www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlContentbureau
2482 volgers blijven op de hoogte!
PR: ItsaRep

KPN meest gebruikte provider voor vaste telefonie

Breda, 26 oktober 2015 – Circa 55 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers schakelt KPN in als provider voor vaste telefonie. Komend van een monopoliepositie eind jaren negentig heeft KPN daarmee nog altijd een grote voorsprong op andere providers. De competitie gezamenlijk weet de laatste jaren wel terrein te winnen. Zo wordt Tele2 ingeschakeld door 14 procent van de locaties in het 50+ segment, 10 procent van deze bedrijfslocaties maakt gebruik van Vodafone en Ziggo wordt door 9 procent van de locaties ingeschakeld. Dit blijkt uit analyse van circa 5.000 gesprekken die Computer Profile voerde met IT-functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers over de inschakeling van providers voor telefonie.

Voor de cijfers van Ziggo geldt dat hierin de cijfers van UPC zijn meegenomen, ook met terugwerkende kracht voor de fusiedatum. Omdat Telfort door KPN als zelfstandig label wordt gepositioneerd, wordt Telfort los gepresenteerd.

Kijkend naar de positie van de verschillende providers van vaste telefonie per segment voor 2015, dan blijkt dat KPN de hoogste penetratie kent in het segment multinationals. Hieronder vallen de bedrijfslocaties van bedrijven die in Nederland ten minste 2.500 medewerkers hebben of onderdeel zijn van een bedrijf uit de Fortune Global 500 of Forbes 2000. Ook BT wordt door dit type bedrijfsorganisaties bovengemiddeld ingeschakeld. Voor Ziggo is het multinationalssegment vooralsnog het slechtst scorende segment. Ziggo kent haar sterkste penetratie in het publiek domein. Dit is met name te danken aan de relatief sterke positie die Ziggo voor vaste telefonie inneemt bij instellingen in de zorgsector (17%). In het publiek domein is verder de positie van Tele2 opvallend. 43 procent van de overheidsinstellingen geeft aan Tele2 te gebruiken voor vaste telefonie, voor het onderwijs is dit 17 procent en voor de zorg 13 procent. Vodafone scoort het best bij de grotere commerciële organisaties (multinationals en national enterprises). Zo ligt bij vestigingen in de segmenten ICT & Utilities en in de bouw de Vodafone-penetratie op 17 procent, bij handelsbedrijven is dit 12 procent.

Providers voor mobiele telefonie
Op het gebied van mobiele telefonie is de voorsprong van KPN op de concurrentie lang niet zo groot als voor vaste telefonie. Van alle geïnterviewde Nederlandse bedrijfsvestigingen met minstens 50 medewerkers zegt 43 procent KPN in te schakelen als provider voor mobiele telefonie. Dit percentage blijft de laatste vier jaar ongeveer op hetzelfde niveau. In de periode 2012 tot nu varieert het percentage bedrijven dat KPN inschakelt voor mobiele telefonie tussen de 42 en 45. De voorsprong van KPN op Vodafone bedraagt ongeveer 7 procent. Anno 2015 maakt een kleine 37 procent van de locaties gebruik van Vodafone voor mobiele telefonie. Voor Vodafone schommelt de penetratie in de laatste vier jaar tussen de 37 en 41 procent. De nummer drie T-Mobile volgt met een penetratie van 11 procent op enige afstand van de twee koplopers. De penetratie mobiele telefonie van T-Mobile ligt in de laatste vier jaar op 13 procent in 2012, 12 procent in 2013 en 2014 en 11 procent in 2015.

Een aantal branches kent opmerkelijke afwijkingen van de overall percentages. Zo maken overheidsinstanties, na het winnen van OT2010, in meerderheid gebruik van Vodafone voor mobiele telefonie. Ook bij bedrijfslocaties in het segment ICT & Utilities ligt de Vodafone-penetratie, met 53 procent, bovengemiddeld hoog. KPN komt juist vaak voor bij bedrijven in de gezondheidszorg, de financiële en zakelijke dienstverlening en het handelssegment. Voor T-Mobile is de sterke positie in het onderwijs het meest opvallend, ook in de zorg wordt de provider bovengemiddeld vaak ingeschakeld. De vierde meest voorkomende provider voor mobiele telefonie is de KPN-dochter Telfort. Circa 4 procent van de bedrijfslocaties geeft aan deze provider in te schakelen. Alle andere providers voor mobiele telefonie worden door 1 procent of minder van de bedrijfsvestigingen met 50 werknemers gebruikt.

-----------------

Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Ontwikkeling vaste telefonie providers 2011-2015
Figuur 2: Penetratie vaste telefonie providers per segment
Figuur 3: Mobiele providers per branche

Over Computer Profile
Als zelfstandige database marketing organisatie helpt Computer Profile ICT-bedrijven met het in kaart brengen en gericht benaderen van de juiste doelgroep. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste locaties in het Benelux bedrijfsleven en de overheid. Van deze organisaties heeft Computer Profile een actueel overzicht van de 150.000 beslissers en de ICT-infrastructuur. Als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG) biedt Computer Profile deze informatie ook over andere Europese landen.

Daarnaast ondersteunt Computer Profile met een team van gekwalificeerde telemarketing agents ICT-organisaties actief bij het vinden van relevante projecten door de inzet van Lead Nurturing en Demand Generation.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter

Meer informatie:
Marcommit
Rosalie Hage
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
Computer Profi.. contact

Logo Computer Profile

Computer Profi.. sociaal

Computer Profi.. tweets

Logo ConoScenza
Logo Camarate ICT
Logo Synobsys
Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Genesys
Logo Dell Boomi
Logo AEB
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Zircon
Logo myBrand
Logo NetApp
Logo Schneider Electric
Logo Intermax
Logo Thinkwise
Logo ZyXEL
Logo Liquit
Logo Schneider Electric
Logo IKUU
Logo Dutchitchannel.nl

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl