www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!

Meerderheid IT-managers publieke sector kent meldplicht datalekken niet

Nieuwe richtlijn per 2016 heeft grote gevolgen voor IT-beleid en gegevensbeveiliging

Oosterhout, 26 oktober 2015 - Over iets meer dan twee maanden gaat de meldplicht datalekken in  die organisaties verplicht om datalekken direct te melden, op straffe van hoge boetes. Uit onderzoek in opdracht van Sophos blijkt dat een ruime meerderheid van de IT-managers die bij overheid en instellingen betrokken zijn bij het IT-beleid, niet op de hoogte is van de invoering van de meldplicht. Volgens IT-beveiliger Sophos zou de overheid een veel prominentere rol moeten spelen bij het informeren van instellingen en bedrijven over de meldplicht datalekken.

In het onderzoek geeft 58 procent van de 262 ondervraagde IT’ers die bij overheid, in zorg, onderwijs en vervoer en bij financiële instellingen verantwoordelijk zijn voor de IT aan dat ze niet op de hoogte zijn van de meldplicht datalekken. Van de overige 42 procent zegt 49 procent via het eigen netwerk en 37 procent via de media geïnformeerd te zijn. 29 procent van de organisaties die de meldplicht kennen heeft actie ondernomen, 44 procent is van plan dit nog te doen, 15 procent heeft geen plannen, 13 procent weet niet wat de plannen van de organisatie zijn. De afdeling IT moet het  voortouw nemen bij eventuele acties, zegt een derde (35 procent) van de organisaties die de meldplicht kennen. Een kwart (26 procent) vindt dat de bal bij het managementteam of de bestuurders ligt, een kleiner percentage noemt een speciaal projectteam (11 procent) of de juridische afdeling (10 procent).

Meldplicht bij Autoriteit Persoonsgegevens
Met ingang van 1 januari 2016 zijn bedrijven, instellingen en overheden in Nederland verplicht om inbreuken op de IT-beveiliging te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens – vanaf volgend jaar de nieuwe naam van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) - die leiden tot bijvoorbeeld diefstal, verlies of misbruik van persoonsgegevens. De meldplicht datalekken is een uitbreiding van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).  Boetes voor het niet naleven van de meldplicht kunnen oplopen tot 810.000 euro of 10 procent van de jaaromzet.

Een taak van de overheid
Pieter Lacroix, managing director van Sophos Nederland, is verbaasd maar niet verrast over de geringe bekendheid van de meldplicht datalekken. “Wij merken dat veel organisaties de nieuwe richtlijn niet kennen. Ze schrikken wel als ze van ons horen wat de meldplicht inhoudt en wat de consequenties kunnen zijn van het niet naleven van de regels. Het verbaast me dat er niet veel meer aandacht aan besteed wordt. De overheid moet hier volgens mij veel meer ruchtbaarheid aan geven. Richting consumenten die meer rechten krijgen, maar ook richting Nederlandse bedrijven en instellingen die serieus aan de slag moeten met beveiliging en versleuteling van gegevens. Een eventuele sanctie kan namelijk het voortbestaan van een organisatie in gevaar brengen.”

Ook Europese wetgeving wordt strenger
Uit het onderzoek in opdracht van Sophos blijkt wel dat ruim de helft van de ondervraagden gegevensbeveiliging een van de belangrijkste onderwerpen vindt voor het IT beleid, vanwege de toename van het aantal inbreuken op de bescherming van persoonsgegevens en de aanscherping van de EU-privacyrichtlijnen. Volgend jaar wordt naar verwachting ook de nieuwe Europese privacyrichtlijn (GDPR) van kracht.

Over Sophos
Meer dan 100 miljoen gebruikers in 150 landen rekenen op Sophos voor de beste bescherming tegen complexe bedreigingen en dataverlies. Sophos levert security- en databeschermingsoplossingen die eenvoudig in te zetten, te beheren en te gebruiken zijn. Zo biedt Sophos prijswinnende oplossingen aan voor endpoint security, web security, e-mail security, network security, mobile security, cloud security en encryptie. Deze worden ondersteund door Sophos Labs, een wereldwijd netwerk van threat intelligence centra. Het hoofdkwartier van Sophos bevindt zich in Oxford (UK). Meer informatie over Sophos op: www.sophos.com.

Voor meer persinformatie
Yellow Communications, Marjolein Jonker, telefoon 023 555 34 24, sophos@yellow-communications.com

Noot voor de redactie
Graag nodigen we je uit voor een persoonlijk gesprek met Pieter Lacroix over het onderzoek en/of de meldplicht datalekken. Interesse? Stuur dan een mailtje naar sophos@yellow-communications.com of bel met Marjolein Jonker, 023 555 34 24. Sophos is op 4 en 5 november ook te vinden op Infosecurity in de Jaarbeurs in Utrecht.
Laatste van Sophos Benelux
1.500 toegangspogingen per dag in het ‘Haunted House’

SophosLabs 2018 Malware Forecast: “Geen enkel platform immuun voor ransomware”

Sophos-onderzoek onthult IoT-risico’s: Nederland ‘gevoelig’ met 4e plaats wereldwijd
Sophos Benelux contact

Logo Sophos Benelux

salesbenelux@sophos.com
  www.sophosbenelux.com
Sophos Benelux sociaal

Sophos Benelux tweets

Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo OutSystems

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl