www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
Datum: (5 jaar en 48 dagen geleden)

G DATA ontdekt voorgeïnstalleerde spyware op smartphones van bekende merken

G DATA publiceert Mobile Malware Report over het tweede kwartaal van 2015

Badhoevedorp, 31 augustus 2015

Meer dan 1,9 miljard mensen op aarde gebruiken een smartphone (bron: eMarketer). Maar de meeste gebruikers weten niet precies welke informatie een mobiel apparaat over diens gebruiker aan derde partijen kan doorspelen. Na G DATA’s onthulling van de spionagefunctie in de firmware van de Start N9500 smartphone vorig jaar, hebben de experts van het G DATA SecurityLab hun onderzoek naar gevaarlijke smartphones voortgezet. Op meer dan 26 verschillende modellen van talrijke Aziatische fabrikanten, waaronder bekende namen als Huawei, Lenovo en Xiaomi, werd bij levering aan de koper malware in de firmware van de telefoon aangetroffen. Met deze malware kan de gebruiker worden bespioneerd, er kunnen advertenties kunnen worden getoond, de camera kan worden aangezet, geluid kan worden opgenomen en de malware kan aanvullende software downloaden en installeren. Deze en andere voorlopige bevindingen zijn uiteengezet in het nieuwe G DATA Mobile Malware Report, dat te downloaden is via https://secure.gd/dl-en-mmwr201502.

“Naar schatting gebruiken 2,5 miljard mensen wereldwijd smartphones of tablets om online te gaan. Chatten, surfen en shoppen zijn altijd en overal mogelijk dankzij deze mobiele minicomputers. Maar met het succes van deze gadgets is ook het aantal bedreigingen ervoor in de afgelopen drie jaar enorm toegenomen,” vertelt Christian Geschkat, hoofd van het Mobile Solutions team van G DATA. “In het afgelopen jaar hebben we daarnaast een opmerkelijke toename van apparaten die vanuit de doos geïnfecteerd zijn met malware, meestal door toedoen van een onbetrouwbare wederverkoper in de handelsketen. Uiteraard hebben wij, waar mogelijk, contact gehad met de fabrikanten van de geïnfecteerde modellen. Deze geven aan hun handelsketens door te lichten en hun procedures veiliger in te richten, maar eigenaars van smartphones blijven er vooralsnog verstandig aan doen om hun toestel met een malwarescanner, zoals bijvoorbeeld G DATA Internet Security voor Android, te controleren op de aanwezigheid van malware.”

Negatief record: Meer dan een miljoen nieuwe stuks malware in zes maanden

In het tweede kwartaal van 2015, analyseerden de experts van het G DATA SecurityLab gemiddeld 6.100 nieuwe malware samples per dag. In het eerste kwartaal waren dit nog 4.900 nieuwe samples per dag. Dat is een toename van bijna 25%. In het eerste halfjaar van 2015 zijn alle vorige records gebroken op het gebied van nieuwe Android-malware. Er werden meer dan één miljoen (1.000.938) nieuwe schadelijke programma’s in zes maanden tijd ontdekt

Voorspellingen
  • Jaar van negatieve records: in de tweede helft van 2015 verwachten de experts van G DATA een verdere explosieve groei van nieuwe Android-malware. Zij denken dat er in heel 2015 meer dan 2 miljoen nieuwe Android-bedreigingen zullen verschijnen.

• Android-malware wordt slimmer: Onlangs werd het bedrijf Hacking Team gehackt. Dit bedrijf ontwikkelt speciale malware die inlichtingendiensten kunnen gebruiken om verdachte personen te monitoren. De zeer gesofisticeerde malware die Hacking Team heeft ontwikkeld, is nu voor cybercriminelen inzetbaar: de eerste broncodes voor Android-malware van de hand van Hacking Team zijn al in ondergrondse fora gesignaleerd.

Het G DATA Mobile Malware Report is te downloaden via: https://secure.gd/dl-en-mmwr201502.

Over G DATA
IT-beveiliging is in Duitsland uitgevonden: G DATA Software AG wordt gezien als de uitvinder van AntiVirus. Meer dan 25 jaar geleden ontwikkelde het bedrijf, dat in 1985 in Bochum werd opgericht, het eerste programma dat de strijd aanbond met computervirussen. Tegenwoordig is G DATA één van ’s werelds leidende leveranciers van IT-beveiligingsoplossingen.

Testresultaten bewijzen dat “Made In Germany” IT-beveiliging internetgebruikers de best mogelijke bescherming biedt. Consumentenbonden over de hele wereld testen sinds 2005 internet security-oplossingen. G DATA won acht van de testen van Nederlandse Consumentenbond. Ook internationaal werden vele overwinningen behaald, waaronder in Australië, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje en de Verenigde Staten.

Het productportfolio bevat beveiligingsoplossingen voor consumenten, kleine zelfstandigen, het MKB en grote ondernemingen. G DATA’s beveiligingsoplossingen zijn wereldwijd verkrijgbaar in meer dan 90 landen.

Meer informatie over G DATA en zijn oplossingen is te vinden via www.gdata.nl en www.gdata.be.

Laatste van G Data Security
AV-TEST: maximale score G DATA Internet Security voor Android

G DATA DeepRay levert een doorbraak in de strijd tegen cybercriminaliteit met behulp van Artificial Intelligence

G DATA kondigt nieuwe versie van zijn bekroonde security oplossing aan
Verstreken tijd: 5 jaar en 48 dagen
G Data Securit.. contact

Logo G Data Security

+49 234 / 97 62 - 0
  int.marketing@gdata.de
  www.gdata.nl
G Data Securit.. sociaal

G Data Securit.. tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4