www.marcommit.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (6 jaar en 58 dagen geleden)

Klaar voor de festivalzomer met de Festive app

Jonge Amsterdamse ondernemers willen nieuw festivalplatform wereldwijd uitrollen

Festive is de eerste app die het festivalaanbod in de Benelux volledig in kaart brengt. Gebruikers kunnen alle festivalinfo en features nu ook offline op hun smartphone meedragen. Festive is bedacht door twee jonge festivalgangers, die zich met de app ook op de Amerikaanse markt richten.

Het festivalseizoen is begonnen en met de nieuwe app Festive kunnen liefhebbers zich daar optimaal op voorbereiden. Voor het eerst is het complete festivalaanbod in de Benelux samengebracht in een applicatie. In een overzichtelijke lijst is informatie over alle evenementen te vinden, zoals line-ups, artiesteninfo, blokkenschema's en ticketprijzen.

Offline beschikbaar
Per festival kan alle relevante informatie offline worden opgeslagen. Zo kan ondanks de beperkte verbinding op het feestterein toch de timetable worden bekeken, zo ontvangen gebruikers bijvoorbeeld ook in de offline modus op tijd een bericht dat hun favoriete act bijna van start gaat. Gebruikers kunnen verder per evenement pushnotificaties instellen, zodat ze een melding ontvangen bij de start van de kaartverkoop of bekendmaking van nieuwe artiesten. Ook kunnen evenementen en artiesten aan een eigen favorietenlijst worden toegevoegd.

Ergernis als inspiratiebron
De app is bedacht door twee Amsterdamse twintigers, Michael Webbers (23) en Nick Falkenberg (27). Als fervente festivalgangers ergerden ze zich aan het feit dat voor ieder evenement een individuele app moest worden gedownload. Het idee onstond om een platform te bouwen waarin altijd alle actuele festivalinformatie voor handen is.

Dat levert niet alleen winst op voor bezoekers, maar ook voor festivals zelf. Zij krijgen binnen het platform een eigen pagina, waardoor ze zelf geen kostbare app hoeven te ontwikkelen. Bezoekers hebben de optie via de app tickets te bestellen en zich op het programma te oriënteren. Iedere artiest in de line-up heeft een eigen pagina, waarop clips en muziek af te spelen zijn.

Michael Webbers zegt hierover:
  1. "Met de Festive app zijn er alleen maar winnaars. Normaal gesproken betaalt een festival bij een beetje app ontwikkelaar, voor twee apps van kwaliteit (iOS/Android), al snel €10.000,-. Dit hakt stevig in op hun budgetten. Nu ontvangen festivals een app van kwaliteit en met een rijke functionaliteit voor een fractie van deze prijs, dit ook nog in hun eigen huisstijl. Daar komt nog bij dat hun festivals worden getoond in het festival overzicht, waarmee ze beter gevonden zullen worden door festivalfanaten.
  2. Het voordeel voor gebruikers is dat ze niet meerdere apps meer hoeven te downloaden. Verder vinden ze in de Festive app gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en kwaliteit. Geen teleurstellingen meer dus over slecht werkende apps.
  3. Los van de winst voor het milieu, door het overbodig raken van het vele drukwerk en drukwerkafvalinzameling, zien wij zien ook veel verdienmodellen voor Festive zelf. Hierbij valt onder meer te denken aan ticketing, sponsoring, betaalde posities, reclame en meer."

Internationale ambities
De opstartkosten voor de Festive app hebben Nick en Michael uit eigen zak betaald. Tijdens een investeringsronde werd 150.000 Euro opgehaald om de apps verder te ontwikkelen. De Nederlandse en Belgische markt gelden daarbij als proeftuin voor de rest van de wereld. Er zijn reeds gesprekken gaande met partners in de VS om op termijn ook het Amerikaanse aanbod in de app op te nemen. Ook wordt nadrukkelijk gekeken naar Europese expansie.

Festive is gratis te downloaden en is beschikbaar voor iPhone en Android devices. De applicatie is ontwikkeld door DTT Multimedia, die eerder apps verzorgde voor o.a. ING, FOX Sports, De Lotto, KPMG en de Rijksoverheid.

Verstreken tijd: 6 jaar en 58 dagen

Logo Ivanti
Logo Infoblox
Logo ROVC