www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.EVENTIVE.nl
Datum: (5 jaar en 21 dagen geleden)
PR: LEWIS

Onderzoek Progress: 65 procent van de Internet of Things applicaties levert geld op

De sectoren smart homes, wearables, automotive en sport lopen momenteel voorop in IoT-ontwikkeling, maar gezondheidszorg, automotive en smart city hebben de toekomst

Recent marktonderzoek dat is uitgevoerd door Progress in samenwerking met Harbor Research toont aan dat maar liefst 65 procent van de Internet of Things (IoT)-apps op dit moment geld oplevert. De resultaten laten ook zien dat ontwikkelaars verwachten dat dit percentage 80 procent zal zijn in 2018. De sectoren die op dit moment vooroplopen in het ontwikkelen van IoT-apps zijn onder andere smart homes, wearables, automotive en sport/fitness.

45 % van de 675 applicatieontwikkelaars die wereldwijd werden bevraagd ontwikkelen momenteel IoT-apps. In de VS is het percentage ontwikkelaars dat IoT-apps ontwikkelt het hoogst (58%), gevolgd door Nederland (50%) en Duitsland (43%).

Voorspellingen adoptie IoT per branche
In reactie op de vraag welke markten het belangrijkste zijn voor het ontwikkelen van IoT-apps, geven respondenten aan dat smart homes (19%), wearables (13%), automotive (11%) en sport/fitness (11%) de belangrijkste markten zijn. Zij geven bovendien aan dat deze sectoren de meeste inkomsten genereren uit IoT-apps. De overheidssector staat helemaal onderaan de lijst (4%).

Binnen drie tot vijf jaar verwachten de applicatieontwikkelaars een kentering waardoor de zorg (14%), smart city (13%) en automotive (12%) de drie belangrijkste sectoren worden voor het ontwikkelen van IoT-apps. Ook de publieke sector gaat meer IoT-apps ontwikkelen en komt op gelijke hoogte te staan als de wearables-markt die op dit moment erg populair is (allebei 8%).

Technologievoorkeur
De ondervraagde applicatieontwikkelaars gaven aan dat Android het beste besturingssysteem biedt voor het ontwikkelen van apps voor IoT-apparaten (29%), gevolgd door Windows (24%), Linux (21%) en iOS (16%).

Java blijkt het meest populaire ontwikkelplatform of -taal te zijn om data te verzamelen en te integreren vanaf de server (55%), gevolgd door PHP (17%) en Node.js (12%). Zo’n 40 procent van alle respondenten maakt altijd of meestal gebruik van een Rapid Application Development (RAD) tool om apps te bouwen. Zij bouwen applicaties dus niet meer van de grond af op. Dit is een belangrijke verandering ten aanzien van de traditionele benaderingen van applicatieontwikkeling.

“Gartner[1] voorspelt dat in 2020 zo’n 25 miljard devices verbonden zijn met het internet. Ons onderzoek laat zien dat applicatieontwikkelaars toekomstbestendig inzetten op industrie-specifieke en infrastructuur apps als de basis voor hun inkomsten. Zij hebben hiervoor alleen wel de juiste tools nodig om contextuele IoT-data te verzamelen, te analyseren en te beheren. Dit stelt hen in staat om maximaal te profiteren van de mogelijkheden, zowel vanuit creatief als vanuit financieel perspectief. Met de juiste benadering kunnen applicatieontwikkelaars hun grote ideeën vertalen naar de praktijk, waarmee zij een bijdrage leveren aan het definiëren van IoT en haar toekomst”, stelt Mark Armstrong, vice president en managing director EMEA bij Progress.

Privacy en data-uitdagingen
Ontwikkelaars wereldwijd delen de opvatting dat beveiliging en persoonlijke privacy, databeveiliging en bescherming tegen een kwaadaardige aanval en integratie en databeheer topprioriteiten zijn bij het ontwerpen en implementeren van applicaties en de engagement van klanten bij IoT-apps. Zij bevestigen bovendien dat dit de grootste uitdagingen zijn voor de winstgevendheid van IoT-apps.

De respondenten zijn van mening dat commerciële leveranciers (31%) en de open source community (24%) de beste mogelijkheden hebben om deze uitdagingen te overwinnen. Zij hebben weinig vertrouwen in een mogelijke bijdrage door de overheid (8%) of brancheorganisaties (7%).

Gebrek aan technologie, vaardigheden en tools
Ondanks dat 77 procent van de respondenten kansen van IoT ziet, hebben veel ontwikkelaars nog steeds het gevoel dat zij niet beschikken over de juiste technologie, vaardigheden of tools.
  • 50 procent van de ontwikkelaars beschikt niet over de juiste technologie om te voldoen aan de huidige verwachtingen ten aanzien van IoT
  • 50 procent van de ontwikkelaars weet niet zeker of zij over de juiste vaardigheden en resources beschikken om te voldoen aan de huidige verwachtingen van IoT
  • 45% van de respondenten denkt dat zij niet over de juiste tools beschikken om contextuele data van sensoren te verzamelen, analyseren en gebruiken
  • Bijna een derde (30%) van de respondenten ervaart een overvloed aan data en voelt zich overweldigd bij het beheren van data sets voor contextuele IoT-apps, zoals locatie-gebaseerde applicaties.
Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden

[1] Gartner. “Predicts 2015: The Internet of Things”, 30 Dec 2014, Alfonso Velosa,  James F. Hines, Hung LeHong,  Earl Perkins, Satish R.M
Laatste van Progress Software BV
Progress kondigt NativeScript 2.0 aan voor native mobile app development met Angular 2

Progress introduceert DigitalFactory met nieuwe digital transformation-oplossingen

Onderzoek Progress: de trends onder .NET-ontwikkelaars
Verstreken tijd: 5 jaar en 21 dagen
Progress Softw.. contact

Logo Progress Software BV

marcom@progress.com
  www.progress.com/nl
Progress Softw.. sociaal

Progress Softw.. tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4