www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureau
2475 volgers blijven op de hoogte!

De industrialisatie van computerruimten begint met Rittal

Rittal moderniseert unieke Europese computerruimte

Zevenaar, 14 september 2015

De ultieme computerruimte: in Måløy aan de Noorse westkust moet op 120.000 m2 het Lefdal Mine Datacenter (LMD) met een capaciteit van 100 MW ontstaan. De exploitant wil de computerruimte tot de nummer 1 in Europa maken waar het gaat om kostenefficiëntie, veiligheid, flexibiliteit en duurzaamheid. Om dit mogelijk te maken kiest LMD bij de bouw van de IT-infrastructuur volledig voor gestandaardiseerde computerruimtemodulen op basis van het modulaire, gestandaardiseerde systeem RiMatrix S. In 2016 moeten de eerste units geïnstalleerd en in bedrijf gesteld zijn – het begin van de industrialisatie van computerruimten door Rittal.

Met een oppervlak van 120.000 m2, verdeeld over vijf niveaus, wordt het Lefdal Mine Datacenter (LMD) in een voormalige mineralenmijn in Måløy, ongeveer 500 km ten noordwesten van Oslo, een computerruimte van de overtreffende trap. Voor de exploitatie wordt 100%  hernieuwbare energie gebruikt (wind, water) en de koeling vindt plaats met zeewater uit de aangrenzende fjord. Met een PUE (Power Usage Effectiveness) van minder dan 1,1 en de traditioneel lage stroomkosten biedt de Noorse exploitant een systeem met een maximum aan energie-efficiëntie. Ten opzichte van een cloud-computerruimte in Duitsland zijn kostenbesparingen van ruim 40% mogelijk.

Voor de IT-infrastructuur ontwikkelde Rittal samen met LMD en IBM gestandaardiseerde computerruimtemodulen op basis van RiMatrix S: voorgeconfectioneerd, getest, schaalbaar en snel geleverd.

Op dit moment omvat het assortiment in totaal vijf verschillende modulen met tien of twaalf serverracks en elk een netwerkrack inclusief de Rittal klimatiseringsoplossing Liquid Cooling Package (LCP). De LCP zuigt de warme afvoerlucht van de servers aan de achterzijde aan, koelt deze met krachtige warmtewisselaars af en blaast de gekoelde lucht in de koude gang voor het serverniveau. Redundante stroomverdeling en -beveiliging zijn al in het computerruimtemoduul geïntegreerd. Klanten kunnen kiezen voor 5, 10 of 20 kW vermogen per rack. Met n+1 en 2n zijn twee redundantiemogelijkheden beschikbaar. De computerruimtemodulen kunnen al naar het gewenste veiligheidsniveau, bijv. in containers of in veiligheidsruimten, direct in de mijn worden geplaatst.

Hierdoor kan de klant kiezen voor de oplossing die het beste bij hem past en profiteert hij van alle voordelen van standaardisatie: hij ontvangt de voorgeconfectioneerde computerruimteoplossing veel sneller en kan daarbij vertrouwen op geteste en gecertificeerde systeemcomponenten. Ook op het gebied van schaalbaarheid biedt de oplossing van Rittal grote voordelen: als de klant meer vraagt van de computerruimte, kan hij vrijwel onbeperkt extra capaciteit ontvangen.

Met het unieke aanbod in Europa wil LMD voldoen aan de stijgende vraag naar computerruimte. “Alleen al tot 2020 zien wij behoefte aan 60 nieuwe, grote computerruimten in Europa, gekoppeld aan een jaarlijkse stijging van de investeringen van tien tot twaalf procent”, aldus Egil Skibenes, Chairman of the Board bij LMD. Het is belangrijk dat het systeem snel beschikbaar is. Met de conventionele, individuele oplossingen was dat niet mogelijk. Er is vooral vraag naar snel beschikbare computerruimte, in combinatie met een hoge mate van kosten- en energie-efficiëntie. “Met gestandaardiseerde en tegelijk schaalbare modulen spelen wij gericht in op de wensen van onze klanten”, zegt Andreas Keiger, hoofd afdeling Vertrieb Europa bij Rittal. “Kosten- en energie-efficiëntie zijn de drijvende krachten achter de keuze voor een optimale IT-locatie.”

Rittal
Rittal GmbH & Co. KG uit Herborn in Hessen is wereldwijd een toonaangevende systeemaanbieder voor behuizings- en kasttechniek, stroomverdelingssystemen, systeemklimatisering, IT-Infrastructuur en software & service. Systemen van Rittal worden toegepast in alle takken van de industrie, in de machine- en installatiebouw en in de ICT-branche.

Het brede productenprogramma omvat bovendien complete systemen voor modulaire en energiezuinige computercentra, van innovatief veiligheidsconcept (voorheen Litcos) tot aan de fysieke data- en systeembeveiliging van de IT-infrastructuur (voorheen Lampertz). De toonaangevende softwareleverancier EPLAN en de softwareproducent Mind8 zijn dochtermaatschappijen van Rittal en vullen de systemen van Rittal aan tot engineeringsoplossingen die zich uitstrekken over meerdere disciplines.

Het in 1961 opgerichte Rittal is met 11 productielocaties, 64 dochtermaatschappijen en 40 vertegenwoordigingen over de hele wereld aanwezig.  Met in totaal 10.000 medewerkers is Rittal de grootste onderneming van de Friedhelm Loh Group, Haiger, Hessen. De complete bedrijfsgroep heeft meer dan 11.500 medewerkers.  Meer informatie vindt u op www.rittal.de en www.friedhelm-loh-group.com.

Beeldmateriaal:

Met een oppervlak van 120.000 vierkante meter, verdeeld over vijf niveaus, wordt het Lefdal Mine Datacenter (LMD) in een voormalige mineralenmijn in Måløy, ongeveer 500 km ten noordwesten van Oslo, een computerruimte van de overtreffende trap.

Afdruk toegestaan. Vermeld s.v.p. als bron Rittal GmbH & Co. KG. Wij ontvangen graag een bewijsnummer.

Voor nadere informatie:
Rittal B.V., Postbus 246, 6900 AE  Zevenaar, Tel. (0316) 59 16 60, Fax (0316) 52 51 45
E-mail: sales@rittal.nl, sites: www.rittal.nl
Eerder van Rittal bv
Persberichten van dinsdag 19 november 2019
Thuiswinkel.org stuurt brandbrief over online identificatie naar minister
NetApp Reports Second Quarter of Fiscal Year 2020 Results

Riverbed zet nieuwe standaard voor SD-WAN voor meer schaalbaarheid en betere prestaties

Workiva winnaar op het gebied van klanttevredenheid in onderzoek van Chartis

Zyxel’s nieuwe geavanceerde firewall geeft kleine bedrijven controle over hun cybersecurity

NTT Ltd. deelt cybersecuritytrends die in 2020 bepalend zijn voor businesstechnologielandschap

NTT Ltd. ‘Future Disrupted’ voorspellingen voor 2020

Zie ginds komt de Sintbot

Toucan Toco zoekt partners in Benelux om groei te versnellen

Volledig waterdichte RVS-panels van essentieel belang in chemische en voedingsmiddelenindustrie

McCoy gaat samen met Flow en lanceert beheer- en transformatiediensten 2.0

Global Client Programma van Nedap wint GIT Security Award

Kaspersky gaat nu ook klantgegevens uit VS en Canada verwerken en opslaan in Zwitserland

5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst

Onderzoek Fortinet: Cybercriminelen maken vaker gebruik van Ransomware-as-a-Service (RaaS)-oplossing
Rittal bv contact

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl