www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2478 volgers blijven op de hoogte!

Google Analytics achterblijvers riskeren verlies webdata

AMSTERDAM - Google Analytics is op dit moment veruit het meest gebruikte webanalytics pakket. Ondanks de naderende uitfasering van Google Analytics blijft een relatief groot deel van ondernemend Nederland de invoering van haar opvolger, Universal Analytics, uitstellen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek door online marketingbureau Oogst onder de top 130 online bedrijven in Nederland. Volgens een roadmap van Google is definitieve stopzetting van ondersteuning niet ver weg. Hierdoor zullen meetscripts van de oude Analytics versie hun werk niet of onvolledig kunnen doen. Dit heeft onbetrouwbare webstatistieken en uiteindelijk verlies van data tot gevolg. Een potentiele ramp voor online marketeers.

Begin vorig jaar bleek al uit onderzoek van online marketingbureau Oogst onder de Twinkle top 100 webwinkels en top 30 Travel dat de acceptatie van Universal Analytics in Nederland niet snel van de grond kwam. In de navolgende anderhalf jaar is dit percentage weliswaar gestegen maar nog steeds blijkt 43% van de onderzochte bedrijven niet de laatste Google Analytics versie te gebruiken, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Voor deze groep ontstaat op termijn een potentieel schadelijke situatie doordat bestaande meetscripts niet meer zullen functioneren.

Het onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen in de reisbranche met 70% voorlopers zijn qua adoptie, gevolgd door online Retail bedrijven (53%). Opmerkelijk is dat veel bedrijven die wel zijn overgestapt (nog) geen gebruik lijken te maken van de meer geavanceerde functionaliteiten. Bij de onderzochte bedrijven is het gebruik van Google Tag Manager (GTM) sinds 2014 wel verdrievoudigd naar 47%.

De remarketing functionaliteit lijkt door de migratie naar Universal Analytics wel een push te hebben gekregen. Via remarketing kunnen mensen worden bereikt die een website eerder hebben bezocht of bijvoorbeeld een mobiele app hebben gebruikt.Inmiddels is er op 63% van de onderzochte websites een Google Analytics Remarketing tag te vinden.

Stopzetten ondersteuning
Al bij de introductie van Universal Analytics, nu bijna drie jaar geleden, werd door Google in een roadmap aangegeven dat de ondersteuning voor oudere versies stopgezet gaat worden. Dit heeft met name impact op maatwerk implementaties. Het meten van bijvoorbeeld virtuele pageviews in aanvraagstraten van webwinkels, het doormeten van buttons of segmenten via custom variabelen zal op de oude manier niet meer ondersteund worden. Dit heeft onvolledige of onjuiste webdata tot gevolg waardoor bijvoorbeeld beslissingen minder goed onderbouwd kunnen worden en tests onbetrouwbaar worden. Oude data blijft wel minimaal 2 jaar behouden.

De vraag is in hoeverre Google gebruikers zich tegen in het harnas wil jagen door ondersteuning van oudere versies van Google Analytics abrupt stop te zetten.Een versoepelde overgangssituatie of al dan niet geforceerde migratie ligt volgens online marketingbureau Oogst voor de hand.

Over Oogst
Oogst is een online marketingbureau dat bedrijven ondersteunt bij het optimaal inzetten van eigen en betaalde media en geavanceerde web analytics. Oogst is door lezers van het blad Emerce uitgeroepen tot het beste Search bureau en het beste Data & Analytics bureau van 2015.

Over Google Analytics
Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Aan de hand van deze informatie kunnen eventuele reclamecampagnes of delen van de website aangepast worden aan het gedrag van de bezoeker. Google Analytics (GA) is op dit moment veruit het meest gebruikte webanalytics pakket.

Noot voor de pers
Voor meer informatie over Oogst of dit artikel neemt u contact op met Nico Maessen, Managing Partner van Oogst: 06 46 388 348 of nico@oogstonline.nl
Tags bij dit bericht
Eerder van Oogst
16 nov 2016 Oogst eerste Data Studio partner van Google

29 jul 2015 Google Analytics achterblijvers riskeren verlies webdata

25 apr 2013 Online marketing bureau Oogst bundelt krachten met Dashboard expert Klipfolio
Oogst contact

Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo Remain Software
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo I.R.I.S.
Logo Klarna
Logo Totaalbesparen.com
Logo Veeam Software
Logo Flanderijn
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.LVTPR.nlwww.marcommit.nl