www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Recent Gartner-rapport toont aan dat open source traditionele databases gaat vervangen

Den Haag, 15 juni 2015 – Open source relationele databases zijn volwassen geworden en kunnen gebruikt worden om commerciële Relationale Database Management Systemen (RDBMS) te vervangen met een aanzienlijke TCO-besparing. Informatieleiders, DBA's en applicatieontwikkelmanagement kunnen deze nu als een standaard keuze zien voor het ontwikkelen van applicaties. Dit  stelt Gartner in een nieuw rapport, genaamd ‘The State of Open Source RDBMS 2015’. Door een traditioneel RDBMS te vervangen door een open source-alternatief kunnen organisaties aanzienlijk besparen op de TCO van hun database-oplossingen.

Voor IT-professionals is het een steeds grotere uitdaging om financiering te krijgen voor nieuwe technologie, die innovatie en betere interactie met klanten mogelijk maakt. Een open source Relational Database Management Systeem (RDBMS) lijkt nu steeds meer de standaard te worden om dit probleem op te lossen. “Als leverancier van Postgres-software en -diensten roept EDB al jaren dat bedrijven met een open source database 80 procent of meer kunnen besparen op hun IT-kosten,” zegt Sandor Klein, Vice President International Sales bij EnterpriseDB. “Wij zijn erg blij met dit positieve rapport van Gartner over de open source RDMS-markt, waarin EDB wordt genoemd als de ontwikkelaar van Postgres Plus Advanced Server.”

Bedrijfskritische applicaties
In het rapport van Gartner wordt de volwassenheid van open source DBMS’en over de afgelopen vijf jaar gemeten. In 2009 waren zij nog enkel geschikt voor niet-bedrijfskritische applicaties. Op alle andere meetgebieden, namelijk de Beschikbaarheid van DBA-middelen, DBA Tools, DBMS-functionaliteit, Total Cost of Ownership (TCO) and gebruik voor bedrijfskritische applicaties, waren traditionele databases volwassener. In 2015 blijken open source RDBMS’en de achterstand op alle vlakken ingehaald te hebben, en op TCO zijn ze de traditionele database zelfs voorbij. *

Volgens Klein heeft EDB een belangrijke rol gespeeld bij het volwassen worden van de open source-database, onder andere door de ontwikkeling van Postgres Plus Advanced Server: “Voor enterprise-gebruik moet een RDMS een hoge mate van betrouwbaarheid bieden, zowel vanuit technisch perspectief als qua support. EDB heeft daarom diverse beheertools en zakelijke features voor Postgres ontwikkeld. Verder is het noodzakelijk om op zijn minst dezelfde functionaliteit te bieden als traditionele databases. Onze compatibiliteit met Oracle is  voor veel klanten doorslaggevend om de overstap naar open source te maken.”

Nieuwe toepassingen
Door de toegenomen volwassenheid van open source DMS’en is de TCO inmiddels één van de grootste voordelen geworden. De beheerkosten zijn nu op een vergelijkbaar niveau als die van traditionele oplossingen, maar de software zelf wordt geleverd via een veel lager kostenmodel. Gartner geeft bedrijven de volgende adviezen over het gebruik van open source RDMS'en:

* Neem in elk geval in elk geval één open source RDBMS in gebruik in een sandbox of testomgeving om de use cases beter te begrijpen en expertise op te bouwen.
* Voeg een open source RDBMS toe aan de DMBS-standaarden van de organisatie voor nieuwe toepassingen, en om een commercieel RDBMS te vervangen, waar een commercieel RDBMS en specifieke functionaliteit niet noodzakelijk zijn.

Klein: “Wij denken dat dit rapport veel organisaties zal inspireren om open source DBMS’en te gaan gebruiken. Zij kunnen hiermee eindelijk hun kostbare traditionele databases vervangen. En voor nieuwe toepassingen zou een open source database eigenlijk sowieso hun eerste keuze moeten zijn.”

Het rapport The State of Open Source RDBMS 2015 kan hier gedownload worden.

* The State of Open-Source RDBMSs, 2015, 21 April 2015, Feinberg, Adrian: Figure 2. Relational Open-Source DBMS Maturity Evaluation, 2015

Bijschrift: Figuur 1 - Relational Open-Source DBMS Maturity Evaluation, 2015, Gartner (April 2015) – DBA=database administrator; DBMS= database management system

Meer over EnterpriseDB
Lees het blog: http://blogs.enterprisedb.com/
Volg ons op Twitter: http://www.twitter.com/enterprisedb
Wordt een fan op Facebook: http://www.facebook.com/EnterpriseDB?ref=ts
Volg ons op Google+: https://plus.google.com/108046988421677398468

Volg ons via LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/enterprisedb

Over EnterpriseDB
EnterpriseDB levert wereldwijd Postgres-software en -diensten. Door het gebruik van de databaseoplossingen van EnterpriseDB in plaats van kostbare traditionele varianten kunnen organisaties hun uitgaven met 80 procent of meer verlagen. De software biedt uitstekende prestaties en beveiliging van PostgreSQL, beheertools voor internationale implementaties evenals database-compatibiliteit voor Oracle, en ondersteunt zowel bedrijfskritische als niet-bedrijfskritische enterprise applicaties. Wereldwijd gebruiken meer dan 2.700 bedrijven, overheden en andere organisaties de software, ondersteuning, training en professionele diensten van EnterpriseDB om opensourcesoftware te integreren in hun bestaande data-infrastructuren. EnterpriseDB is gevestigd in het Amerikaanse Bedford en wordt gesteund door particuliere investeerders.

Dit persbericht en aanvullend beeldmateriaal is ook online te vinden.

Meer informatie voor de pers:

Lubbers De Jong
Onno Louwen