Contentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: MCS PR

Intel en Micron behalen belangrijke doorbraak in geheugentechnologie

Nieuw type geheugen biedt prestatieverbeteringen voor PC’s, datacenters en tal van apparaten en toepassingen

SAMENVATTING:
  • Intel en Micron starten de productie van een nieuw type niet-vluchtig (‘non-volatile’) geheugen -  dit is de eerste volledig nieuwe geheugencategorie in ruim 25 jaar
  • Nieuwe 3D XPoint technologie vormt de basis van niet-vluchtig geheugen dat tot 1.000 maal sneller(1) is dan NAND-geheugen, het meest gebruikte niet-vluchtige geheugentype van dit moment
  • Nieuwe materialen en architecturen maken geheugentechnologie mogelijk met een dichtheid die tot 10 maal hoger is dan die van conventioneel geheugen(2)
  • Deze nieuwe geheugentechnologie biedt innovaties voor tal van toepassingen, variërend van zelflerende computers tot het real-time monitoren van ziekten en levensecht gamen in 8K-resolutie
Kontich, België, 28 juli - Intel en Micron Technology komen met 3D XPoint geheugentechnologie: een nieuw type niet-vluchtig computergeheugen (geheugen waarop data bewaard blijven ook wanneer het apparaat wordt uitgeschakeld). Dit nieuwe type geheugen biedt enorme voordelen voor ieder apparaat en iedere toepassing die profiteert van snelle toegang tot grote hoeveelheden data. 3D XPoint technologie, dat inmiddels in productie wordt toegepast, is een zeer belangrijke doorbraak op het gebied van geheugentechnologie. Het is het eerste echt nieuwe type geheugen sinds de introductie van NAND-flashgeheugen, in 1989.

De explosieve groei van apparaten die met het internet verbonden zijn, zorgt ervoor dat er enorme hoeveelheden nieuwe data worden gegenereerd. Om deze data zinvol te kunnen gebruiken, moeten ze zeer snel worden opgeslagen en geanalyseerd. Dit levert uitdagingen op voor service providers en systeembouwers, die bij het ontwerpen van geheugen- en opslagoplossingen een optimale balans moeten zien te vinden tussen kosten, energieverbruik en prestaties. 3D XPoint technologie combineert alle voordelen van huidige geheugentechnologieën op het gebied van prestaties, dichtheid, energieverbruik, niet-vluchtigheid en kosten. De nieuwe technologie is tot 1.000 maal sneller en heeft een tot 1.000 maal langere data-levensduur(3) dan NAND-geheugen, terwijl de geheugendichtheid tot 10 maal hoger is dan bij conventioneel geheugen.

“De industrie zoekt al tientallen jaren naar oplossingen om de processor sneller van data te voorzien, zodat analyses sneller uitgevoerd kunnen worden”, zegt Rob Crooke, senior vice president en general manager van Intels Non-Volatile Memory Solutions Group. “Dit nieuwe type niet-vluchtig geheugen maakt dit mogelijk en biedt ongekend hoge prestaties voor geheugen- en opslagoplossingen.”

“Een van de belangrijkste obstakels in moderne computertechnologie is de tijd die het de processor kost om data te bereiken die zijn opgeslagen op lange-termijn opslagsystemen”, zegt Mark Adams, president van Micron. “Dit nieuwe geheugentype is een revolutionaire technologie die zeer snelle toegang tot enorme datasets biedt en daarmee totaal nieuwe toepassingen mogelijk maakt.”

Met de snelle groei van digitale technologie – van 4,4 zettabytes aan digitale data gecreëerd in 2013 tot naar verwachting 44 zettabytes in 2020(4) – kan 3D XPoint technologie er voor zorgen dat deze enorme hoeveelheden data in enkele nanoseconden kunnen worden omgezet in waardevolle informatie. Retailers kunnen dankzij 3D XPoint technologie bijvoorbeeld sneller patronen detecteren in financiële transacties, die mogelijk duiden op fraude. Wetenschappers kunnen grotere datasets in real-time verwerken en analyseren, zodat complexe taken - zoals genetische analyses en het monitoren van de verspreiding van ziekten - sneller uitgevoerd kunnen worden.

Ook voor PC-gebruikers biedt 3D XPoint technologie voordelen, bijvoorbeeld door snellere interactieve social media belevingen en games die nog levensechter zijn. Omdat de opgeslagen data niet verdwijnen wanneer een apparaat wordt uitgeschakeld, is deze geheugentechnologie ook zeer geschikt voor snelle opslagoplossingen.

Revolutionaire nieuwe geheugenarchitectuur
Na ruim een decennium onderzoek en ontwikkeling, is 3D Point technologie van meet af aan ontworpen om te voorzien in de vraag naar niet-vluchtige, zeer snelle en betaalbare opslag- en geheugenoplossingen met een lange data-levensduur en hoge capaciteit. Deze technologie vormt de basis van een nieuw type niet-vluchtig geheugen dat de ‘latency’ aanzienlijk reduceert en dat het mogelijk maakt om veel meer data dichtbij de processor op te slaan en deze te benaderen met snelheden die tot nu toe onbereikbaar waren voor niet-vluchtig geheugen.

