www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: Lubbers De Jong

Oprichting Big Data Alliance biedt economische kans

BDA: universiteiten pakken de handschoen op

Amsterdam, 25 juni 2015 – Op 24 juni is in de Amsterdamse Academische Club, onder voorzitterschap van Alexander Rinnooy Kan, de Big Data Alliance (BDA) opgericht. De alliance bevordert de samenwerking van alle toonaangevende instituten in Nederland op het gebied van Big Data. Doel van de BDA, een initiatief van bedrijfsleven, universiteiten en onderzoeksinstellingen, is het ontsluiten van kennis, delen van expertise, het delen van onderzoek en het stimuleren van innovatie op dit gebied.

Sprekers bij de oprichting waren voorzitter prof. dr. Alexander Rinnooy Kan, prof. dr. Marc Salomon, bestuurslid en Albert Bogaard, partner van ORTEC en initiatiefnemer van de BDA. De bijeenkomst werd bezocht door vele academici en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven.

Alexander Rinnooy Kan over de BDA: “De Big Data Alliance biedt Nederland een enorme economische kans. Het is belangrijk dat we technologie-startups en innovaties bevorderen. Onze  opleidingen en research op dit gebied behoren al tot de wereldtop. Er is een enorme kans nu, als we erin slagen alle krachten te verenigen, dat dit een heel belangrijk product in onze economie wordt.”

Marc Salomon vult aan: “Het voordeel dat we met de BDA kunnen behalen, is het delen van kennis, resources en rekenkracht op een hoger niveau. Hierdoor kunnen echt complexe problemen worden opgelost. Wat we niet moeten hebben in Nederland is dat elk kennisinstituut op zijn eigen eiland gaat zitten. Dat is slecht voor het onderwijs en onderzoek.”

De BDA heeft verschillende speerpunten: architectuur (expertise op het terrein van opslag en toegankelijkheid van Big Data), analytics (expertise met betrekking tot verschillende statistische methodes) en de visualisatie en communicatie (expertise met betrekking tot de communicatie van uitkomsten van analytics). De alliantiepartners van de BDA zijn overeengekomen samen te werken op het terrein van voorlichting, opleidingen, research en het stimuleren van ondernemerschap en innovatie.

Datasets combineren
Bedrijven en instellingen hebben veel data of complexe problemen om op te lossen, maar vaak beschikken zij niet over de kennis of middelen om ermee aan de slag te gaan. De BDA wil zorgen voor een oplossing door samenwerking tot stand te brengen. Zo is het mogelijk datasets te combineren. Bijvoorbeeld: data over verkeersintensiteit kan worden gecombineerd met data over luchtkwaliteit in een bepaalde regio om te zien of het beleid van steden om autogebruik terug te dringen effectief is. Deze gegevens kunnen worden afgezet tegen bijvoorbeeld de resultaten van de jaarlijkse vlindertelling of het aantal astmagevallen in die regio om te zien of de juiste maatregelen genomen zijn. Big Data gaat niet alleen over hoeveelheid, maar ook om structuur en het combineren en analyseren van data. Omdat in de Big Data Alliance expertise wordt gebundeld, kunnen oplossingen uit verschillende invalshoeken aangedragen worden. Partijen krijgen hierdoor sneller en beter antwoorden op hun vragen. Big Data worden in Nederland nu al succesvol ingezet voor kankerbestrijding, dijkenverbetering, veiliger verkeer, een beter milieu en het behalen van Olympische medailles.

Over de Big Data Alliance
De BDA is opgericht in 2015 en is een gezamenlijke initiatief op het gebied van Big Data tussen bedrijfsleven, universiteiten en onderzoeksinstellingen. Initiatiefnemer van de BDA en partner bij ORTEC is Albert Bogaard. Hij zag de noodzaak om tal van partijen en prominenten te verenigen in de BDA. ORTEC werkt al langere tijd samen met universiteiten in heel Nederland. Naast de Amsterdamse universiteiten UvA en VU hebben Tilburg, Rotterdam, Eindhoven en Wageningen zich aangesloten naast kennisinstellingen als het Centrum voor Wiskunde en Informatice en SURFsara.  De verwachting is dat nog meer universiteiten, kennisinstellingen en bedrijven zich zullen aansluiten en zitting zullen nemen in het bestuur van de BDA.

Voorzitter:
  • Prof. dr. Alexander Rinnooy Kan, Universiteitshoogleraar, Universiteit van Amsterdam.
Oprichters:
  • Albert Bogaard, ondernemer en als adviseur verbonden aan ORTEC
  • Prof. dr. Marc Salomon, programmadirecteur van de MBA in Big Data & Business Analytics, Universiteit van Amsterdam
  • Prof. dr. Han van Dissel, decaan van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Universiteit van Amsterdam.
  • Prof. dr. ir. Anwar Osseyran, CEO SURFSara en hoogleraar Business Analytics & Computer Science, Universiteit van Amsterdam
  • Prof. dr. Rob van der Mei, onderzoeksleider aan het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam en hoogleraar Business Analytics aan de Vrije Universiteit Amsterdam
  • Prof. dr. Ger Koole, hoogleraar Business Analytics aan de Vrije Universiteit Amsterdam
www.bigdata-alliance.org

Meer informatie en afbeeldingen voor de pers:

ORTEC
Sicco Brakema
Marketing Director
+ 31 6 54 76 31 52
Sicco.Brakema@ortec.com

Lubbers De Jong
Michiel Gosens
Senior Consultant
michiel@lubbersdejong.nl
Laatste van Big Data Alliance
Cathy O’Neil spreker bij uitreiking van Nederlandse Data Science Prijzen

Wetenschap en bedrijfsleven slaan handen ineen met Nederlandse Data Science Prijzen

Oprichting Big Data Alliance biedt economische kans
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur

Logo Lubbers De Jong
Big Data Allia.. contact

Logo Big Data Alliance

+31 (0)20 – 525 5311
  info@bigdata-alliance.org
  www.bigdata-alliance.org
Big Data Allia.. sociaal

Big Data Allia.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage