www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureau
2471 volgers blijven op de hoogte!

60-plussers vinden geluk online

De oudere generatie ontdekt de voordelen van online daten

Uit cijfers van het CBS  blijkt dat Nederland in 2050 ruim 3,7 miljoen eenpersoonshuishoudens telt , ruim een miljoen meer dan nu. Bijna de helft van de eenpersoonshuishoudens zal dan uit ouderen bestaan. Als gevolg van de vergrijzing neemt het aantal mensen dat alleen komt te staan doordat hun partner overlijdt of naar een verpleeg- of verzorgingshuis gaat de komende decennia sterk toe. Scheidingen komen ook relatief vaker voor dan in het verleden, waardoor meer en kleinere huishoudens ontstaan. Ook datingsite PARSHIP ziet de laatste jaren haar database groeien in deze leeftijdsgroep en stelde haar oudere leden wat vragen over online daten.

Liefde kent geen leeftijd
Ook 60-plussers vinden het fijn om vlinders in de buik te hebben, om met knikkende knieën of met je hoofd in de wolken te lopen op het moment dat je aan je nieuwe liefde denkt. De belangrijkste reden voor de zoektocht naar een nieuwe relatie voor singles ouder dan 60 jaar, is het verlangen om niet alleen oud te worden. Meer dan de helft van de senioren (52 procent) zou graag van de latere jaren willen genieten met iemand aan zijn/haar zijde.  Het spreekwoord “hoe ouder, hoe gekker” geldt ook voor een derde van de respondenten: ruim 32%  hunkert naar liefde en een bloeiend liefdesleven. Daar heeft leeftijd niets mee te maken vinden zij. In tegenstelling tot de jongere generaties, hebben de oudere generaties geen hoge verwachtingen van de nieuwe relatie - slechts één procent geeft aan dat ze willen (her)trouwen.

Liefde binnen handbereik
Bij het zoeken naar een latere grote liefde, vertrouwen lang niet alle 60-plussers meer op de toevallige ontmoetingen binnen het persoonlijke netwerk. In plaats daarvan, vertrouwen ze meer en meer op moderne technologie om de ware te vinden. Ruim 30% geeft aan dat ze het belangrijk vindt om te zoeken naar een partner waar en wanneer het hun uitkomt. Ruim een kwart (26%) van de Zilveren Surfers  vindt het handig dat ze heel specifiek op zoek kunnen gaan naar iemand met dezelfde interesses en voorkeuren. Het feit dat ik mijn tijd kan nemen om iemand rustig te leren kennen, is voor 20% van de respondenten doorslaggevend om online te daten. Slechts 10% van de  senioren geeft aan dat ze online daten prefereren boven offline ontmoetingen omdat ze te verlegen zijn of mobiel te beperkt zijn om offline te daten (9%).

Toestemming van de familie?
Familie en vrienden* denken over het algemeen positief over de zoektocht naar een nieuwe liefde van een ouder single familielid. Slechts één procent van de respondenten vindt het genant of stom als de oudere generatie op zoek gaat naar een nieuwe liefde. De meerderheid (62 procent) van de respondenten vindt het geweldig als mensen op die leeftijd weer de kans krijgen verliefd te worden. 24% vindt het geen big deal en geeft aan dat het toch niet uitmaakt hoe men elkaar ontmoet.
* deze vraag is uitgezet onder gehele database van PARSHIP, eerste twee vragen alleen bij leden ouder dan 60 jaar.

Over PARSHIP

Met een succesratio van 38%, een persoonlijkheidstest en website met datingtips en -adviezen is PARSHIP dé matchmaker en datingsite voor hoger opgeleiden in Nederland. Volg ons ook op Twitter en Facebook.

Noot voor redacties

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

- Femke van der Hoeven (Country Manager PARSHIP NL)

tel: 020 – 240 25 23

email: femke.vanderhoeven@parship.com