Datum: (1116 dagen oud)
PR: AddIT Benelux

Venafi haalt 39 miljoen dollar aan venture capital op bij nieuwe en bestaande investeerders

QuestMark Partners, Intel Capital en Silver Lake Waterman voegen zich bij bestaande investeerders

Hoofddorp, 30 juni 2015 – Venafi, patenthouder van het Immuun Systeem voor het Internet en toonaangevend op het gebied van Next-Generation Trust Protection, maakt vandaag bekend dat het drie nieuwe investeerders aan boord heeft gehaald, die samen met de reeds bestaande investeerders additioneel voor 39 miljoen dollar investeren in Venafi om de verdere groei van de onderneming te financieren. De financieringsronde wordt geleid door QuestMark Partners. Intel Capital en Silver Lake Waterman zijn eveneens nieuwe investeerders.

De extra kapitaalinjectie van de venture capitalists is bedoeld om het gepatenteerde Venafi Trust Protection Platform verder te ontwikkelen en het aantal klanten in de beursgenoteerde multinationals en overheidsinstellingen segmenten wereldwijd (Global 5000) versneld uit te breiden.

Venafi is het Immuun Systeem voor het Internet en beschermt multinationals en overheden uit de Global 5000 tegen cybercriminelen. Door cryptografische sleutels en digitale certificaten te beschermen, zorgt Venafi voor de fundering onder de digitale samenleving. Cybercriminelen maken misbruik van de wetenschap dat ondernemingen niet op de hoogte zijn van welke digitale sleutels zij allemaal gebruiken en waar deze worden bewaard. Kwaadwillenden maken ook misbruik van het feit dat ondernemingen niet weten of en wanneer kwaadwillenden een gestolen sleutel gebruiken of een gecompromitteerd digitaal certificaat installeren. Tot slot weten cybercriminelen dat ondernemingen bij een aanval niet in staat zijn om snel en adequaat al hun sleutels en certificaten te vervangen. Daar maken zij dankbaar misbruik van.

Met gecompromitteerde, gestolen of nagemaakte encryptiesleutels en digitale certificaten zijn cybercriminelen in staat om zich voor te doen als een andere persoon, bijvoorbeeld als systeembeheerder. Bovendien kunnen cybercriminelen de websites, infrastructuur, clouds en mobiele apparaten bespioneren en monitoren. Tevens zijn zij in staat de communicatie via internet, waarvan gebruikers veronderstellen dat het veilig versleuteld is, te ontcijferen. En als dat gebeurt, ligt het intellectuele kapitaal op straat en is de ondernemingsreputatie beschadigd.

De afgelopen twaalf maanden kwam een aantal serieuze kwetsbaarheden en datalekken aan het licht, denk bijvoorbeeld aan de commotie die ontstond naar aanleiding van Heartbleed en de cyberaanvallen op Sony Pictures. Deze ernstige beveiligingsincidenten tonen aan dat kwaadwillenden dankzij onbetrouwbare encryptiesleutels en gecompromitteerde digitale certificaten de status van betrouwbare partijen in stand kunnen houden. Doordat ze lange tijd niet worden ontmaskerd, kunnen ze ongestoord hun gang gaan en de bestaande securitymaatregelen omzeilen.

“Digitale certificaten en cryptografische sleutels vormen het fundament voor een veilig internet en Venafi biedt het meest geavanceerde platform voor cyberveiligheid. Het platform beschermt deze sleutels en certificaten”, zegt Ben Schapiro, oprichter en partner van QuestMark Partners. “Venafi is echt uniek en heeft een oplossing voor de blinde vlek die de meeste ondernemingen onderschatten. Gekraakte sleutels en gecompromitteerde certificaten vormen een hoog veiligheidsrisico dat door de digitalisering steeds groter wordt. Door een combinatie van unieke producten, sterk leiderschap en een aansprekend klantenbestand verkeert Venafi in een perfecte positie om de encryptiesleutels en digitale certificaten van grote ondernemingen te beschermen.”

