www.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (5 jaar en 15 dagen geleden)
PR: Progress Communications

Intel en Micron behalen belangrijke doorbraak in geheugentechnologie

Nieuw type geheugen biedt prestatieverbeteringen voor PC’s, datacenters en tal van apparaten en toepassingen

SAMENVATTING:
  • Intel en Micron starten de productie van een nieuw type niet-vluchtig (‘non-volatile’) geheugen -  dit is de eerste volledig nieuwe geheugencategorie in ruim 25 jaar
  • Nieuwe 3D XPoint technologie vormt de basis van niet-vluchtig geheugen dat tot 1.000 maal sneller(1) is dan NAND-geheugen, het meest gebruikte niet-vluchtige geheugentype van dit moment
  • Nieuwe materialen en architecturen maken geheugentechnologie mogelijk met een dichtheid die tot 10 maal hoger is dan die van conventioneel geheugen(2)
  • Deze nieuwe geheugentechnologie biedt innovaties voor tal van toepassingen, variërend van zelflerende computers tot het real-time monitoren van ziekten en levensecht gamen in 8K-resolutie
Kontich, België, 28 juli - Intel en Micron Technology komen met 3D XPoint geheugentechnologie: een nieuw type niet-vluchtig computergeheugen (geheugen waarop data bewaard blijven ook wanneer het apparaat wordt uitgeschakeld). Dit nieuwe type geheugen biedt enorme voordelen voor ieder apparaat en iedere toepassing die profiteert van snelle toegang tot grote hoeveelheden data. 3D XPoint technologie, dat inmiddels in productie wordt toegepast, is een zeer belangrijke doorbraak op het gebied van geheugentechnologie. Het is het eerste echt nieuwe type geheugen sinds de introductie van NAND-flashgeheugen, in 1989.

De explosieve groei van apparaten die met het internet verbonden zijn, zorgt ervoor dat er enorme hoeveelheden nieuwe data worden gegenereerd. Om deze data zinvol te kunnen gebruiken, moeten ze zeer snel worden opgeslagen en geanalyseerd. Dit levert uitdagingen op voor service providers en systeembouwers, die bij het ontwerpen van geheugen- en opslagoplossingen een optimale balans moeten zien te vinden tussen kosten, energieverbruik en prestaties. 3D XPoint technologie combineert alle voordelen van huidige geheugentechnologieën op het gebied van prestaties, dichtheid, energieverbruik, niet-vluchtigheid en kosten. De nieuwe technologie is tot 1.000 maal sneller en heeft een tot 1.000 maal langere data-levensduur(3) dan NAND-geheugen, terwijl de geheugendichtheid tot 10 maal hoger is dan bij conventioneel geheugen.

“De industrie zoekt al tientallen jaren naar oplossingen om de processor sneller van data te voorzien, zodat analyses sneller uitgevoerd kunnen worden”, zegt Rob Crooke, senior vice president en general manager van Intels Non-Volatile Memory Solutions Group. “Dit nieuwe type niet-vluchtig geheugen maakt dit mogelijk en biedt ongekend hoge prestaties voor geheugen- en opslagoplossingen.”

“Een van de belangrijkste obstakels in moderne computertechnologie is de tijd die het de processor kost om data te bereiken die zijn opgeslagen op lange-termijn opslagsystemen”, zegt Mark Adams, president van Micron. “Dit nieuwe geheugentype is een revolutionaire technologie die zeer snelle toegang tot enorme datasets biedt en daarmee totaal nieuwe toepassingen mogelijk maakt.”

Met de snelle groei van digitale technologie – van 4,4 zettabytes aan digitale data gecreëerd in 2013 tot naar verwachting 44 zettabytes in 2020(4) – kan 3D XPoint technologie er voor zorgen dat deze enorme hoeveelheden data in enkele nanoseconden kunnen worden omgezet in waardevolle informatie. Retailers kunnen dankzij 3D XPoint technologie bijvoorbeeld sneller patronen detecteren in financiële transacties, die mogelijk duiden op fraude. Wetenschappers kunnen grotere datasets in real-time verwerken en analyseren, zodat complexe taken - zoals genetische analyses en het monitoren van de verspreiding van ziekten - sneller uitgevoerd kunnen worden.

Ook voor PC-gebruikers biedt 3D XPoint technologie voordelen, bijvoorbeeld door snellere interactieve social media belevingen en games die nog levensechter zijn. Omdat de opgeslagen data niet verdwijnen wanneer een apparaat wordt uitgeschakeld, is deze geheugentechnologie ook zeer geschikt voor snelle opslagoplossingen.

Revolutionaire nieuwe geheugenarchitectuur
Na ruim een decennium onderzoek en ontwikkeling, is 3D Point technologie van meet af aan ontworpen om te voorzien in de vraag naar niet-vluchtige, zeer snelle en betaalbare opslag- en geheugenoplossingen met een lange data-levensduur en hoge capaciteit. Deze technologie vormt de basis van een nieuw type niet-vluchtig geheugen dat de ‘latency’ aanzienlijk reduceert en dat het mogelijk maakt om veel meer data dichtbij de processor op te slaan en deze te benaderen met snelheden die tot nu toe onbereikbaar waren voor niet-vluchtig geheugen.

De innovatieve, transistorloze architectuur creëert een driedimensionaal ‘dambord’ waarbij de geheugencellen zich op de ‘kruispunten’ bevinden. Daardoor kunnen ze individueel benaderd worden. Zo kunnen data in kleine hoeveelheden gelezen en weggeschreven worden, hetgeen uiteindelijk resulteert in snellere en efficiëntere lees- en schrijfprocessen.

Samples van 3D XPoint technologie zullen zal later dit jaar beschikbaar komen voor enkele geselecteerde klanten. Intel en Micron ontwikkelen ook eigen producten op basis van deze technologie.

Noot voor de redactie: een complete mediakit met achtergrondinformatie en beeldmateriaal is te vinden bij Intel en Micron.

(1) Performance difference based on comparison between 3D XPoint technology and other industry NAND
(2) Density difference based on comparison between 3D XPoint technology and other industry DRAM
(3) Endurance difference based on comparison between 3D XPoint technology and other industry NAND
(4) http://www.emc.com/leadership/digital-universe/2014iview/executive-summary.htm

Over Intel
Intel, marktleider in computerinnovatie, ontwikkelt en bouwt essentiële technologieën die dienen als de bouwstenen voor computerapparatuur over de hele wereld. Intel loopt tevens voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Het bedrijf produceert onder andere ’s werelds eerste commercieel verkrijgbare ‘conflict-vrije’ microprocessors. Meer informatie over Intel is te vinden op http://newsroom.intel.com en op http://blogs.intel.com. Meer informatie over Intels inspanningen op het gebied van conflict-vrije grondstoffen is te vinden op http://conflictfree.intel.com. Intel is ook te volgen via Twitter: http://twitter.com/intel of http://twitter.com/IntelNederland.

Voor meer informatie:
Intel Benelux, Kristof Sehmke, Communicatie Manager, telefoon +32 (0)3 450 08 11,
e-mail: kristof.sehmke@intel.com, of
MCS PR, Perlita Fränkel, telefoon +31 (0)23 562 82 08, e-mail: perlita@mcspr.nl.

Intel en het Intel-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Intel Corporation of zijn dochterondernemingen in de Verenigde Staten en andere landen. Andere namen en merken kunnen geclaimd worden als het eigendom van anderen.
Laatste van Intel
Thunderbolt 4: universele kabelconnectiviteit voor iedereen

Intel zet in op gedeelde bedrijfsverantwoordelijkheid voor wereldwijde uitdagingen

Intel maakt overstap naar de cloud makkelijker voor bedrijven
Verstreken tijd: 5 jaar en 15 dagen

Logo Progress Communications
Intel contact

Logo Intel

Intel sociaal

Intel tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4