www.marcommit.nlContentbureauwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: ItsaRep

Sterke daling lokale DBMS-systemen

Breda, 27 juli 2015 – Het percentage lokale databasemanagementsystemen (DBMS) neemt af. In 2012 draaide 72 procent van alle DBMS-systemen lokaal. In 2013 was 61 procent van alle DBMS-systemen een lokale installatie, vorig jaar ongeveer de helft en op dit moment 43 procent. Dat blijkt uit analyse van circa 7.000 gesprekken die Computer Profile, database marketing organisatie voor de ICT-markt, voerde met IT-functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen (met 50 of meer medewerkers) over het gebruik van systeem- en managementsoftware.

De systemen die lokaal verdwijnen, vallen onder de noemers remote en hosted. Remote-gebruik betreft DBMS-systemen die op een andere locatie draaien, maar die zich wel binnen de eigen organisatie bevinden. In 2012 was 22 procent van de gebruikte systemen een remote-toepassing, nu is dat circa 35 procent. Het aandeel van hosted DBMS-toepassingen in het totaal is van 6 procent in 2012 gestegen tot de huidige 22 procent. Hieronder worden DBMS-oplossingen verstaan die draaien vanuit een datacenter van een externe dienstverlener. Hieronder vallen ook private cloudoplossingen die door een externe partij in de lucht worden gehouden.

Geïnstalleerde DBMS-oplossingen
Circa 82 procent van alle bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers maakt gebruik van één of meerdere DBMS-oplossingen. Bij locaties van multinationals ligt dit op ongeveer 90 procent, bij instellingen uit de publieke sector (overheid, onderwijs en zorg) op 84 procent. Ook bij bedrijven met 250 tot 2.500 medewerkers ligt het gebruik op circa 84 procent. Bedrijven met 50 tot 250 medewerkers maken het minst gebruik van DBMS-software, hier ligt het gebruik op ongeveer 72 procent.

Met voorsprong blijft Microsoft SQL Server de meest gebruikte DBMS-toepassing. Meer dan twee derde (68%) van alle oplossingen is van Microsoft. Het meeste tegengas wordt gegeven door Oracle. De oplossingen van Oracle vormen circa 22 procent van het totaal aantal DBMS-systemen, dit is inclusief de MySQL-toepassingen. Oracle is, met 26 procent, het sterkst vertegenwoordigd op locaties van multinationals. Het aandeel van IBM is het grootst bij locaties van multinationals: ongeveer 8 procent van de DBMS-systemen in dit segment is van Big Blue, het dubbele van het totale aandeel van IBM.

Ontwikkeling in de laatste zes jaar
Tot en met 2012 gebruikte circa 62 procent van de bedrijfslocaties Microsoft SQL Server. In de laatste jaren is dit percentage gestegen tot ongeveer drie kwart van alle locaties (met 50 of meer medewerkers). De penetratie van Oracle en IBM is in de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven.

Voor Microsoft SQL Server geldt dat iets minder dan een kwart bestaat uit SQL Server 2005-oplossingen, ongeveer 58 procent uit SQL Server 2008, circa 16 procent uit SQL Server 2012 en ongeveer 1 procent uit de meest recente versie SQL Server 2014. Voor Oracle geldt dat drie kwart van de oplossingen bestaat uit Oracle Database 12c of oudere versies en circa een kwart uit MySQL-oplossingen. Voor IBM geldt dat dit momenteel bijna alleen nog DB2-varianten betreft. Informix vormt minder dan 5 procent van alle IBM-installaties.

-----------------
Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: DBMS-locaties
Figuur 2: Geïnstalleerde DBMS-systemen per marktsegment
Figuur 3: Ontwikkeling penetratie DBMS-vendoren

Over Computer Profile
Als zelfstandige database marketing organisatie helpt Computer Profile ICT-bedrijven met het in kaart brengen en gericht benaderen van de juiste doelgroep. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste locaties in het Benelux bedrijfsleven en de overheid. Van deze organisaties heeft Computer Profile een actueel overzicht van de 150.000 beslissers en de ICT-infrastructuur. Als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG) biedt Computer Profile deze informatie ook over andere Europese landen.

Daarnaast ondersteunt Computer Profile met een team van gekwalificeerde telemarketing agents ICT-organisaties actief bij het vinden van relevante projecten door de inzet van Lead Nurturing en Demand Generation.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter

Meer informatie:
Marcommit PR
Femke Jansen
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
Computer Profi.. contact

Logo Computer Profile

Computer Profi.. sociaal

Computer Profi.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel