Contentbureauwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (5 jaar en 15 dagen geleden)
PR: Progress Communications

Nieuwe geheugentechnologie van Intel en Micron tot 1.000 maal sneller

SAMENVATTING:
  • Intel en Micron hebben een nieuw type permanent geheugen ontwikkeld (3D XPoint technologie), dat tot 1.000 maal sneller(1) is dan bestaande geheugentechnologie
  • Dit nieuwe geheugen kan toepassingen aanzienlijk sneller maken, van zelflerende computers tot wetenschappelijk onderzoek en levensechte games in 8K-resolutie
Kontich, 28 juli 2015 - Intel en Micron Technology presenteren 3D XPoint geheugentechnologie: een nieuw type permanent computergeheugen (geheugen waarop data bewaard blijven ook wanneer het apparaat wordt uitgeschakeld). Apparaten, toepassingen en diensten die grote hoeveelheden data moeten verwerken, kunnen hierdoor aanzienlijk sneller werken. Het is het eerste echt nieuwe type geheugen sinds de introductie van NAND-flashgeheugen, in 1989.

Er zijn in feite twee soorten computergeheugen. Het standaardgeheugen dat in de meeste computers zit (SDRAM) is zeer snel maar heeft als nadeel dat alle data worden gewist wanneer de computer wordt uitgeschakeld. Het andere type is permanent geheugen. Dit bewaart wel de data als een apparaat wordt uitgeschakeld, maar was tot nu toe aanzienlijk trager dan SDRAM. Dit type geheugen wordt bijvoorbeeld gebruikt in USB-sticks, geheugenkaarten, mobiele telefoons, tablets en SSD’s (Solid State Disks). De door Intel en Micron ontwikkelde 3D XPoint geheugentechnologie maakt nu geheugenchips mogelijk die niet alleen de data vasthouden wanneer het apparaat wordt uitgeschakeld, maar die daarbij ook razendsnel zijn.

De explosieve groei van apparaten die met het internet verbonden zijn (het Internet of Things), zorgt ervoor dat er enorme hoeveelheden nieuwe data worden gegenereerd. Om deze data zinvol te kunnen gebruiken, moeten ze zeer snel worden opgeslagen en geanalyseerd. Fabrikanten moeten echter altijd een balans zoeken tussen kosten, energieverbruik en prestaties. 3D XPoint technologie combineert alle voordelen van huidige geheugentechnologieën. Daarbij is het echter tot 1.000 maal sneller en heeft het een tot 1.000 maal langere levensduur(2) dan het huidige permanente geheugen. Tegelijkertijd kunnen geheugenchips tot 10 maal zo compact worden ontworpen.

Ter vergelijking: in de tijd die een traditionele harde schijf nodig heeft om naar de andere kant van een basketbalveld te sprinten, heeft het huidige niet-vluchtige geheugen (‘NAND’-geheugen) een marathon gelopen, terwijl de nieuwe 3D XPoint technologie dan al bijna een rondje om de aarde heeft gerend.

Retailers kunnen 3D XPoint technologie bijvoorbeeld gebruiken om sneller patronen te detecteren in financiële transacties, die mogelijk duiden op fraude. Wetenschappers kunnen grotere datasets in real-time analyseren, zodat complexe taken - zoals genetische analyses en het monitoren van de verspreiding van ziekten - sneller uitgevoerd kunnen worden.

Ook voor PC-gebruikers biedt 3D XPoint technologie voordelen, bijvoorbeeld door snellere interactieve social media belevingen en games die nog levensechter zijn. Omdat de opgeslagen data niet verdwijnen wanneer een apparaat wordt uitgeschakeld, is deze geheugentechnologie ook zeer geschikt voor snelle opslagoplossingen.

Noot voor de redactie: een complete mediakit met achtergrondinformatie en beeldmateriaal is te vinden bij Intel en Micron.

(1) Performance difference based on comparison between 3D XPoint technology and other industry NAND
(2) Endurance difference based on comparison between 3D XPoint technology and other industry NAND

Over Intel
Intel, marktleider in computerinnovatie, ontwikkelt en bouwt essentiële technologieën die dienen als de bouwstenen voor computerapparatuur over de hele wereld. Intel loopt tevens voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Het bedrijf produceert onder andere ’s werelds eerste commercieel verkrijgbare ‘conflict-vrije’ microprocessors. Meer informatie over Intel is te vinden op http://newsroom.intel.com en op http://blogs.intel.com. Meer informatie over Intels inspanningen op het gebied van conflict-vrije grondstoffen is te vinden op http://conflictfree.intel.com. Intel is ook te volgen via Twitter: http://twitter.com/intel of http://twitter.com/IntelNederland.

Voor meer informatie:
Intel Benelux, Kristof Sehmke, Communicatie Manager, telefoon +32 (0)3 450 08 11,
e-mail: kristof.sehmke@intel.com, of
MCS PR, Perlita Fränkel, telefoon +31 (0)23 562 82 08, e-mail: perlita@mcspr.nl.

Intel en het Intel-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Intel Corporation of zijn dochterondernemingen in de Verenigde Staten en andere landen. Andere namen en merken kunnen geclaimd worden als het eigendom van anderen.
Laatste van Intel
Thunderbolt 4: universele kabelconnectiviteit voor iedereen

Intel zet in op gedeelde bedrijfsverantwoordelijkheid voor wereldwijde uitdagingen

Intel maakt overstap naar de cloud makkelijker voor bedrijven
Verstreken tijd: 5 jaar en 15 dagen

Logo Progress Communications
Intel contact

Logo Intel

Intel sociaal

Intel tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4