Contentbureauwww.LVTPR.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (5 jaar en 47 dagen geleden)

Kabel verliest voor het eerst breedbandklanten

Houten, The Netherlands, 21 August 2015 - In het tweede kwartaal van 2015 is het aantal breedbandklanten op kabelnetwerken in Nederland gedaald. Dit is voor het eerst sinds de introductie van breedband via kabeldiensten, zo blijkt uit het nieuwste rapport van Telecompaper over de breedbandmarkt. In het kwartaal daalde breedband via de kabel met 0,3 procent, naar een marktaandeel van net iets meer dan 46 procent. De hele breedbandmarkt groeide met 0,3 procent naar 7,026 miljoen aansluitingen op 30 juni 2015.

De groei van de hele markt is het gevolg van een kwartaalgroei van bijna 5,5 procent van het aantal breedbandaansluitingen via glasvezel, naar een marktaandeel van meer dan 12 procent. De daling van DSL zette door, namelijk met 0,4 procent in het tweede kwartaal naar een marktaandeel van bijna 41,5 procent.

De reden voor het verlies van kabelbreedband is dat Ziggo als grootste kabelnetwerkeigenaar in het kwartaal rond de 11.000 klanten verloor. Hierdoor eindigde de aanbieder juni 2015 met een marktaandeel van 46,3 procent, 0.3 procentpunt minder dan in maart 2015. Ziggo blijft daarmee wel de grootste breedbandaanbieder in Nederland. Op nummer twee staat KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en de Edutel merken), met een marktaandeel van 40,4 procent. Dit is 0,3 procentpunt meer dan in het eerste kwartaal, dankzij een groei van 31.000 breedbandklanten. De groei werd gedreven door glasvezel, die voldoende was om de daling van het aantal DSL-klanten te compenseren.

“Ondanks een steeds meer verzadigde markt, zal breedband in 2015 blijven groeien met een verwacht groeipercentage van 2,3 procent”, zegt Telecompaper-analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht. “De verwachting is dat kabelbreedband weer zal groeien in de tweede helft van het jaar, om samen met glasvezel de daling van DSL te compenseren.” Voor de periode 2015-2019 verwacht Telecompaper een gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR ) van 1,9 procent van het aantal breedbandaansluitingen.

Bovenstaande cijfers komen uit het ‘Dutch Broadband 2015 Q2’-rapport van Telecompaper. Het rapport bevat een gedetailleerd overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van breedband voor de massamarkt (consument en SoHo) in Nederland. Dit is inclusief informatie over aansluitingen, omzet en marktaandelen van de belangrijkste aanbieders en netwerktechnologieën. Tevens biedt het rapport inzicht in de belangrijkste marktontwikkelingen die de groei van het aantal breedbandaansluitingen en de omzetten beïnvloeden. Telecompaper heeft berekend dat de Nederlandse omzet op massamarkt voor breedband in Q2 2015 uitkwam op meer dan 457 miljoen euro. Voor de periode 2015-2019 verwacht Telecompaper een CAGR van 1 procent.
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 5 jaar en 47 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise