www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl

Steeds meer mensen geïnteresseerd in familiegeschiedenis

7 november: HCC!genealogiedag in Archief Eemland Amersfoort

Steeds meer mensen raken geïnteresseerd in hun eigen familiegeschiedenis. Dat zegt Cees Heystek, voorzitter van de Interessegroep stamboomonderzoek (genealogie) van de HCC (Hobby Computer Club). Volgens hem komt dat ook door tv-programma’s als Spoorloos en het Engelstalige ‘Who do you think you are’ dat een Nederlandse variant ‘Verborgen’ verleden’ kent. Het zijn vooral dit soort programma’s die mensen blijkbaar aan het denken zet om zich ook eens in hun familiehistorie te verdiepen.”

Programma’s als ‘Verborgen’ verleden’ en ‘Who do you think you are’ kennen soms zeer verrassende uitkomsten”, aldus Heystek. Hij doelt hier onder andere op de acteur Waldemar Torenstra die van Willem van Oranje bleek af te stammen, en dat nog wel in een meer rechtere lijn dan onze huidige Koninklijke familie en de Engelse journalist Frank Gardner die bleek af te stammen van maar liefst acht Engelse koningen.

“Bijna iedereen hoopt op een dergelijke afstamming”, bevestigt Heystek, maar de praktijk blijkt toch vaak anders. “Dat neemt niet weg dat gaandeweg -met of zonder koningen of met of zonder adellijke afkomst- mensen toch geïnteresseerd raken in wat hun verre familieleden deden, hoe zij woonden, werkten en vooral hoe zij leefden en wie nu precies gerelateerd was aan wie. Soms verrassend, vaak ook onthullend, maar altijd interessant”, aldus Heystek.

Bij de interessegroep stamboomonderzoek van de HCC weet men er alles van. De groep organiseert aan aantal keren per jaar bijeenkomsten voor zowel de beginnende als gevorderde onderzoeker. Op zaterdag 7 november a.s.is het weer zo ver. Dan organiseert de groep -dit keer in samenwerking met het Archief Eemland in Amersfoort- weer haar jaarlijkse Genealogiedag. De genealogie dag wordt ieder jaar in een andere archiefinstelling in Nederland gehouden. Het is een mooi moment om met onderzoek te beginnen, de hobby te verdiepen of andere (beginnende) genealogen te ontmoeten. Iedereen met interesse voor geschiedenis of het spoor van en naar zijn eigen verleden wil volgen is van harte welkom in het Eemhuis in Amersfoort voor een uitgebreid activiteitenprogramma. Het archief maakt van deze gelegenheid gebruik door zich op deze Open Dag te presenteren met hun bijzondere archiefstukken.
Op de 3e verdieping van het Eemhuis wordt een genealogische markt gecreëerd waar de softwaremakers van de bekendste genealogische programma’s aanwezig zullen zijn.

Verder is er een Helpdesk aanwezig die bemand zal worden door medewerkers van het archief en regionale verenigingen. Ook worden er door het archief lezingen en rondleidingen gegeven.

Deelnemers
Deelnemers aan deze genealogische dag zijn o.a. de verenigingen HCC!genealogie, HCC!Utrecht, HCC!Apeldoorn en NGV-Amersfoort. De leveranciers van genealogische computerprogramma’s Aldfaer, Geneaal, GensDataPro, HuMo-gen, PRO-GEN en de internationaal georiënteerde MyHeritage, Geneanet en FamilySearch. Daarnaast doen mee Stamboom.nl, WieWasWie, Genealogisch Erfgoed, Nederlandse Kring voor Joodse Genealogie, Plaatsengids, en Pro-book.

Programma
Een dag lang op zoek naar uzelf, uw ouders, uw voorouders. Een rijke en afwisselende dag met informatiemarkt, alles over genealogische computerprogramma's, presentaties, lezingen, rondleidingen, een adviespunt archiefstukken (naar het idee van Tussen Kunst & Kitsch) en een Helpdesk voor stamboomonderzoekers. Een uitgelezen kans om antwoord te vinden op alle vragen over stamboomonderzoek.
Gedurende de dag worden er rondleidingen en presentaties verzorgd. Zo geeft Jan van Holsteyn, eindredacteur van het bekende en populaire TV-programma Verborgen Verleden een lezing over zijn programma. Daarnaast zal tweemaal een introductie over genealogisch onderzoek worden gegeven en een lezing over August Eysink de man die in 1897 samen met zijn broer Menno de eerste Nederlandse auto bouwde.

Datum: 7 november 2015
Locatie: Archief Eemland, 3e verdieping Eemhuis, Eemplein 73 Amersfoort
Tijd: 10.00-16.00 uur
Meer informatie:·www.archiefeemland.nl/actueel/agenda/2015/genealogiedag/

Interessegroep Genealogie
De Interessegroep Genealogie van HCC is sinds 1986 een levendige groep die adviseert over bijvoorbeeld genealogische softwarepakketten en de mogelijkheden van internet op dit gebied. De groep biedt een omvangrijk netwerk om kennis en ervaringen uit te wisselen en geeft presentaties en cursussen door heel het land. Nu is het een grote groep mensen die elkaar steunen en stimuleren in hun onderzoek. Daarnaast exploiteert zij een tweetal websites: de nieuwssite www.genealogie.hcc.nl en www.stamboom.nl

Archief Eemland
Archief Eemland is hét historisch informatiecentrum voor Amersfoort en de regio Eemland. Wanneer een familie in deze regio is ontstaan dan is dit archief dé instantie om een onderzoek al dan niet online te beginnen. Het archief is ook te bezoeken voor tips, inspiratie en activiteiten. De archieflocatie bevindt zich in Het Eemhuis op het Eemplein in Amersfoort. Het raadplegen van de grote collectie cultuurhistorische bronnen voor de geschiedenis van Eemland is gratis, zie www.archiefeemland.nl
Laatste van HCC!genealogie
Computer onmisbaar bij nieuwe hobby in crisistijd

Genealogisch computerprogramma Ancestor Tree Manager

Heystek HCC: ‘Privacy gaat wel heel erg ver’
Bastiaan Topper opvolger van Peter Altevogt als CEO van Korton Group

80% werkenden ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’

QuandaGo lanceert collaborative case management toepassing voor Microsoft Teams

Valid en KPN IoT sluiten partnerovereenkomst

Unexus Connect integreert met Microsoft Teams

DHL Aviation standaardiseert elektronische communicatie voor luchtvrachtvervoer met Descartes Global Air Messaging Gateway

Zyxel introduceert eerste cloud-netwerkoplossing met DPPSK WiFi-authenticatie en -versleuteling voor het mkb

BCT en Aareon bundelen krachten voor innovatieve factuurverwerking in de cloud

Workday maakt de werkomgeving persoonlijker met oplossingen die gericht zijn op verandering

Workday People Analytics geeft automatisch inzicht in het personeelsbestand voor optimaal personeelsbeleid in een veranderende wereld

Toshiba Global Commerce Solutions (Benelux) gaat als grootste ESL-implementator van Europa een samenwerking aan met Hanshow Technology

De werkende wereld verandert: Citrix-onderzoek laat zien hoe Nederlanders naar hun toekomst op kantoor kijken

Netwerktoegang op afstand veiliger dankzij authenticatie via alle mobiele apparatuur

Onvergetelijk: diploma-uitreiking in de Galgenwaard

Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?

Siemens voegt met Teamcenter X cloud-gebaseerde PLM-oplossing toe aan Xcelerator Portfolio
Een vijfde Nederlanders verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces

Maandalert Woningmarkt: Ook vakantiewoningen op de Veluwe in trek

Knab zet biometrische technologie van iProov in voor authenticatie klanten

Azimi treedt terug als CEO van Lavide Holding
Verstreken tijd: 5 jaar en 99 dagen

Logo Presstige Public Relations & Marketing Communicatie
HCC!genealogie contact

Logo HCC!genealogie

Cees Heystek
  a.c.w.heystek@kader.hcc.nl
  genealogie.hcc.nl
HCC!genealogie sociaal

HCC!genealogie tweets

Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Valid
Logo Descartes
Logo Zyxel
Logo BCT