www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (6 jaar en 2 dagen geleden)

Fintech-startups reële bedreiging voor grote banken volgens onderzoek World Economic Forum

Amsterdam, 29 juli 2015 – Volgens een nieuw onderzoek van het World Economic Forum moeten grote internationale banken en verzekeraars dringend hun bedrijfsmodellen herzien. De belangrijkste reden is dat de financiële markt wordt overspoeld door fintech-startups, die zich richten op het verbeteren van financiële dienstverlening aan consumenten en bedrijven.

Het onderzoek van het World Economic Forum werd uitgevoerd in samenwerking met Deloitte en kreeg de titel: 'The Future of Financial Services, How disruptive innovations are reshaping the way financial services are structured, provisioned and consumed'. Op basis van interviews en workshops met bestuursleden van financiële instituten en fintech-startups, werden de ontwikkelingen in de financiële sector in kaart gebracht. De conclusie is dat technologie de bolwerken van de traditionele financiële uitholt, net zoals dat eerder gebeurde in de reis- en entertainmentindustrie.

Stijgende investeringen
Volgens het rapport stijgen de investeringen in fintech-startups wereldwijd in hoog tempo. Vorig jaar werd er 12,2 miljard dollar in de fintech-sector geïnvesteerd, wat het drievoudige is ten opzichte van 2013. Voor gevestigde partijen moet dit een duidelijk signaal zijn dat er een belangrijke ontwrichtende ontwikkeling gaande is in de financiële markt.
"Financiële technologiebedrijven zetten online platformen in, hebben een kleine kapitaalbasis en maken strategisch gebruik van data om in hoog tempo klanten en inkomsten te vergaren," zegt R. Jesse McWaters, de hoofdauteur van het rapport.
Yvo Gortemaker, directeur van de Amsterdamse softwareontwikkelaar GlobalOrange, bevestigt dit: " Wij werken voor diverse bedrijven die Fintech-platformen ontwikkelen. Zij begrijpen als geen ander dat het slim gebruiken van data de sleutel is tot succes. Traditionele partijen doen dit vaak wel voor het automatiseren van processen, maar de Fintech-sector legt veel meer de nadruk op de dienstverlening aan de gebruiker."

Nieuwe diensten
In het onderzoek worden diverse nieuwe vormen van financiële dienstverlening benoemd die traditionele bedrijfsmodellen bedreigen. Een daarvan zijn de 'robo-adviseurs', ofwel geautomatiseerde systemen die bijvoorbeeld investeringsadvies geven. Hiermee wordt het traditionele spel van face-to-face relaties met klanten en gesloten distributiekanalen totaal op zijn kop gezet.
"Bankiers zagen financiële regulering ooit als een barrière voor nieuwe spelers, maar zien inmiddels dat fintech-rivalen die geen banken zijn, uit zijn op hun meest winstgevende diensten, en daarbij gereguleerde markten uit de weg gaan," zegt Huw van Steenis, hoofd van European Bank Research bij Morgan Stanley, die bijdroeg aan het the rapport.

Verder maken crowdfunding- en andere leenplatformen het steeds moeilijker voor banken om een goed beeld te krijgen van de kredietwaardigheid van mensen. Naast banken moeten ook verzekeraars zich zorgen gaan maken over de opkomst van gepersonaliseerde gezondheids-, levens- en autoverzekeringen. Deze schatten financiële risico's in op basis van online data, in tegenstelling tot het traditionele model van een gemiddeld gemeenschappelijk financieel risico.

Martijn van Galen, directeur van de Nederlandse fintech-startup Simpled Card, denkt echter dat fintech-diensten niet per se al het oude hoeven te vervangen: "Ik komt zelf uit de bankenwereld en zag daar dat er ruimte was voor een nieuwe betaaldienst. Simpled Card is een aanvulling op wat banken kunnen leveren, en gericht op zaken als het verbeteren van bedrijfsprocessen en het vermijden van declaratiefraude. Onze dienst is in zekere zin 'disruptive', maar zou niet kunnen bestaan zonder de gevestigde financiële infrastructuur."

Het onderzoek 'The Future of Financial Services' kan op de volgende locatie gedownload worden: http://www3.weforum.org/docs/WEF_The_Future_of_Financial_Services.pdf

Over GlobalOrange
GlobalOrange is een Amsterdamse softwareontwikkelaar van gebruiksvriendelijke maatwerkapplicaties met een grote technische complexiteit. De integratie van ‘best of breed’-oplossingen en de nieuwste technieken staan hierbij centraal, aangevuld met een transparante werkwijze. Zo ontwikkelt GlobalOrange innovatieve en toekomstvaste oplossingen die een wezenlijke bijdrage leveren aan het onderscheidend vermogen van klanten, van grote corporaties tot IT-intensieve bedrijven. GlobalOrange won in 2012, 2013 en 2014 een FD Gazellen Award, in 2013 de Red Herring Europe 100 Award en is in 2012, 2013 en 2014 opgenomen in de Deloitte Fast50. Sinds 2014 staat GlobalOrange in de Top-10 Beste Werkgevers van NRC. Voor meer informatie: www.globalorange.nl.

Dit persbericht en aanvullend beeldmateriaal is ook online te vinden.

Meer informatie voor de pers:

L&DJ PR
Onno Louwen
T 020 2050 429
E yvo@globalorange.nl

GlobalOrange
Yvo Gortemaker, directeur GlobalOrange
Haarlemmerstraat 124, 1013 EX Amsterdam
T 020 624 2152
E yvo@globalorange.nl
Laatste van GlobalOrange
Twee vooraanstaande Nederlandse SaaS-ontwikkel bedrijven bundelen hun krachten