaan:
  • Bedrijfskritische gegevens – data die is aangemerkt als essentieel voor de bedrijfsvoering en het aanhoudende succes van de organisatie. Bedrijfskritische gegevens moeten proactief worden beschermd en beheerd door professionals met een duidelijke verantwoordelijkheid aan het managementteam van de organisatie.
  • ROT-data – data die is aangemerkt als Redundant, Obsolete of Trivial. ROT-data moet proactief worden geminimaliseerd en regelmatig op een veilige manier worden verwijderd.
  • Dark Data – de waarde van de data is niet geïdentificeerd. Hieronder kunnen belangrijke bedrijfskritische gegevens vallen en nutteloze ROT-gegevens of – nog belangrijker - illegale of niet-conforme data, waardoor er ongeziene aansprakelijkheidsrisico’s achterblijven in de IT-systemen van de organisatie.
Uit het onderzoek blijkt dat een gemiddelde Nederlandse organisatie Dark Data-percentages meldt van 44,5 procent (EMEA gem. 54 procent), ROT-niveaus van 44,5 procent (EMEA gem. 32 procent). Daardoor blijft er slechts 11 procent over (EMEA gem. 14 procent) aan identificeerbare bedrijfskritische gegevens. Dit komt rond 2020 uit op een geschatte verspilling van € 784 miljard1 aan bedrijfsresources in EMEA voor het opslaan van ROT-data, als bedrijven hun strategie voor en houding ten opzichte van informatiebeheer niet veranderen.

Terwijl organisaties steeds meer gegevens naar de cloud verplaatsen om zo om te gaan met de steeds stijgende datavolumes, blijkt uit het onderzoek dat cloudopslag en -verwerking in EMEA in de komende twaalf maanden met een derde zal stijgen (van 33 naar 45 procent). Maar met 43 procent van de respondenten in Nederland die aangeeft dat zij in 2016 gebruik zullen maken van cloudopslagfaciliteiten, ligt Nederland onder het Europese gemiddelde, zo blijkt uit het Databerg Report 2015. Er is een groter risico dat organisaties die deze clouddiensten zullen gebruiken geen passend beleid hebben om de follow-upkosten te berekenen, over te gaan naar een andere leverancier of zich in geval van nood uit de cloud terug te trekken.

Wat veroorzaakt de databerg?
Het onderzoek stelt drie grote oorzaken vast voor de groei van de databerg. Deze zijn gerelateerd aan hoe datavolumes een onevenredig effect hebben op IT-strategie, hoe leveranciers momenteel het grootschalig gebruik van 'gratis' opslag promoten en hoe werknemers bedrijfsgegevens in gevaar brengen door hun eigen handelingen en het feit dat ze dataverzamelaars worden:
  1. IT-strategieën zijn gebaseerd op datavolumes, niet op zakelijke waarde
  2. Een verhoogd vertrouwen in 'gratis' opslag zoals in de cloud
  3. Een stijgende onverschilligheid van werknemers voor wat betreft bedrijfsbeleidsregels rondom gebruik van data
Volgens het onderzoek vormen al deze factoren de voornaamste oorzaken van Dark Data en ROT aangezien het bedrijfsresources weghaalt uit het directe zicht van managementteams. Het kan ook, door toekomstige wetgeving, juridische kwesties en zakelijke risico's met zich meebrengen die op het moment van aankoop of gebruik niet duidelijk zijn.

Aanbevelingen van het rapport
Organisaties kunnen de volgende stappen nemen om inzicht in hun informatie te krijgen en bijbehorende risico's te reduceren:
  • Identificeer Dark Data, leg risico’s bloot en erken waardevolle informatie
  • Elimineer ROT snel om verspilde kosten te reduceren
  • Definieer een uitvoerbare information governance-strategie voor ongestructureerde data met ondersteuning van het hoge management om correct gebruikersgedrag aan te moedigen
  • Verhoog bedrijfsflexibiliteit door gebruikt te maken van cloudopslagomgevingen
[1] estimated on the basis of 32% redundant, obsolete or trivial data, and an estimated cost of $3500 (midsize and large companies) to $5000 (small companies) per Terabyte and a global data volume of 44 Zettabyte by 2020

Het Databerg Report 2015
Het onderzoek voor het Veritas Databerg Report 2015 werd in juli en september 2015 uitgevoerd door Vanson Bourne. De resultaten zijn gebaseerd op 1475 respondenten in 14 landen. Respondenten waren onder andere senior IT-personeel dat zich richt op strategische planning, operations en uitvoerende functies.

Ga voor meer informatie over het Databerg Report 2015 naar http://info.veritas.com/databerg_report

Over Veritas Technologies LLC
Veritas Technologies LLC stelt organisaties in staat de kracht van hun informatie te benutten met oplossingen die ontworpen zijn om 's werelds grootste en meest complexe heterogene omgevingen te dienen. Veritas werkt samen met 86 procent van Fortune 500-bedrijven aan het verbeteren van de beschikbaarheid van data het onthullen van inzichten om concurrentievoordeel te stimuleren.

MEDIACONTACTEN:

Michael Piontek
Manager Public Relations bij Veritas
Michael.piontek@veritas.com | +49 (0) 162 2954 810

LVTPR
Moniek Jansink / Gijs van Beek
veritas@lvtpr.com | +31 (0) 30 65 65 070

[1] Geschat op basis van 32 procent aan redundante, verouderde of essentiële gegevens, een kostenpost van geschat $ 3500 (middelgrote en grote bedrijven) tot $ 5000 (kleine bedrijven) per terabyte en een wereldwijd datavolume van 44 zettabyte in 2020.

Laatste van Veritas Technologies LLC

VERITAS-software ondersteunt AMD64-technologie

VERITAS introduceert bètaversie van project 'Panther'
Infor en Snowflake werken samen om geautomatiseerde datawarehouses te bouwen met Birst analytics- en BI-platform

Coronavirus stevent af op wereldwijde afvalberg

DATPROF en EPI-USE Labs maken consistent data anonimiseren mogelijk in SAP en non-SAP

Registratie voor eSports Platform Planet9 is geopend tijdens IEM in Katowice

Proofpoint introduceert eerste geïntegreerde oplossingen voor Business Email Compromise (BEC) en Email Account Compromise (EAC)

Fortinet lanceert FortiGate 1800F met NP7-processor voor datacenters

Miguel Milano aangesteld als Chief Revenue Officer bij Celonis, treedt toe als mede-eigenaar
Datto integreert met Intel®: beheer op afstand op basis van Intel vPro®-technologie

Cisco vereenvoudigt security en pakt complexiteit aan met geïntegreerd cloudplatform: Cisco SecureX

Workfront benoemt David Burggraaf tot Chief Technology Officer

Innovatie-enabler Rubix kiest voor strategische PR- en marketingaanpak van Lubbers De Jong TECH PR

Embedded World 2020 – Wibu-Systems op kruispunt van industriële transformatie

Genealogisch computerprogramma Ancestor Tree Manager

Nuance kondigt de beschikbaarheid van Ambient Clinical Intelligence in de VS aan

Motiv ICT Security en KnowBe4 partneren in strijd tegen social engineering

Cisco 2020 CISO Benchmark: meer investeringen in cloudsecurity en automatisering om complexiteit te bestrijden

IT-managers luiden noodklok voor digitale veiligheid door massale route naar de cloud

Ultimum en Baangericht sluiten bijzonder convenant

BlackBerry breidt mogelijkheden EPP en EDR uit met verbeterd CylancePROTECT® en CylanceOPTICS®

Yolt Technology Services biedt open banking-dekking van +90% in Nederland

Liferay benoemt Pieter van der Werf tot General Manager Benelux

Europees Onderzoek: open data aanjager economie

Rabo Frontier Ventures Commits to Speedinvest 3

Logo LVTPR
Veritas Techno.. contact

Logo Veritas Technologies LLC

Veritas Techno.. sociaal

Veritas Techno.. tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo Databricks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl