Eén op twintig Nederlanders staat rood door feestdageninkopen

Meer dan een kwart neemt vrij om cadeaus te kopen

Kopen
Eén op de tien Nederlanders shopt het hele jaar door voor feestdagengeschenken. Meer dan de helft koopt zijn eerste sinterklaas- of kerstcadeau echter pas als de pepernoten al lang in de schappen liggen, namelijk tussen een maand en een week voor de betreffende feestdag. Mannen zijn met name last-minute shoppers: zij doen hun inkopen enkele dagen van tevoren of zelfs nog op de dag zelf.

Sparen
Slechts 27% van de Nederlanders zegt geen enkele moeite te hebben om in de dure decembermaand rond te komen. Eén op de vijf Nederlanders spaart in bepaalde mate het hele jaar door voor de sinterklaas- en/of kerstinkopen. Vrouwen tonen zich hierbij grotere spaarders en letten beter op de kleintjes: één op de tien is actief op zoek naar kortingen en zet coupons of Airmiles in bij de aankopen.

Iwan Mouton, Partner Manager bij ActiePagina.nl, licht toe: “Onze studie laat zien dat één op de twintig Nederlanders rood staat om zijn of haar omgeving van cadeaus te voorzien. Door slim online te shoppen en kortingscodes in te zetten, kan tijdens de dure decembermaand eenvoudig worden bespaart op online aankopen. Wij zien dat met name vrouwen hier meer en meer gebruik van maken.”

Een goede reden om vrij te nemen
Om alle geschenken in huis te halen, vindt 27% van de Nederlanders het geen bezwaar om vrij te nemen. Hierbij zijn we wel eerlijk: slechts een kleine 3% zou overwegen zich ziek te melden bij tijdnood. De relatieve rust in de binnenstad op werkdagen (61%), tijdsnood (51%) of graag inkopen willen doen als de kinderen op school zitten (27%), zijn de belangrijkste redenen om vrij te nemen.

*Dit onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van ActiePagina.nl, de marktplaats voor slimmer winkelen. ActiePagina.nl maakt het klanten gemakkelijk om eenvoudig geld te besparen bij het online winkelen.

Bijna één op de twintig Nederlanders staat weleens rood door de aanschaf van sinterklaas- of kerstcadeaus. Dat blijkt uit onderzoek* van ActiePagina.nl onder meer dan duizend Nederlanders. Ruim een kwart van de respondenten heeft weleens vrij genomen voor zijn feestdageninkopen uit tijdgebrek of omdat ze het prettig vinden op de rustige werkdagen de binnenstad te bezoeken voor hun cadeau-inkopen.

Kopen

Sparen

Een goede reden om vrij te nemen

*Dit onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van ActiePagina.nl, de marktplaats voor slimmer winkelen. ActiePagina.nl maakt het klanten gemakkelijk om eenvoudig geld te besparen bij het online winkelen.