www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
Datum: (2004 dagen geleden)
PR: LEWIS

Volop kansen voor retailer in december

Onderzoek van Manhattan Associates toont aan dat retailer mogelijkheden onbenut laat

Manhattan Associates (NASDAQ: MANH), leverancier van Supply Chain Commerce oplossingen, heeft in samenwerking met onderzoeksbureau Novio Data in kaart gebracht in hoeverre Nederlandse retailers voorbereid zijn op de decemberaankopen. Voor dit onderzoek zijn in totaal 111 retailers ondervraagd, waarvan 60 pure online webshops en 51 retailers met zowel een fysieke winkel als een online webshop. Het onderzoek laat zien dat retailers al flinke slagen hebben gemaakt, maar dat er nog veel terrein te winnen valt.

Uit het onderzoek blijkt dat 72% van de retailers de bezorgsnelheid niet heeft verbeterd ten opzichte van vorig jaar december. Dit is zorgwekkend, want uit eerder onderzoek van Manhattan onder 533 Nederlandse consumenten bleek dat de consument hoge verwachtingen heeft van retailers in december. Zo gaf één op de drie consumenten aan niet van plan te zijn om opnieuw online bij een retailer te bestellen als deze de decembercadeaus niet op tijd bezorgt. Tegelijkertijd verwacht driekwart van de consumenten evenveel of zelfs meer decembercadeaus online aan te schaffen dan vorig jaar. Bijna een derde van de retailers met zowel een online webshop als een fysieke winkel doet er echter een dag of langer over om een order te verwerken. Hierdoor wordt het lastig om aan de fulfilmentverwachtingen van de Nederlandse consument te voldoen.

Tevens blijkt uit het onderzoek dat lang niet alle retailers goed zicht hebben op hun voorraden en in hoeverre bestellingen zijn afgehandeld. Minder dan de helft van de ondervraagde retailers ontvangt realtime updates (41%). Een kwart ontvangt deze updates een- of tweemaal per dag. Opmerkelijk is dat één op de vijf retailers deze updates nog minder regelmatig ontvangt, sommige zelfs maar één keer per week.

Vooral tijdens deze piekperiode is een accuraat inzicht in de gehele supply chain cruciaal om te zorgen dat kansen goed worden benut. Zo blijkt uit het onderzoek dat bijna de helft van de ondervraagde retailers vorig jaar december bepaalde producten niet kon leveren, omdat zij door de voorraad heen waren. Meer dan de helft (59%) van de retailers met een fysieke en online winkel heeft hier afgelopen december hinder van ondervonden. 38% van de online webshops heeft in december van vorig jaar bepaalde producten niet kunnen leveren vanwege een uitgeputte voorraad.

Het is dan ook niet vreemd dat retailers zich vooral zorgen maken om klantloyaliteit (38%) en winstgevendheid (33%). Retailers willen daarom de komende periode bepaalde aspecten van hun supply chain processen gaan verbeteren. Het introduceren, dan wel versnellen van click-and-collect door realtime inzicht in de voorraad (32%), het implementeren dan wel uitbreiden van verzending vanuit de winkel (ship from store) (32%) en het vinden van partners om de leveringsopties te kunnen uitbreiden (31%) heeft prioriteit. Webshops gaan vooral aandacht schenken aan het vinden van partners om de leveringsopties te kunnen uitbreiden (35%). Retailers met online webshops en fysieke winkels vinden het implementeren dan wel uitbreiden van verzending vanuit de winkel het belangrijkste aandachtspunt voor de komende periode (37%).

Manhattan Associates wil met het onderzoek laten zien dat retailers al flinke slagen hebben gemaakt, maar dat er nog veel terrein te winnen valt. Nog meer dan nu al het geval is, verwachten Nederlandse consumenten in de komende jaren gebruik te gaan maken van verschillende aankoop- en levermethoden. Momenteel bieden de meeste retailers (60%) echter alleen levering binnen 24 uur en levering binnen twee tot vijf werkdagen (45%). In de toekomst verwachten ze echter meer in te gaan zetten op nieuwe levermethoden dan nu het geval is. Methoden als levering op dezelfde dag aan huis (18%), click-and-collect (32%), ship from store (25%) en drop ship (16%) krijgen prioriteit.

“Het aankoopgedrag van consumenten is door de komst van online shoppen enorm veranderd de afgelopen jaren. Dit biedt voor zowel pure online webshops als retailers met zowel een fysieke winkel als een online webshop veel kansen, vooral in aanloop naar de feestdagen”, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Central Europe Manhattan Associates. “Het zou jammer zijn als retailers deze kansen niet volop benutten. Het is daarom cruciaal dat retailers realtime inzicht hebben in hun voorraden binnen de gehele supply chain. Bovendien maakt belofte schuld en is het noodzakelijk dat de bestelde producten via de gewenste levermethode bij de klant worden bezorgd. Doen retailers dit niet, dan lopen ze het risico klanten kwijt te raken. Het is daarom aan retailers om ook tijdens de drukke decembermaand klanten de perfecte winkelervaring te bieden.”

Blijf op de hoogte van het nieuws over producten, klanten en partners van Manhattan Associates via Twitter en Facebook
Laatste van Manhattan Associates
Drie goede voornemens van retailers voor 2017

Lessen die retailers kunnen halen uit Sinterklaas en Kerstmis

ID Logistics zet in op groei marktaandeel in nieuwe sectoren met Manhattan WMS
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Zoom verwelkomt Velchamy Sankarlingam als President of Product and Engineering

Red Hat brengt Java naar Kubernetes met Quarkus: een volledig ondersteunde runtime voor cloud-native development

Aruba breidt Instant On-portfolio uit ter ondersteuning continuïteit kleine organisaties

Lubbers De Jong versterkt managementteam met Gijs Toxopeus en Isrid van Geuns

Leiders in voertuigtelematica Geotab en Webfleet Solutions introduceren een gezamenlijk ontwikkeld Commercial Mobility Recovery Dashboard

Schoevers ziet vraag naar Virtual Assistants flink stijgen

Yellowtail en IFS breiden partnership uit om EOI-mogelijkheden voor klanten sterk te vergroten

Drie kwart van de Nederlanders twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Milšped Group kiest Shippeo om klanten tegemoet te komen in vraag naar real-time transport visibility

Iemand thuis bij pakketbezorging? Nóg belangrijker tijdens de coronacrisis

ConnectWise IT Nation Explore gaat virtueel

SentinelOne breidt opnieuw uit

Trend Micro onderzoek constateert gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Verstreken tijd: 2004 dagen
Manhattan Asso.. contact

Logo Manhattan Associates

info@manh.com
  www.manh.nl
Manhattan Asso.. sociaal

Manhattan Asso.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo BIT
Logo Sharp Electronics Nederland
Logo commercetools