“Cybercriminelen voeren steeds vaker aanvallen uit op organisaties en die aanvallen zijn steeds geraffineerder”, zegt Raja Patel, vice president van de Intel Security Group en general manager van de business unit Network Security. Bij Intel Capital hebben wij het volste vertrouwen in de unieke innovatieve benadering van Venafi. Door de complexe taak van het beheer van digitale certificaten en cryptografische sleutels te automatiseren, zijn ondernemingen en overheidsinstellingen voortaan in staat het kaf van het koren te scheiden en kunnen ze valse van echte certificaten onderscheiden. Wij vertrouwen erop dat onze investering in Venafi het management in staat stelt het productportfolio nog verder uit te bouwen, waardoor ondernemingen in staat worden gesteld de integriteit van hun communicatie en data adequaat te beschermen.”

“Bijna alle internetapplicaties leunen zwaar op het oordeel dat encryptiesleutels en digitale certificaten geven als het gaat om de vraag of er wel sprake is van een veilige verbinding. Van mobiele apps voor onder meer online bankieren, tot en met applicaties die steeds vaker worden gebruikt voor het Internet of Things, ze vertrouwen allemaal op digitale certificaten. Met behulp van het Immuun Systeem voor het Internet zorgt Venafi voor het beveiligingsfundament waar onze wereldwijde digitale economie op draait”, zegt Jeff Hudson, CEO van Venafi. “Helaas leven we in een wereld waarin het vertrouwen is geschaad. Tot voor kort was er geen Immuun Systeem voor het Internet dat in staat was om gestolen sleutels en gecompromitteerde certificaten op te sporen en de steeds frequentere aanvallen van cybercriminelen te pareren. Venafi beschermt op dit moment al vier van de vijf grootste en meest belangrijke Amerikaanse banken, acht zorgverzekeraars uit de top tien en vier van de zeven grootste Amerikaanse retailers. Al deze ondernemingen vertrouwen op Venafi als beveiligingsleverancier van oplossingen voor bedrijfskritische toepassingen. Bij ons zijn de sleutels en certificaten in veilige handen en wordt misbruik voorkomen. Het extra investeringskapitaal stelt ons in staat om het Next Generation Trust Protection platform ook uit te rollen bij de rest van de Global 5000-ondernemingen.”

Over QuestMark Partners
QuestMark Partners is een venture capital onderneming die groeikapitaal ter beschikking stelt aan excellente managementteams in de Verenigde Staten. Met een portfolio van meer dan 900 miljoen dollar richt QuestMark zich op sterk gedifferentieerde, vaak disruptieve ondernemingen die een commerciële groeipotentie hebben en een strategische voorsprong bezitten om op lange termijn succesvol te opereren en financieel op eigen benen te staan. Sinds de oprichting in 1998 zijn onder de hoede van QuestMark ondernemers in uiteenlopende bedrijfssectoren uitgegroeid tot marktleiders. Deze positie hebben zij mede bereikt door de coöperatieve, materiedeskundige en geduldige benadering waarmee QuestMark expansief groeiende ondernemingen begeleidt. Voor meer informatie: www.questmarkpartners.com of volg @QuestMarkVC.

Over Intel Capital
Intel Capital is de wereldwijde investeringsmaatschappij van Intel die met aandelenkapitaal wereldwijd investeert in innovatieve startende technologiebedrijven en gevestigde ondernemingen. Intel Capital investeert in een brede reeks van ondernemingen die actief zijn op het gebied van hardware, software en diensten op het terrein van mobility, internettoepassingen voor consumenten, digitale media en de semiconductorindustrie. Sinds 1991 heeft Intel Capital meer dan 11,4 miljard dollar geïnvesteerd in meer dan 1.400 ondernemingen in 57 verschillende landen. In dat tijdsbestek zijn 211 ondernemingen uit de investeringsportfolio van Intel Capital naar de beurs gegaan en staan de aandelen verschillende wereldwijde beurzen genoteerd. 369 bedrijven uit de investeringsportfolio zijn inmiddels overgenomen of gefuseerd. Voor meer informatie over de specifieke kenmerken die het mogelijk maakten dat Intel Capital kon uitgroeien tot een van de sterkste venture capital firma’s ter wereld, bezoek www.intelcapital.com or follow @Intelcapital.

Over Silver Lake Waterman
Silver Lake Waterman is onderdeel van Silver Lake, wereldwijd marktleider en investeerder in technologiebedrijven. De investeringsportefeuille, een combinatie van beheerde activa en toegezegd kapitaal, bestaat uit meer dan 26 miljard dollar en de portfolio wordt beheerd door een wereldwijd team van ongeveer 100 investeringsdeskundigen en professionals met een focus op waardecreatie. Silver Lake Waterman verschaft ondernemingen uit de technologiesector en aanverwante, ondersteunende bedrijven flexibel groeikapitaal. De investeerder richt zich hierbij op ondernemingen die de eerste groeifasen inmiddels achter de rug hebben. Voor meer informatie: www.silverlake.com.

Over Venafi
Venafi is het Immuun Systeem voor het Internet en beschermt het fundament voor het veilig digitaal zakendoen met behulp van cryptografische sleutels en digitale certificaten waardoor cybercriminelen hier geen misbruik meer van kunnen maken bij cyberaanvallen. In onze huidige wereld waar iedereen met elkaar verbonden is, azen cybercriminelen op een betrouwbare status waardoor ze lange tijd niet ontdekt worden. De encryptiesleutels en digitale certificaten vormen in dit verband het primaire doelwit. De meeste digitale beveiligingssystemen hebben een blind vertrouwen in sleutels en certificaten waardoor ze kwaadwillenden in staat stellen om versleuteld internetverkeer te onderscheppen, een andere identiteit aan te nemen op websites, malware te installeren en data te stelen. Het Immuun Systeem voor het Internet inspecteert voortdurend de netwerken, kijkt achter de firewall en struint het internet af om te bepalen welke SSL/TLS, SSH, Wi-Fi, VPN en mobiele sleutels en certificaten kunnen worden vertrouwd. Het systeem accepteert de betrouwbare exemplaren en blokkeert, repareert en vervangt de valse exemplaren.

Venafi is met de Next Generation Trust Protection (NGTP) marktleider op het gebied van cybersecurity en is door Gartner uitgeroepen tot Cool Vendor. Het Venafi Trust Protection Platform beschermt encryptiesleutels en digitale certificaten en elimineert blinde vlekken in het beveiligingssysteem, zoals potentiële bedreigingen die zich richten op versleuteld internetverkeer.

Venafi TrustAuthority, Venafi TrustForce en Venafi TrustNet maken allemaal onderdeel uit van een beveiligingsstrategie voor het beschermen van bedrijfsinfrastructuren. De diensten helpen ondernemingen om de eigen betrouwbare certificaten te herkennen. Hierdoor krijgen ondernemingen weer de controle over sleutels en certificaten die worden gebruikt voor mobiele telefoons en mobiele apparaten, applicaties, virtuele machines, netwerkcomponenten en voor toegang tot de cloud. Venafi voorkomt met behulp van SSL-inspectie uitval van websites als gevolg van ongeldige of ingetrokken digitale certificaten. De beveiligingsdiensten zijn een intelligent antwoord op cyberaanvallen en beschermen netwerken, ondernemingen en merken. Het Venafi Threat Center doet primair onderzoek naar bedreigingen die zich richten op sleutels en certificaten.

Venafi's klanten behoren tot de Global 5000 ondernemingen die security hoog in het vaandel hebben staan. De ondernemingen zijn werkzaam in de financiële dienstverlening, detailhandel, het verzekeringswezen, gezondheidszorg, telecommunicatie, ruimtevaart, productie en in de hightechsector. Venafi beschermt op dit moment al vier van de vijf grootste belangrijkste Amerikaanse banken, acht van de grootste zorgverzekeraars en vier van de zeven grootste Amerikaanse retailers. Venafi wordt gefinancierd door de top van de venture capitalist firma’s, waaronder Foundation Capital, Intel Capital, Origin Partners, Pelion Venture Partners, QuestMark Partners en Silver Lake Waterman. Voor meer informatie: www.venafi.com.

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal
Yellow Communications, Majoy Juriaans, telefoon 023 555 34 24, e-mail venafi@yellow-communications.com