De innovatieve, transistorloze architectuur creëert een driedimensionaal ‘dambord’ waarbij de geheugencellen zich op de ‘kruispunten’ bevinden. Daardoor kunnen ze individueel benaderd worden. Zo kunnen data in kleine hoeveelheden gelezen en weggeschreven worden, hetgeen uiteindelijk resulteert in snellere en efficiëntere lees- en schrijfprocessen.

Samples van 3D XPoint technologie zullen zal later dit jaar beschikbaar komen voor enkele geselecteerde klanten. Intel en Micron ontwikkelen ook eigen producten op basis van deze technologie.

Noot voor de redactie: een complete mediakit met achtergrondinformatie en beeldmateriaal is te vinden bij Intel en Micron.

(1) Performance difference based on comparison between 3D XPoint technology and other industry NAND
(2) Density difference based on comparison between 3D XPoint technology and other industry DRAM
(3) Endurance difference based on comparison between 3D XPoint technology and other industry NAND
(4) http://www.emc.com/leadership/digital-universe/2014iview/executive-summary.htm

Over Intel
Intel, marktleider in computerinnovatie, ontwikkelt en bouwt essentiële technologieën die dienen als de bouwstenen voor computerapparatuur over de hele wereld. Intel loopt tevens voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Het bedrijf produceert onder andere ’s werelds eerste commercieel verkrijgbare ‘conflict-vrije’ microprocessors. Meer informatie over Intel is te vinden op http://newsroom.intel.com en op http://blogs.intel.com. Meer informatie over Intels inspanningen op het gebied van conflict-vrije grondstoffen is te vinden op http://conflictfree.intel.com. Intel is ook te volgen via Twitter: http://twitter.com/intel of http://twitter.com/IntelNederland.

Voor meer informatie:
Intel Benelux, Kristof Sehmke, Communicatie Manager, telefoon +32 (0)3 450 08 11,
e-mail: kristof.sehmke@intel.com, of
MCS PR, Perlita Fränkel, telefoon +31 (0)23 562 82 08, e-mail: perlita@mcspr.nl.

Intel en het Intel-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Intel Corporation of zijn dochterondernemingen in de Verenigde Staten en andere landen. Andere namen en merken kunnen geclaimd worden als het eigendom van anderen.
Eerder van Intel Benelux
1 apr 2016 Intel maakt overstap naar de cloud makkelijker voor bedrijven

22 feb 2016 Intel zorgt voor sneller pad naar 5G

16 feb 2016 Intel en Lady Gaga creëren een spectaculaire muziekbeleving tijdens de 58e GRAMMY Awards
Het einde der tijden voor ‘platte OCR’?

Merijn Bos is nieuwe sales-ster aan firmament van snelgroeiende CoolProfs

Acceptatie van minderheden door Nederlandse leidinggevenden ver te zoeken

Anywhere365 neemt IQ Messenger over – het merkonafhankelijke software platform voor alarmering en IoT communicatie

Check Point: Mobiele malware voor eerst in drie jaar in top meest actieve cyberdreigingen

CM.com gaat samenwerking aan met Google voor nieuwe beveiligingsoplossing

Contentmarketingbureau LVB breidt uit met 3 nieuwe talenten

Ontdekte Zero-day kwetsbaarheid in Windows OS al gebruikt in gerichte aanval

Fortinet neemt SOAR-leverancier CyberSponse over
Citrix maakt werk persoonlijker

Workfront benoemt Maria Alvarez tot lid van de Raad van Bestuur

Uniserver neemt datacenterinfrastructuur van Detron over

Collibra, the data intelligence company, stelt Madan Gadde aan als Chief Customer Officer

Helft gemeenteambtenaren: gemeente voldoet niet aan digitale behoeften burger

Schuldgevoel consument het grootst bij bestelling pakket uit ander werelddeel

SMS versturen: ook in de winter een uitkomst!

Cegeka versterkt internationale positie door overname KPN Consulting

Cybersecurity visie op 2020

Nedap video release: Royal Swinkels Family Brewers

OKI breidt distributie uit met M.K. Computer Electronic voor OKI onderdelen

Panasonic Toughbook verstevigt positie als Europees leider van robuuste notebooks en tablets

Vooraanstaand onderzoeksbureau noemt Trend Micro leider in Cloud Workload Security

Nieuw research-team SentinelOne vindt link tussen crimeware-organisatie TrickBot en Noord-Koreaanse Lazarus-aanvallers

Let op: 'Handige' zoekmachine blijkt vaak wolf in schaapskleren

Experts: richt nationaal informatiepunt quantumtechnologie op

TIE Kinetix: Publication of Annual Report 2019

Logo Barracuda Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl