Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (6 jaar en 64 dagen geleden)

BIT geen goed instrument voor betere ICT binnen de Rijksoverheid

Het installeren van een Bureau ICT Toetsing wordt door de markt niet gezien als een verbetering die veel invloed zal hebben bij toekomstige ICT-projecten en aanbestedingen. Dit is één van opvallende uitkomsten van een onderzoek, uitgevoerd door het Platform Outsourcing Nederland (PON) onder haar leden. Het installeren van een BIT was de belangrijkste aanbeveling van de Tijdelijke Commissie ICT. Onder leiding van VVD-kamerlid Ton Elias publiceerde deze commissie dit voorjaar 34 aanbevelingen, waarvan de uitvoering zou moeten leiden tot een verminderingen van de problemen binnen ICT-projecten van de rijksoverheid.

Alle 34 aanbevelingen zijn getoetst middels een enquête onder de aangesloten leden zoals uitbesteders (ook overheid), service providers, advocaten, adviesbureaus en kennisinstellingen. Ze zijn getoetst op twee specifieke elementen, namelijk op de doeltreffendheid van de aanbeveling en de benodigde inspanning om de aanbeveling te implementeren.

Een BIT zal geen grote verbetering in de praktijk betekenen, zo denkt een grote groep van de leden van het PON. Het PON adviseert de rijksoverheid juist om meer te investeren in de aansturing van een ICT-project zelf, in plaats van een bureaucratische sluis toe te voegen. Het BIT is reactief in plaats van pro-actief. Ook lijk het BIT vooral ingericht te worden voor grote projecten met een kop en een staart. Verder is het niet inzichtelijk op welk niveau er getoetst gaat worden. Volgens de leden maakt het BIT een project ingewikkelder door nog een stakeholder toe te voegen.

De Rijksoverheid is al begonnen met de implementatie van het BIT. Op 29 mei 2015 stuurde minister Blok een concept instellingsbesluit aan de Tweede Kamer, waaruit blijkt dat het BIT de haalbaarheid gaat toetsen van ict-projecten die een omvang hebben van meer dan € 5 miljoen. Niet duidelijk is hoe het BIT dat gaat toetsen. Een advies is daarom dat de Rijksoverheid er beter aan doet de projecten zelf te regisseren in plaats van nog een sluis toevoegen. Een BIT zal leiden tot langere leadtimes en meer inspanning. Uiteindelijk zullen de kosten hoger worden en projecten vertragen.

Over Platform Outsourcing Nederland
Platform Outsourcing Nederland is opgericht in 2005 en streeft naar een professionalisering van (out)sourcing in Nederland. Het Platform Outsourcing Nederland is dé onafhankelijke ontmoetingsplaats voor het ontwikkelen en delen van outsourcingsdeskundigheid. Het PON verbindt alle niveaus van belanghebbenden op het gebied van outsourcing door het stimuleren van gelijkwaardigheid binnen een niet-commerciële omgeving. De vereniging heeft momenteel een groot aantal leden uit de belangengroepen uitbesteders, kennisinstellingen, adviesbureaus, leveranciers, advocaten en zelfstandig professionals.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en/of fotomateriaal kunt u contact opnemen met Wouter van Assendelft, 06 55 77 1110, wouter@platformoutsourcing.nl
Laatste van Platform Outsourcing Nederland
BIT geen goed instrument voor betere ICT binnen de Rijksoverheid

PON kent subsidie toe aan twee onderzoeken

Ronald Kleijn wint PON Scriptieprijs 2012
Verstreken tijd: 6 jaar en 64 dagen
Platform Outso.. contact

Logo Platform Outsourcing Nederland

Wouter van Assendelft
  wouter@platformoutsourcing.nl
  www.platformoutsourcing.nl
Platform Outso.. sociaal

Platform Outso.. tweets

Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo We Love Communities
Logo Red Hat
Logo Thales