www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureau
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: Franssen Communicatie

MINDER GRAAFWERK EN MINDER KOSTEN BIJ AANLEG GLASVEZELVERBINDINGEN

Toepassen RetractaNet bewijst zich in de praktijk als gemakkelijk, snel, flexibel en betrouwbaar

Delft, december 2014 - De aanleg van breedband internet via glasvezelkabels dreigt vertraging op te lopen nu sommige gemeenten eisen dat de kabels op minimaal 60 cm diepte worden gelegd. Aannemers moeten dan terugvallen op de traditionele methodiek met intensief graafwerk.  Dat neemt meer tijd en veroorzaakt een grotere overlast binnen gemeenten.

Een snelle uitrol van de Fiber-to-the-Home (FttH) infrastructuur is niet in alle Nederlandse gemeenten mogelijk. Dat komt omdat sommige gemeenten eisen dat kabels op minimaal 60 cm diepte worden gelegd. Zij beroepen zich ten onrechte op de NEN7171 norm. Deze richtlijn is alleen van toepassing bij de aanleg van een kabelinfrastructuur in nieuwbouwgebieden en geldt niet voor bestaande bebouwing. De FttH projecten in Nederland zijn voornamelijk gericht op de aanleg van snelle glasvezel breedband verbindingen in dorps- en stadskernen of naar reeds bestaande woningen in de buitengebieden. De overlast als gevolg van graafwerkzaamheden is dan het grootst. De aannemer moet speciale voorzieningen treffen om zijn werkzaamheden uit te voeren. Daarmee zijn kosten gemoeid, die de FttH-projecten in gebieden met bestaande bebouwing  aanzienlijk duurder maken.

Aannemers en exploitanten van glasvezelnetwerken kwamen in hun zoektocht naar alternatieve  aanlegmethoden zonder traditioneel graafwerk terecht bij de RetractaNet oplossing van Prysmian Draka. Met dit product startten in oktober 2012 Draka, VolkerWessels Telecom en BAM Infrastructuren in opdracht van Reggefiber met de aanleg van een glasvezelnet in de Drentse gemeente Noorderveld. RetractaNet kabels bevatten 24 of 48 glasvezelparen ( 2 vezels per aansluiting) waarmee respectievelijk 12 of 24 woningen van breedband internet zijn te voorzien. Tijdens de proef in Noorderveld werden de kabels al op 30 cm diepte geïnstalleerd, waardoor de aannemer niet behoefde te graven. Daarna is de installatietechniek geoptimaliseerd door het gebruik van een borstelmachine voor het snel maken van de geul voor de kabel. Hierdoor hoeft de straat maar voor korte tijd ’open’. Binnen één werkdag is een straat in een bestaande wijk van glasvezel te voorzien. Deze snelle en effectieve werkwijze levert minder overlast voor de omwonenden op.

Bij de RetractaNet technologie wordt de kabel in zijn geheel, ongeacht het aantal aansluitingen, over de totale lengte van een straat gelegd. Vervolgens is op elke willekeurige plek een aftak te maken door - via een kleine opening in de kabelmantel - een glasvezelpaar  terug te trekken uit de kabel over een afstand, variërend van 50 tot 100 meter. Daarna blazen of duwen de kabelleggers de ’retracted’ glasvezelpaar in een kleinere, vooraf aangebrachte tuinbuis (zogenaamde micro–duct) naar de aan te sluiten woning.

Volgens Rob van Veen, Commercieel Directeur Draka Kabel BV bewijst de RetractaNet aanlegtechniek op 30 cm diepte zich als gemakkelijk, snel, flexibel en betrouwbaar. ”Voor het aansluiten van 11.000 woningen waren de kosten in menskracht en materiaal naar schatting 9% lager dan voorheen bij projecten met een traditionele werkwijze. Maar nog veel belangrijker, minder diep graven via een borsteltechniek resulteert in minder graafschade, veel minder kunststof in de grond en hoge snelheid van huisaansluitingen. Cijfers uit diverse gemeenten, waar inmiddels dezelfde aanlegtechniek is toegepast, tonen dat gemakkelijk 600 meter glasvezelkabel per dag is aan te leggen en gelijktijdig de graafschade met 80% is te verminderen. Hierbij komen dan nog de verdere kostenbesparing,  gerealiseerd in projecten waarin we samenwerkten met al aanwezige netwerkbeheerders, zoals bijvoorbeeld in het project in Culemborg”, aldus Van Veen.

Naast minder graafschade, levert de glasvezelaanleg met RetractaNet ook financieel voordeel op doordat beduidend minder kabelmateriaal de grond ingaat, waardoor na het leggen er minder grondverzetwerk nodig is. Voor het uitvoeren van het karwei zijn dus minder  zware machines nodig, hetgeen resulteert  in een lagere CO2 uitstoot. Verder biedt de techniek van het borstelen van een geul op geringe diepte de aannemer de mogelijkheid om tijdens de aanleg van glasvezelkabel extra service te verlenen, bijvoorbeeld  in de vorm van preventieve controles op de andere, dieper gelegen utiliteitsvoorzieningen. Zo kan verkleuring van de grond duiden op een gaslek.

Tags bij dit bericht
Eerder van Draka
12 dec 2016 Draka ook in 2016 beoordeeld als beste kabelfabrikant in Naamsbekendheid & Imago-onderzoek van Bouwkennis en USP

29 mrt 2016 Nieuwe snijhal Draka Emmen levert eerste order voor Technische Unie

16 mrt 2016 Supersnelle en dunne Draka UC-HOME datakabel voor in de woning
Persberichten van vrijdag 15 november 2019
Knowliah erkend als representatieve aanbieder wereldwijd in Enterprise Legal Management Solutions

Paskal van Lomm wint Digital Transformers Awards 2019 met medisch platform Duxxie

Eerste Startupbootcamp Media accelerator 2019 met thema Going Beyond

Effectory is wederom FD Gazelle 2019 en wint de Award in regio West

Nieuwe Bluetooth-headsets van Poly bieden meer connectiviteitsopties en gebruiksvrijheid

Nieuwe financieringsronde versnelt groei Textmetrics

Softwarebedrijf Intigris benoemd tot FD Gazelle 2019
Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal

Zo maak je van Black Friday een positieve klantervaring

devolo Magic 1 WiFi mini: kleine adapter, krachtige WiFi

Eerste Managed DNS Security-dienst nu beschikbaar op Nederlandse markt

Eten belangrijker dan cadeaus tijdens de feestdagen

Oracle opent Gen 2 Cloud-regio in Nederland

ThousandEyes lanceert collectief inzicht in wereldwijde internetprestaties

Onderzoek ThousandEyes: opvallende verschillen in prestaties tussen AWS, GCP, Azure, Alibaba en IBM Cloud

Henk Nijland benoemd als Directeur Operations van Bizway

Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie

Makkelijker je weg vinden in het buitenland met nieuwe vertaalfunctie in Google Maps

Siemens neemt Atlas 3D over en vergroot zijn additive manufacturing-portfolio

Fortinet breidt dynamische cloud-beveiliging uit in Azure
Logo Franssen Communicatie

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureau