www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
Datum: (1994 dagen geleden)
PR: LEWIS

Onderzoek: ondernemers zijn trouw aan huidige accountant

Delft, 15 december 2014 - Ondanks recente discussies over accountantskantoren is het vertrouwen van ondernemers in hun accountant blijvend hoog. Dat blijkt uit onderzoek van Exact bij zowel accountants als ondernemers in het mkb. Slechts 4 procent van de ondernemers is ontevreden met de huidige accountant en ruim driekwart zegt het komende jaar zeker niet te switchen naar een ander. De grootste bedreiging lijkt het kostenplaatje: in ruil voor lagere kosten is één derde van de mkb’ers (alsnog) bereid van accountant te wisselen.

De accountant wordt vooral als belangrijke raadpleger gezien bij het opstellen van het bedrijfsplan, meer nog dan de zakelijke partners en/of mede-eigenaren. Het gaat dan met name om financiële prognoses (85 procent). Dit advies werpt zijn vruchten af: mkb’ers met een jaarplan vertonen meer groei dan bedrijven zonder jaarplan. Toch vraagt ruim de helft van de ondernemers niet om advies bij het opstellen van hun jaarplan, terwijl zij daar vaak wel behoefte aan hebben.

Van boekhouder naar adviseur
Hoewel boekhouden vooralsnog de op één na grootste inkomstenbron van accountants is, ziet ruim 70 procent al een verminderde vraag hiernaar en verwacht bijna 80 procent een omzetdaling op dat gebied. Accountants zien bedrijfsadvies als grootste groeimarkt (65 procent). Vrijwel alle ondervraagde accountants denken dat klanten meer behoefte hebben aan advies over financiële of fiscale vraagstukken. Deze veranderende rol lijkt ten koste te gaan van de traditionele boekhouding.

ICT belangrijkste aandachtspunt
Volgens de accountants is er daarom op meerdere gebieden nog werk aan de winkel. Als grootste verbeterpunt wordt door ruim de helft ICT genoemd, gevolgd door data-analyse. De accountants maken over het algemeen nog gebruik van traditionele programma’s. Slechts een derde van de accountants maakt momenteel gebruik van boekhoudsoftware uit de cloud, terwijl het merendeel van de bedrijfsresultaten nog steeds in Excel wordt vastgelegd.

Sebastiaan de Jong, Business Director Cloud Solutions bij Exact: “Hoewel ondernemers over het algemeen tevreden met hun accountant zijn, blijken kosten erg belangrijk. Voor accountants is het dus belangrijk dat zij zich durven onderscheiden en goed letten op efficiency. Cloud-oplossingen kunnen hier een grote bijdrage aan leveren. Door het automatiseren van de administratie en klanten inzicht te geven in de processen, kunnen accountants proactief advies geven. Zo kunnen ze klanten in de toekomst niet alleen binnenboord houden, maar zelfs nog meer persoonlijke aandacht geven. Daardoor valt de stap van boekhouder naar business coach beter te maken.”

Over de onderzoeken
Dit bericht is gebaseerd op twee onderzoeken, die aan ondernemers- en accountantszijde zijn afgenomen. De MKB Cloud Barometer 2014 is een initiatief van Exact en KPN en is uitgevoerd door onafhankelijk IT onderzoeksbureau Pb7. In totaal is het onderzoek onder 649 respondenten uit het mkb afgenomen. De respondenten zijn voornamelijk eigenaar en/of directeur van bedrijven met 1 tot en met 50 medewerkers. Het onderzoek naar de veranderende rol van de accountant is een initiatief van Exact en Accountancy Nieuws. In totaal is het onderzoek onder 288 respondenten werkzaam bij accountancy- en administratiekantoren in Nederland afgenomen.

Laatste van Exact Software Nederland B.V.
Exact sluit convenant met Fontys Hogeschool ICT

RS Finance wint Exact Cloud Award 2016/2017

Exact breidt nationale en internationale activiteiten uit
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Verstreken tijd: 1994 dagen
Exact Software.. contact

Logo Exact Software Nederland B.V.

+31(0)15 - 711 51 00
  info.nl@exact.com
  www.exact.nl
Exact Software.. sociaal

Exact Software.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage