www.marcommit.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (6 jaar en 128 dagen geleden)

T-Mobile onder druk in nog steeds dalende mobiele markt in Q2

Houten, The Netherlands, 26 August 2015 - De Nederlandse mobiele netwerkoperators, waaronder Tele2 als nieuwkomer, genereerden samen een mobiele dienstenomzet van 1,24 miljard euro in het tweede kwartaal van 2015. Dit is een daling van 3,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. T-Mobile verloor de meeste inkomsten in de afgelopen twaalf maanden en als zodanig ook marktaandeel, terwijl KPN en Vodafone hun aandeel wisten te vergroten. Dat blijkt uit het Dutch Mobile Operators Q2 2015-rapport van Telecompaper.

Vergeleken met het eerste kwartaal van 2015 steeg de omzet uit mobiele diensten op basis van seizoensinvloeden in het tweede kwartaal met 2,6 procent. Op jaarbasis zwakte de daling af, vergeleken met de daling van 9,0 procent in Q2 2014. Deze verbetering was te danken aan een verminderde impact van de regelgeving wat betreft lagere tarieven voor gespreksafgifte. Ook was er sprake van een versnelling van de groei van het dataverkeer, die de daling van de inkomsten uit spraak deels compenseerde.

Uit het Dutch Mobile Operators Q2 2015-rapport van Telecompaper blijkt dat T-Mobile de grootste daling van de omzet uit mobiele diensten laat zien, wat voornamelijk te wijten is aan het verlies van postpaid-klanten. KPN en Vodafone wisten hun omzet uit postpaid-diensten stabiel te houden of licht te verhogen, wat grotendeels de daling in de prepaid-omzet compenseerde. Op jaarbasis verhoogde KPN zijn aandeel in de omzet uit mobiele diensten met 1,2 procentpunten, waardoor het met ongeveer 42 procent marktaandeel de grootste blijft. Vodafone wist ook zijn marktaandeel te laten groeien, namelijk met 0,8 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling van de dienstenomzet van T-Mobile heeft geleid tot een verlies van 2,1 procentpunten, naar een marktaandeel van 22 procent in Q2 2015. De vierde en kleinste speler, Tele2, behaalde een marktaandeel van ongeveer 3 procent.

Voor heel 2015 verwacht Telecompaper dat de dienstenomzet van de Nederlandse mobiele netwerkoperators bijna 4 procent zal dalen naar 4,9 miljard euro. Voor de periode 2014-2019 zal de Nederlandse markt naar verwachting een negatieve, gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,5 procent laten zien, tot een omzet van ongeveer 4,7 miljard euro in 2019.

Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie verder zal toenemen met vier operators op de markt en dat de groei in data-inkomsten niet volledig zal compenseren voor de daling van de inkomsten uit spraak. Andere negatieve factoren zijn de vertraagde invloed van de economische recessie, het toenemend gebruik van OTT en Wi-Fi diensten en mogelijk verdere wijzigingen in de regelgeving.

"De breuk in de regelgeving wat betreft gesprekafgifte en de sterke groei in dataverbruik heeft de druk op de inkomsten van de mobiele operators verlicht, maar de concurrentie blijft hevig", zegt Alejandra van de Roer, Research Analyst en schrijver van het rapport. "T-Mobile veranderde zijn prijzen aan het begin van dit jaar, maar het blijft in een moeilijke positie omdat de andere drie operatoren ook actief zijn op de vaste markt en samengestelde pakketten kunnen aanbieden. Tele2 zal waarschijnlijk ook zijn tarieven veranderen, nadat het de migratie van al zijn klanten naar het eigen netwerk heeft voltooid. Dit zou verdere prijsdruk op de markt kunnen brengen."

De Nederlandse markt telde in totaal 20,5 miljoen simkaarten aan het einde van juni 2015, inclusief de vier operators en de MVNO’s en exclusief M2M. Dit is een lichte stijging van 1,0 procent in de afgelopen twaalf maanden. De groei kwam vooral uit de stijging van het aantal postpaid-klanten, met name bij Vodafone en KPN. De mobiele penetratie steeg in Q2 naar 121,5 procent. Telecompaper verwacht dat de markt de komende vijf jaar zal groeien met ongeveer 1 miljoen simkaarten, naar ongeveer 21,5 miljoen in 2019 (exclusief M2M).
Laatste van Telecompaper
Nederlanders willen na coronacrisis graag vanuit huis blijven werken, maar hebben meer ondersteuning voor samenwerking nodig

Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste
Verstreken tijd: 6 jaar en 128 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis