www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.LVTPR.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (1994 dagen geleden)
PR: Franssen Communicatie

MINDER GRAAFWERK EN MINDER KOSTEN BIJ AANLEG GLASVEZELVERBINDINGEN

Toepassen RetractaNet bewijst zich in de praktijk als gemakkelijk, snel, flexibel en betrouwbaar

Delft, december 2014 - De aanleg van breedband internet via glasvezelkabels dreigt vertraging op te lopen nu sommige gemeenten eisen dat de kabels op minimaal 60 cm diepte worden gelegd. Aannemers moeten dan terugvallen op de traditionele methodiek met intensief graafwerk.  Dat neemt meer tijd en veroorzaakt een grotere overlast binnen gemeenten.

Een snelle uitrol van de Fiber-to-the-Home (FttH) infrastructuur is niet in alle Nederlandse gemeenten mogelijk. Dat komt omdat sommige gemeenten eisen dat kabels op minimaal 60 cm diepte worden gelegd. Zij beroepen zich ten onrechte op de NEN7171 norm. Deze richtlijn is alleen van toepassing bij de aanleg van een kabelinfrastructuur in nieuwbouwgebieden en geldt niet voor bestaande bebouwing. De FttH projecten in Nederland zijn voornamelijk gericht op de aanleg van snelle glasvezel breedband verbindingen in dorps- en stadskernen of naar reeds bestaande woningen in de buitengebieden. De overlast als gevolg van graafwerkzaamheden is dan het grootst. De aannemer moet speciale voorzieningen treffen om zijn werkzaamheden uit te voeren. Daarmee zijn kosten gemoeid, die de FttH-projecten in gebieden met bestaande bebouwing  aanzienlijk duurder maken.

Aannemers en exploitanten van glasvezelnetwerken kwamen in hun zoektocht naar alternatieve  aanlegmethoden zonder traditioneel graafwerk terecht bij de RetractaNet oplossing van Prysmian Draka. Met dit product startten in oktober 2012 Draka, VolkerWessels Telecom en BAM Infrastructuren in opdracht van Reggefiber met de aanleg van een glasvezelnet in de Drentse gemeente Noorderveld. RetractaNet kabels bevatten 24 of 48 glasvezelparen ( 2 vezels per aansluiting) waarmee respectievelijk 12 of 24 woningen van breedband internet zijn te voorzien. Tijdens de proef in Noorderveld werden de kabels al op 30 cm diepte geïnstalleerd, waardoor de aannemer niet behoefde te graven. Daarna is de installatietechniek geoptimaliseerd door het gebruik van een borstelmachine voor het snel maken van de geul voor de kabel. Hierdoor hoeft de straat maar voor korte tijd ’open’. Binnen één werkdag is een straat in een bestaande wijk van glasvezel te voorzien. Deze snelle en effectieve werkwijze levert minder overlast voor de omwonenden op.

Bij de RetractaNet technologie wordt de kabel in zijn geheel, ongeacht het aantal aansluitingen, over de totale lengte van een straat gelegd. Vervolgens is op elke willekeurige plek een aftak te maken door - via een kleine opening in de kabelmantel - een glasvezelpaar  terug te trekken uit de kabel over een afstand, variërend van 50 tot 100 meter. Daarna blazen of duwen de kabelleggers de ’retracted’ glasvezelpaar in een kleinere, vooraf aangebrachte tuinbuis (zogenaamde micro–duct) naar de aan te sluiten woning.

Volgens Rob van Veen, Commercieel Directeur Draka Kabel BV bewijst de RetractaNet aanlegtechniek op 30 cm diepte zich als gemakkelijk, snel, flexibel en betrouwbaar. ”Voor het aansluiten van 11.000 woningen waren de kosten in menskracht en materiaal naar schatting 9% lager dan voorheen bij projecten met een traditionele werkwijze. Maar nog veel belangrijker, minder diep graven via een borsteltechniek resulteert in minder graafschade, veel minder kunststof in de grond en hoge snelheid van huisaansluitingen. Cijfers uit diverse gemeenten, waar inmiddels dezelfde aanlegtechniek is toegepast, tonen dat gemakkelijk 600 meter glasvezelkabel per dag is aan te leggen en gelijktijdig de graafschade met 80% is te verminderen. Hierbij komen dan nog de verdere kostenbesparing,  gerealiseerd in projecten waarin we samenwerkten met al aanwezige netwerkbeheerders, zoals bijvoorbeeld in het project in Culemborg”, aldus Van Veen.

Naast minder graafschade, levert de glasvezelaanleg met RetractaNet ook financieel voordeel op doordat beduidend minder kabelmateriaal de grond ingaat, waardoor na het leggen er minder grondverzetwerk nodig is. Voor het uitvoeren van het karwei zijn dus minder  zware machines nodig, hetgeen resulteert  in een lagere CO2 uitstoot. Verder biedt de techniek van het borstelen van een geul op geringe diepte de aannemer de mogelijkheid om tijdens de aanleg van glasvezelkabel extra service te verlenen, bijvoorbeeld  in de vorm van preventieve controles op de andere, dieper gelegen utiliteitsvoorzieningen. Zo kan verkleuring van de grond duiden op een gaslek.

Laatste van Draka
Draka ook in 2016 beoordeeld als beste kabelfabrikant in Naamsbekendheid & Imago-onderzoek van Bouwkennis en USP

Nieuwe snijhal Draka Emmen levert eerste order voor Technische Unie

Supersnelle en dunne Draka UC-HOME datakabel voor in de woning
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Verstreken tijd: 1994 dagen

Logo Franssen Communicatie
Draka contact

Logo Draka

www.draka.nl

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage