Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

Zorgverleners laten steken vallen op het web

Websitebezoeker kritisch over slecht vindbare informatie, beperkte ondersteuning van mobiel en gelimiteerde keuzevrijheid in communicatieplatformen.

Amsterdam, 4 augustus 2015 – Websitebezoekers zijn door de bank genomen tevreden over de kwaliteit van de websites van zorgverleners, maar ze zijn ook kritisch op de geboden dienstverlening. Wereldwijd enquête-onderzoek naar de kwaliteit van de websites van zorgverleners door Kentico wijst uit dat 72 procent van de bezoekers vindt dat websites van zorgverleners behulpzamer zouden kunnen zijn. Bovendien is het aantal digitale kanalen waarmee cliënten in contact kunnen komen met zorgverleners volgens respondenten beperkt.

De belangrijkste kritiekpunten van de respondenten op het gebruiksgemak van de website van zorgverleners waren ‘niet in staat zijn om op de gewenste manier in contact te komen met zorgprofessionals’, ‘moeilijk vindbare informatie’ en ‘het gemis van een chatfunctie om in realtime met een zorgprofessional te chatten’. Toch waren de respondenten over het algemeen tevreden over de initiatieven van zorginstellingen op het web. Meer dan de helft van de respondenten scoorde de inspanningen op het web van zorginstellingen tussen een goed (B) en voldoende (C).

Bart Omlo, Business Development manager van Kentico in de Benelux, vindt de inzichten verhelderend. “Zorginstellingen hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van digitale dienstverlening en kunnen tegenwoordig directer en persoonlijker in contact treden met patiënten en cliënten dan vroeger. Cliënten lijken dit te waarderen, maar er zijn nog genoeg punten waar vooruitgang geboekt kan worden. Zeker als deze instellingen aansluiting willen vinden met de mobiele, realtime wensen van de jongste generatie.”

Kansen op het gebied van SMS en e-mail
Het onderzoek toont aan dat een goede online presence belangrijk is voor een zorgverlener. 65 Procent van de respondenten kiest voor een bepaalde dienstverlener deels op basis van de indruk van de website. Driekwart (73 procent) laat de keuze voor een zorgverlener afhangen van online recensies. In Nederland is dit zelfs 84 procent. Bovendien noemt 52 procent van de Nederlandse respondenten recensies zelfs zeer belangrijk.

Er zitten behoorlijke verschillen in de waardering van de digitale hulpmiddelen die zorgverleners gebruiken. 60 Procent waardeert het gebruik van e-mails en andere digitale berichten om op de hoogte gehouden te worden van afspraken, richtlijnen en andere zinnige informatie. De ondersteuning van tekstberichten en e-mail is echter wel een aandachtspunt. Slechts 19 procent van de respondenten geeft aan dat ze middels tekstberichten met hun zorgprovider kunnen communiceren en 37 procent kan een zorgverlener niet bereiken via e-mail.

In Nederland is ondersteuning via e-mail beter geregeld. Hier zegt 14 procent van de respondenten niet met de zorgverlener te kunnen mailen. Andere middelen van communicatie worden in Nederland echter wel relatief slecht ondersteund. Zo gaf slechts 10 procent van de respondenten aan dat chatten met de zorgverlener mogelijk is. Ook gaf slechts 10 procent van de respondenten aan dat het sturen van SMS-berichten naar de zorgverlener mogelijk is.

Mobiel kan beter
Een ander aandachtspunt is het mobiele gebruik van zorgsites. Een derde (30 procent) van de respondenten had moeite om met een mobiele telefoon of tablet op een zorgsite te navigeren. In Nederland lijken deze problemen minder te spelen; 18 procent van de Nederlandse respondenten vindt het lastig om op de mobiele site van de zorgverlener te navigeren. Overigens maakt een behoorlijk percentage van de gebruikers liever gebruik van de desktop. Wereldwijd lag dit percentage op 43 procent, in Nederland op 40 procent.

Opvallend waren de resultaten op het gebied van contact via sociale media. 69 Procent van de respondenten zegt aanwezigheid van een zorgverlener op sociale media onbelangrijk te vinden. In Nederland lag dit percentage zelfs op 74 procent. Schijnbaar zien mensen zorg toch te zeer als een privéaangelegenheid om van een dergelijk publiek communicatiemiddel gebruik te maken.

Gewenste functionaliteiten op het web
Het enquête-onderzoek voorzag ook in een lijst met gewenste functionaliteiten op websites van zorgproviders. Gemak om informatie te vinden kreeg daarbij de hoogste ranking, gevolgd door het gemak om in contact te kunnen treden met de zorgverlener. In Nederland werd het gemak om in contact te kunnen treden met de zorgverlener als het belangrijkst beoordeeld. Het complete wensenlijstje van Nederlandse cliënten is de volgende:
  1. Het gemak waarmee je in contact kan treden met de zorgverlener;
  2. Het gemak waarmee informatie gevonden kan worden en vragen beantwoord kunnen worden;
  3. Prettige interface en het gemak waarmee je over een site kan navigeren;
  4. Het bekijken van de achtergrond van de zorgprofessional;
  5. Blogs en achtergrondinformatie over gezond leven. Bijvoorbeeld tips en trucs met betrekking tot stoppen met roken, diëten of het voorkomen van griep;
  6. Foto’s van de zorgprofessionals.
Kentico’s Patient Attitudes Toward Healthcare on the Web Survey, een wereldwijd onderzoek naar de ervaringen van bezoekers op zorgsites, is de laatste publicatie van Kentico’s Digital Experience research serie. Het onderzoek is in juni en juli 2015 uitgevoerd en is gebaseerd op de ervaringen van meer dan 1000 respondenten. Eerdere publicaties zijn:
  1. Customer Experience Survey
  2. Mobile Experience Survey
  3. Email Marketing Survey
  4. Website Marketing Survey
  5. Digital Brand Interactions Survey
  6. Content Marketing Survey
  7. Non-Profit Online Donors Survey
  8. New Year's Resolutions Survey

Over Kentico
Kentico is softwareontwikkelaar en leverancier van een totaaloplossing voor CMS, e-commerce en online marketing geschikt voor elke type organisatie, van groot tot klein, commercieel of non-profit, nationaal of internationaal en te gebruiken op een eigen infrastructuur of in de Cloud. Het product biedt klanten en partners een krachtige oplossing voor het creëren van verbluffende websites en het eenvoudig beheren van de gehele customer journey binnen een dynamische online omgeving.

Kentico Software heeft naast het hoofdkwartier in Tsjechië, kantoren in Amerika, Engeland, Australië en de Benelux. Kentico beschikt momenteel over zo‘n 1000 partners, waarvan ongeveer 40 in de Benelux. Wereldwijd draaien meer dan 25.000 websites in 100 landen op Kentico. Nederlandse Klanten zijn onder andere de Provincie Flevoland, SOS Kinderdorpen, Zeeman, BOVAG, Trans Link Systems, UMC Utrecht en NCOI. Voor meer informatie: www.kentico.com.

Voor meer informatie voor de pers:

Kentico
Bart Omlo
Business Development Manager
bart.omlo@kentico.com

Lubbers De Jong
Bram Semeijn
Communicatieadviseur
020 2050 448
bram@lubbersdejong.nl

Dit bericht en aanvullend beeldmateriaal kunt u ook online vinden.
Tags bij dit bericht
Eerder van Kentico
7 feb 2017 Haardenproducent DRU Verwarming verdubbelt websitebezoek met nieuwe website

16 dec 2016 CAK implementeert Kentico CMS

10 nov 2016 Kentico Cloud versnelt digitale transformatie
Workfront benoemt Maria Alvarez tot lid van de Raad van Bestuur

Uniserver neemt datacenterinfrastructuur van Detron over

Collibra, the data intelligence company, stelt Madan Gadde aan als Chief Customer Officer

OKI breidt distributie uit met M.K. Computer Electronic voor OKI onderdelen

Helft gemeenteambtenaren: gemeente voldoet niet aan digitale behoeften burger

Schuldgevoel consument het grootst bij bestelling pakket uit ander werelddeel

SMS versturen: ook in de winter een uitkomst!

Cegeka versterkt internationale positie door overname KPN Consulting

Cybersecurity visie op 2020

Panasonic Toughbook verstevigt positie als Europees leider van robuuste notebooks en tablets

Nieuw research-team SentinelOne vindt link tussen crimeware-organisatie TrickBot en Noord-Koreaanse Lazarus-aanvallers

Let op: 'Handige' zoekmachine blijkt vaak wolf in schaapskleren

Experts: richt nationaal informatiepunt quantumtechnologie op

TIE Kinetix: Publication of Annual Report 2019
Cisco presenteert plan voor het internet voor het volgende decennium digitale innovatie

Valid benoemd tot Veeam Accredited Services Provider (VASP)

Google’s Year in Search: Ajax en Duncan trending in 2019

Gina van der Werf steps down as Supervisory Board member ICT Group

KPN Ventures investeert opnieuw in Sensara

Selligent en Cisco bundelen krachten voor een datagestuurde omnichannelklantervaring

Pepperminds kiest Pink Elephant als ICT-partner

Uitwisseling tussen patiënt en zorgverlener vergemakkelijkt door Zorgplatform en BeterDichtbij

Europees Bureau voor Visserijcontrole gunt contract aan Unisys voor IT-diensten en ondersteuning om visbestanden in stand te helpen houden

Een op de drie Nederlandse werknemers niet op de hoogte van AVG-beleid

Eerste Media Hack Day geslaagd voor alle partijen

Healthcare startup Kermit ontwikkelt analyseplatform met Mendix

Adobe voorspelt de visuele trends voor 2020

Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital en BAM

Cybersecurity in 2020: vier voorspellingen

Onderzoek Ericsson: De 10 consumententrends voor 2030 – ‘Het internet van zintuigen’

Hoe meet je de werkelijke economische impact van cyberaanvallen?

Logo Lubbers De Jong

Logo Nuance

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl