www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (1908 dagen geleden)

10% cashback voor MKB met Rittal computerruimten tot 100 m2

Energie investeringsaftrek op IT-koelsystemen

Zevenaar, 10  maart 2015

Met een unieke cashback op IT-koelsystemen die in aanmerking komen voor de nieuwe energie-investeringsaftrekregeling (EIA) brengt Rittal energiezuinige systeemoplossingen binnen handbereik van het MKB. Rittal Productmanager Elbert Raben: “De nieuwe EIA-lijst is een erkenning voor onze bijdrage aan de verduurzaming van serverruimten tot 100m2. Daarom beloont de overheid het MKB met een extra belastingvoordeel op energiezuinige Rittal IT-producten.”

10% cashback - hoe werkt het?
In januari publiceerde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) de nieuwe energiebesparende technieken die in aanmerking komen voor de gewilde energie-investeringsaftrek. Gemiddeld levert de EIA, waarmee ondernemingen 41,5% van hun investeringskosten van de fiscale winst mogen aftrekken, een extra voordeel van 10% en een aanzienlijk lagere jaarlijkse energierekening op. Ondernemingen die in deze technieken investeren en over een computerruimte met een oppervlakte tot 100m2 beschikken profiteren in 2015 van een fiscaal voordeel dat oploopt tot 7500,- euro. Daardoor ontstaan nieuwe investeringsmogelijkheden voor kleine en middelgrote bedrijven die op het punt staan om hun IT-infrastructuur te moderniseren.

Koelconcepten
Koelsystemen die de toegenomen temperatuurbestendigheid van servers benutten verbruiken veel minder energie dan conventionele koeloplossingen. Traditionele airconditioners koelen de hele computerruimte, maar de EIA-waardige koeloplossingen koelen direct bij de warmtebron en isoleren bovendien de warme van de koude luchtstromen, waardoor koelprocessen efficiënter verlopen, minder koelvermogen nodig is en dus minder energie wordt verbruikt. Raben: “Rittal stond aan de wieg van energie-efficiënte rack en row based cooling solutions op de Nederlandse markt ,met technieken zoals als energiezuinige EC ventilatoren die in de verhoogde vloer worden geplaatst en lastafhankelijk vermogensregelingen. Door de temperatuurscheiding te optimaliseren ontstaan ook extra mogelijkheden om de Nederlandse relatief lage buitenluchttemperatuur te benutten. Hoe groter het aandeel van deze ‘vrije’ koeling in het totale koelvermogen, hoe groter de energiebesparing. Volgens Raben is elk systeem zo sterk als de zwakste schakel in de systeemketen, en dat geldt volgens hem in het bijzonder voor energieketens. Raben: "Praktijkonderzoek wijst uit dat efficiëntiewinst die op de ene plaats wordt behaald vaak op een andere plaats teniet wordt gedaan. Met name zogenaamde “comfort airconditioners” zorgen voor grote energieverliezen, een verhoogd risico op systeemuitval en een lagere beschikbaarheid. Bovendien is de koelcapaciteit van toegepaste airconditioners vaak afgestemd op een maximale IT-load die in de praktijk nooit wordt bereikt - ook dat zorgt voor onnodige energieverspilling.”

Investeringsaftrek voor het gehele chilled water systeem
Met de nieuwe EIA-lijst stimuleert de overheid investeringen in energiebesparende koelsystemen op rack- en rijniveau. De investeringsaftrek geldt voor het gehele chilled water (CW) systeem; chillers met (externe) droge koelers voor vrije koeling, Precisie-airconditioners en rack- en rij koelers die het gericht koelen van servers mogelijk maken.
Maar ook de Rittal Cube systemen en het toebehoren waarmee koude c.q. warme gangen kunnen worden gerealiseerd inclusief de koelleidingen en de montagekosten mogen worden opgevoerd als investeringsaftrek
Door Rittal producten op een slimme manier te combineren kan voor elke situatie een energetisch, financieel en fiscaal optimale oplossing worden samengesteld.

Nu of nooit
Met het nieuw toegevoegde artikel 220222 in deze Energielijst 2015 stimuleert de overheid MKB-bedrijven met computerruimten tot 100m2 om te investeren in energiezuinige IT-infrastructuur. Met het recht op investeringsaftrek hebben bedrijven volgens Raben geen reden om deze investeringen nog langer uit te stellen. Raben: “Deze nieuwe EIA-lijst is een echte buitenkans: dit is hét aangewezen moment om de overstap te maken van ruimtekoeling naar gerichte koeling op rack- of rijniveau. De nieuwe energielijst is het beste bewijs dat onze duurzame innovatie vruchten afwerpt. De wedloop naar nog betere energie-efficiëntie gaat door, en ook nu zullen andere producenten onze nieuwste technologieën overnemen. Intussen zijn we bij Rittal alweer bezig met de volgende innovatiestap.”

Rittal
Rittal GmbH & Co. KG uit Herborn in Hessen is wereldwijd een toonaangevende systeemaanbieder voor behuizings- en kasttechniek, stroomverdelingssystemen, systeemklimatisering, IT-Infrastructuur en software & service. Systemen van Rittal worden toegepast in alle takken van de industrie, in de machine- en installatiebouw en in de ICT-branche.

Het brede productenprogramma omvat bovendien complete systemen voor modulaire en energiezuinige computercentra, van innovatief veiligheidsconcept (voorheen Litcos) tot aan de fysieke data- en systeembeveiliging van de IT-infrastructuur (voorheen Lampertz). De toonaangevende softwareleverancier Eplan en de softwareproducent Mind8 zijn dochtermaatschappijen van Rittal en vullen de systemen van Rittal aan tot engineeringsoplossingen die zich uitstrekken over meerdere disciplines.

Het in 1961 opgerichte Rittal is met 10 productielocaties, 63 dochtermaatschappijen en 40 vertegenwoordigingen over de hele wereld aanwezig. Met in totaal 10.000 medewerkers is Rittal de grootste onderneming van de Friedhelm Loh Group, Haiger, Hessen. De complete bedrijfsgroep heeft meer dan 11.000 medewerkers en plant voor 2011 een omzet van 2,2 miljard Euro. Meer informatie vindt u op www.rittal.de en www.friedhelm-loh-group.com..

Beeldmateriaal:

Rittal LCP Inline en Rittal Precisie airco Next Generation

Afdruk toegestaan. Vermeld s.v.p. als bron Rittal GmbH & Co. KG. Wij ontvangen graag een bewijsnummer

Voor nadere informatie:
Rittal bv, Postbus 246, 6900 AE Zevenaar, Tel. (0316) 59 16 60, Fax (0316) 52 51 45
Email: sales@rittal.nl, Sites: www.rittal.nl en www.rittal4it.nl

Laatste van Rittal bv
Rittal B.V. onder leiding van Rogier van Lieshout: Verbinder van technologieën, mensen en markten

Rittal en Circle B kiezen maincubes AMS01 als nieuwe locatie van het Europese OCP Experience Center

Nieuw “Intelligent Edge Data Center” tilt Smart Industries naar het volgende niveau
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Verstreken tijd: 1908 dagen
Rittal bv contact

Logo Rittal bv

sales@rittal.nl
  www.rittal.nl
Rittal bv sociaal

Rittal bv tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage