www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (6 jaar en 47 dagen geleden)
PR: LEWIS

Nederlandse digitale-infrastructuursector levert significante bijdrage aan internet-economie

Nederland blijft één van de koplopers in Europa in snel groeiende digitale-infrastructuursector

Nederland is een koploper in de Europese digitale-infrastructuursector. Bovendien draagt de Nederlandse digitale infrastructuur significant bij aan onze internet-­economie die op zijn beurt weer zorgt voor groei in werkgelegenheid. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Deloitte, in opdracht van AMS-IX, DHPA, ECP, SIDN, NBIP, Nederland ICT, NLnet en Rabobank. Het onderzoek richt zich specifiek op de internet exchange, datacenter housing en hosting sector die  – samen met telecommunicatie – de digitale infrastructuur vormen. Uit het onderzoek van Deloitte naar deze sector in 2013 bleek al dat Nederland beschikt over een sterke digitale infrastructuur, die in het licht van de snelle groei van het wereldwijde internet moet worden beschouwd als Nederlands derde mainport.

Koploper

Het belang van onze digitale infrastructuur wordt steeds groter. De Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) blijft 's werelds grootste internet exchange. Alleen al in de laatste twaalf maanden groeide het internetverkeer van deze internet exchange met maar liefst dertig procent. De regio Amsterdam behoudt ook zijn positie als één van Europa’s belangrijkste hotspots voor co-locatie (datacenters) met een jaarlijkse groei van ruim zes procent. In Europa behaalt Nederland tevens een sterke tweede plaats als het gaat om hosting-diensten.

Impact op de Nederlandse economie

De housing en hosting sector binnen de Nederlandse digitale infrastructuur is een kapitaalintensieve sector met een jaarlijkse omzet van € 1,18 miljard en investeringen van € 380 miljoen. Er werken in deze sector ongeveer 7.600 mensen. Circa 11.700 banen komen voort uit de sectoren die direct betrokken zijn, zoals bouw en toeleveranciers, en uit bestedingen van werknemers. De werkgelegenheid groeit met circa acht procent per jaar.

Digitale infrastructuur als fundament voor digitale economie
De omvang van de werkgelegenheid in de digitale-infrastructuursector zelf is niet torenhoog, maar werkt wel sterk door in de veel bredere digitale economie en samenleving. De digitale infrastructuur is een onderdeel van het hele ecosysteem en daarmee één van de ‘drivers’ voor de internet-economie. De Nederlandse internet-economie wordt geschat op 5,3 procent van het BBP en groeit jaarlijks met negen procent. Het onderzoek wijst uit dat de aanwezigheid van een sterke digitale infrastructuur een belangrijke aanjager is voor de werkgelegenheid in e-commerce en cloud-diensten. "In theorie zou een vrije internet-economie zich ook los van de lokale datacenters en hosting kunnen ontwikkelen, omdat internetdiensten ook in andere landen kunnen worden gehost", zegt Michiel Steltman, directeur van de DHPA. "Maar ons onderzoek toont juist aan dat er een sterke correlatie is tussen de groei van de lokale internet-economie en de aanwezigheid van een sterke nationale digitale-infrastructuursector." Steltman legt uit dat dit te maken heeft met een 3-tal effecten die elkaar onderling versterken:
  • de online sector en de digitale-infrastructuursector profiteren beide van dezelfde onderliggende groeifactoren
  • Vraag-effect: groei in de internet-economie veroorzaakt een groei in de vraag naar digitale infrastructuur
  • Aanbod-effect: de aanwezigheid van een sterke digitale infrastructuur trekt vervolgens weer aanbieders aan van online producten en diensten naar Nederland
Het onderzoek wijst daarmee uit dat een sterke digitale infrastructuur bijdraagt aan groei van de digitale economie als geheel. Landen met een sterke digitale-infrastructuursector hebben meer economisch voordeel door de resulterende innovaties en productiviteitsgroei.

Aanbevelingen voor het optimaal benutten van sterke positie in digitale infrastructuur
De onderzoekers formuleren zes aanbevelingen om de sterke positie van Nederland te behouden, verder te benutten en de economische groei te stimuleren:
  • Ondersteun investeringen en ontwikkelingen in de digitale infrastructuur. Een rem op investeringen en blokkades in de vorm van extra nationale of Europese wet- en regelgeving heeft negatieve invloed op economische groei, omdat de sector een directe aanjager is voor de internet-economie en de digitale samenleving.
  • Zorg voor stimulerende maatregelen voor het gehele online ecosysteem. Stimuleer niet alleen de groei in digitale infrastructuur, maar ook de direct daaraan gerelateerde sectoren want deze versterken elkaar.
  • Stimuleer in het bijzonder innovaties die afhankelijk zijn van de Nederlandse digitale infrastructuur. Groeikansen zijn te vinden in e-commerce, online diensten en door het stimuleren van cloud-innovaties bij Nederlandse bedrijven.
  • Stimuleer de keuze voor Nederland als vestigingsland voor multinationals die digitale diensten aanbieden. De internationale concurrentie is sterk en de digitale infrastructuur wordt voor bedrijven steeds belangrijker voor hun online activiteiten. Door het aantrekken van buitenlandse bedrijven die intensief gebruik maken van onze digitale faciliteiten, kan het Nederlandse online ecosysteem worden versterkt.
  • Moderniseer de kaders voor wet- en regelgeving, gebaseerd op een bredere visie. De omvang en groei van de digitale economie verlangt moderne en eigen kaders, hetgeen onnodige wet- en regelgeving kan voorkomen.
  • Zorg voor betere aansluiting van onderwijs op de behoeften uit de markt. De snelle groei van de digitale economie en de impact die deze heeft op onze gehele samenleving, vereist een proactieve aanpak om de broodnodige digitale vaardigheden in alle aspecten van het onderwijs terug te laten komen.
####

Noot voor de redactie
Het gehele onderzoek ‘Digital Infrastructure in the Netherlands – Driver for the Online Ecosystem’ is beschikbaar op: www.digitale-infrastructuur.nl

DHPA
C: Michiel Cazemier
E: michiel@splend.nl
T:  +31 20 760 3522
M: +31 6 2415 5553

ECP
C: Inge Eekhout
E: inge.eekhout@ecp-epn.nl
T:  +31 70 419 0309
M: +31 6 1477 6535
Laatste van AMS-IX B.V.
AMS-IX krijgt nieuwe CFO en Senior Director Sales & Marketing

AMS-IX USA Inc. opent point-of-presence in Chicago
Hotel Alhambra Palace checkt in bij Infor voor klantenservice van wereld-niveau

World Music Day 2020: aantal abonnementen muziekstreamingdiensten stijgt

Tectrade wordt TTNL, Take IT To The Next Level!

'Fervente Verzamelaars' tentoonstelling bij het CODA Cultuurhuis te Apeldoorn

Aandacht voor sociaal kapitaal essentieel bij ‘hybride werken’

Nieuwste manier om veilig en hygiënisch te betalen voor shop-in-shops, online platforms en marktplaatsen gelanceerd

Nederlandse startups blijven de landelijke # 1 banengroeimotor