Datum: (1044 dagen oud)
PR: Lubbers De Jong

Teradata-Forbes Onderzoek naar Big Data Analytics initiatieven brengt ROI en Trends in kaart

Beslissers uit 6 sectoren laten zien waar big data successen en uitdagingen liggen

AMSTERDAM, 7 september 2015– Teradata (NYSE: TDC), de big data analytics en marketing applications onderneming, heeft een onderzoeksrapport uitgebracht over de status van big data analytics in 6 sectoren wereldwijd. Het onderzoek is door Forbes Insights ontwikkeld en gesponsord door McKinsey en Teradata. Voor het onderzoek zijn wereldwijd 316 senior data- en IT-beslissers uit toonaangevende bedrijven ondervraagd.

Uit het rapport komt de impact van big data initiatieven op de organisatie naar voren, waarbij zowel de uitdagingen als business waarde van big data investeringen bevestigd worden.

Het merendeel van de respondenten rapporteert behoorlijke investeringen in big data analytics, en een aanzienlijke return on investment. Ongeveer 90% van de organisaties rapporteert gemiddelde tot hoge investeringen en circa een derde noemt de investeringen ‘zeer belangrijk’. Bijna twee derde van de respondenten meldt dat big data en analyse-initiatieven een essentiële, meetbare impact op de omzet hebben gehad.

“Het is fantastisch om te zien dat bedrijven die big data technologie gebruiken nu ook werkelijk de impact zien die al langere tijd voorspeld werd,” zegt Chris Twogood, Vice President Product & Services Marketing bij Teradata. Een vijfde van de respondenten geeft aan dat big data analytics de belangrijkste manier is om concurrentievoordeel te behalen, terwijl het voor 38% een top 5 prioriteit is.”

Executives uit de ondervraagde sectoren zagen een verschillende potentie in big data. Respondenten uit de retail industrie vonden big data het belangrijkst. Zij zeggen dat big data en analytics essentieel is om concurrerend te blijven.

Het onderzoek toont aan dat big data de toekomst vormt en innovatie kansen biedt op drie gebieden: de ontwikkeling van nieuwe business modellen (54%), nieuw product aanbod (52%) en het verkopen van data aan externe partijen (40%).

C-suite sponsoring De toonaangevende organisaties die big data en analytics als cruciaal zien, geven aan dat C-suite sponsorship essentieel is. Meer specifiek:
  • Meer dan 50% van de organisaties die big data als essentieel beschouwen voor hun concurrentiepositie, wordt geleid door CEO’s die een persoonlijke focus hebben op big data initiatieven.
  • In organisaties waar big data als top 5 prioriteit gezien wordt, komt de sponsor vaak uit de managementlaag net onder de top.
Het onderzoek laat zien dat er ook nog veel barrières zijn, vooral ten aanzien van cultuur, strategie en bedrijfsvoering. Meer dan de helft van de respondenten stelt dat het doorvoeren van een data-gestuurde cultuur de grootste uitdaging is, hierbij implicerend dat het concept van de data-driven organisatie nog niet overal standaard is. Het belonen van creatief en experimenteel data gebruik werd genoemd als uitdaging.

“Ondanks de gerapporteerde vooruitgang in big data gebruik, zijn er nog veel uitdagingen – vooral ten aanzien van bedrijfscultuur. Omgekeerd is het ook zo dat het verbeteren van de mentaliteit en cultuur ten aanzien van datagebruik rechtstreeks impact kan hebben,” aldus Matt Ariker, Chief Operating Officer Consumer Marketing bij McKinsey.

Organisaties die het meest succesvol zijn in hun big data initiatieven kijken verder dan transactionele data en onderzoeken meerdere soorten data. Locatiedata werd door meer dan 50% van de respondenten genoemd, gevolgd door tekstdata (ongestructureerde data zoals e-mails, Power-Point slides, Word documenten en SMSjes). Naast het verkennen van deze nieuwe data types, combineren toonaangevende organisaties gestructureerde en multi-gestructureerde datasets in een analytisch ecosysteem, waardoor er nieuwe inzichten kunnen ontstaan die als basis kunnen dienen voor innovatie.

Links naar het Forbes Onderzoeksrapport, Infographic, Webinar en Achtergrondinformatie
  • Voor het Forbes Insights Research Report, klik hier
  • Voor de infographic: ‘Traversing the Landscape of Big Data’, report infographic:
  • Forbes Insight webinar ‘How to Increase Your Odds of Success with Big Data & Analytics’  vrijdag, 2 oktober 2015, 10 AM Pacific Daylight Time – klik voor info
  • Teradata Chief Analytics Officer- Bill Franks’ new blog post – Is Your Business Data Driven?
  • Chris Twogood’s blog post over Teradata Data Points – Big Data Success
  • De Teradata Unified Data Architecture is een analytisch ecosysteem dat de stroom van grote fast moving datasets omarmt, analyses voor verschillende integratie niveaus mogelijk maakt en een open model voor data acquisitie en ontdekking ondersteunt.
  • Het Teradata Integrated Analytics Portfolio bevat nieuwe soorten data types en analyses, opkomende technologieën, partner optimalisaties, en tools voor het ontwikkelen van applicaties.

Over het Onderzoek
Dit onderzoek werd uitgevoerd door Forbes Insights. Teradata en McKinsey hebben het gesponsord. Er zijn senior managers ondervraagd, waaronder CxOs, EVPs, SVPs of gelijkwaardig en ‘doeners’, inclusief VPs, Directors, Data Scientists en Analysts. Respondenten kwamen uit meerdere sectoren, waaronder financiële dienstverlening, technologie en telecom, gezondheidszorg en retail. Geografisch kwam 50% uit Noord Amerika, 25% uit EMEA en 25% uit APAC. Alle respondenten werkten voor organisaties met een jaarlijkse omzet van meer dan $500 miljoen. Chris Twogood en Matt Ariker zijn beschikbaar voor een gesprek via media relaties.

Over Forbes Insights
Forbes Insights is de afdeling voor strategisch onderzoek en thought leadership van Forbes Media, uitgever van het tijdschrift Forbes en Forbes.com, die samen wereldwijd bijna 75 miljoen zakelijke beslissers per maand bereiken. Gebruikmakend van een eigen database van senior executives, doet Forbes Insights onderzoek naar een groot aantal onderwerpen die van belang zijn voor C-level executives, senior marketing professionals, eigenaren van MKB organisaties en voor iedereen die streeft naar een leiderschapspositie of inzicht wil ontwikkelen in de problematiek en trends rondom vermogensopbouw en vermogensbeheer.

===

Over Teradata
Teradata (NYSE: TDC) helpt bedrijven wereldwijd om meer waarde uit hun data te halen dan ieder ander bedrijf. Teradata’s toonaangevende portfolio van oplossingen en diensten in big data analytics en integrated marketing applications, helpen organisaties om met data een duurzaam concurrentievoordeel te behalen. Bezoek de Teradata website

Tanja Keevel, T +31(0)6 82956328, E tanja.keevel@teradata.com