www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
Datum: (5 jaar en 105 dagen geleden)
PR: Presscom

Bedrijven onderschatten belang van zorgvuldige classificatie

Een correcte classificatie van producten is cruciaal voor het berekenen van de juiste douanerechten. Wie niet de goede goederencodes aan producten toekent, loopt daarom het risico op boetes of andere sancties als het product ongeoorloofd wordt geëxporteerd. In de praktijk bestaan echter nog veel misvattingen over goederencodes en classificatie. AEB, leverancier van software voor ondersteuning van internationaal handelsverkeer, heeft de vijf belangrijkste samengevat in een gratis whitepaper.

“Goederencodes zijn in ons geval niet zo belangrijk. Wij doen alleen aan export.” Dit is één van de vele misvattingen die bestaan over goederencodes, die anders dan vaak gedacht juist ook voor exportzendingen van cruciaal belang zijn. Een ander veel gehoorde reden om niet met classificatie bezig te zijn is het feit dat aan alle producten al een goederencode is toegekend. Dat zal in veel bedrijven ongetwijfeld waar zijn, maar wat vaak wordt vergeten is dat die goederencodes voortdurend veranderen. Wie zijn producten als gevolg van dergelijke onzorgvuldigheden foutief classificeert, loopt grote risico’s. Richard Groenendijk, general manager van AEB Nederland geeft u de volgende Vier essentiële tips:

Om fouten bij de classificatie te vermijden, moet u bij de classificatie van uw goederen in het bijzonder op het volgende letten:
  • Houdt continu rekening met wijzigingen. Goederencodes zijn altijd onderhevig aan veranderingen. Om zeker te zijn dat uw artikelen correct geclassificeerd zijn, moeten stamgegevens constant worden gecontroleerd en bijgewerkt, zeker aan het eind van het jaar.
  • Controleer de classificatie van de toeleveranciers. Neem de gegevens van toeleveranciers niet zomaar over. De aanvrager of uitvoerder, ook bij de bepaling van de preferentiële oorsprong, is namelijk verantwoordelijk voor de juistheid van de goederencodes.
  • Houd rekening met de regels voor het exporteren naar een derde land. De goederencode is verplicht voor het exporteren van Nederland naar een derde land. Bovendien bestaan er voorschriften betreffende de exportcontrole, waarmee bij het exporteren rekening gehouden dient te worden. Als goederen bijvoorbeeld voor Dual Use bestemd zijn, moet tijdig voor het begin van de export een exportvergunning aangevraagd worden.
  • Denk aan de relatie met klanten. Een foutieve classificatie kan ook voor klanten onaangename gevolgen hebben. Als goederencodes dan bijvoorbeeld ongecontroleerd in de preferentiële berekening belanden, kunnen er bij klanten later nog invoerrechten nagevorderd worden.
Gratis whitepaper Duidelijk is dat een foutieve classificatie van goederen ernstige gevolgen voor ondernemingen kan hebben. In het kader van risicomanagement geldt dus dat bedrijven oorzaken van fouten zo veel mogelijk moet uitsluiten. Een overzicht van de vijf meest voorkomende misvattingen over goederencodes en wat ze betekenen, vindt u in het gratis whitepaper van AEB.

>> Download nu AEB White Paper "Vijf misvattingen over goederencodes en classificatie" https://www.aeb.com/nl/white-paper-classification.php

Over AEB (www.aeb.comwww.aeb.com/nl)
Met ruim 30 jaar ervaring is AEB een van de toonaangevende aanbieders van wereldwijde IT-oplossingen en diensten voor Supply Chain Management met de nadruk op de logistiek van inkoop, opslag en distributie, buitenlandse handel en risicobeheer. Met de logistieke suite ASSIST4 biedt AEB een toepassing met een doorlopende procesondersteuning en een volledige transparantie voor de planning en aansturing van wereldwijde bezorgnetwerken. AEB is een internationale onderneming met ruim 5000 klanten in Europa, Azië en Amerika. Het hoofdkantoor van AEB is gevestigd in Stuttgart, met vestigingen in Hamburg, Soest, Düsseldorf en München evenals internationale vestigingen in Zwitserland, Oostenrijk, Groot-Brittannië, Zweden, Nederland, Tsjechië en Singapore.
Laatste van AEB
TCM van AEB: met nieuwe digitale tool Risk Assessment

Goederenvervoer naar en vanuit het VK in 2020; het complete beeld

Compliance risico’s in internationale handel nu nog eerder te ondervangen met nieuwe digitale tool
Verstreken tijd: 5 jaar en 105 dagen

Logo Presscom
AEB contact

Logo AEB

info.nl@aeb.com
  www.aeb.com/nl
AEB sociaal

AEB tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise