www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.LVTPR.com
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: KINXX PR

Iron Mountain opent duizenden testamenten van Britse jongens die vielen

´Ze dachten aan hun moeder en hadden zin in chocolade…´

Iron Mountain heeft duizenden testamenten en begeleidende brieven van Britse Eerste Wereldoorlog-soldaten gedigitaliseerd en ontsloten. De hartverscheurende personalia zijn opgenomen in het 41 miljoen documenten tellende archief van Her Majesty´s Courts and Tribunals Service dat Iron Mountain beheert. Ter herdenking van de ´Grote Oorlog´, die 100 jaar geleden met de slag bij het Belgische Ieper begon (19-23 oktober 1914), zijn ze in te zien via HMCTS. Nederland herdenkt WO I ook via de monumentale Europese Europeana-website.

Een ´loopgravenstrijd´ is een onvoorstelbare exercitie waarbij een prijs moet worden betaald die de inzet vele malen overschrijdt. De uitdrukking verwijst naar de onzinnige gruwelijkheid van de Eerste Wereldoorlog (WO I).  De ´Grote Oorlog´ is aan Nederland voorbij getrokken, al waren vele duizenden soldaten van 1914 tot 1918 gemobiliseerd en bijvoorbeeld gelegerd in de forten van de Hollandse Waterlinie. Ook vluchtten honderdduizenden Belgische burgers en militairen naar ons land.

HMCTS-Testamenten
Tijdens de slag om Ieper schreven soldaten in de leeftijd van 18 tot 34 jaar boodschappen aan hun dierbaren. Daaronder ook hun nalatenschap-documenten waarin ze hun dierbaren bij voorbaat al hun aardse bezittingen nalieten.

De testamenten maken deel uit van een uniek Brits archief met 278.000 gedigitaliseerde documenten die door Iron Mountain online beschikbaar zijn gemaakt. Het maakt op zijn beurt deel uit van het grotere HMCTS-archief dat in totaal 41 miljoen testamenten bevat en worden beheerd door Iron Mountain. Inmiddels zijn in totaal 3,5 miljoen testamenten online beschikbaar, die voor een kleine vergoeding hier zijn te vinden.

Europeana
De Eerste Wereldoorlog wordt ook in Nederland herdacht. Dit gebeurt onder meer met het Europeana 1914-1918 project. Europeana 1914-1918 is de unieke online-verzameling van Eerste Wereldoorlog-materiaal die collecties van bibliotheken, musea, galeries en archieven uit de hele wereld samenbrengt. Deze bevat verhalen, brieven, dagboeken en foto´s van Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse soldaten die verhalen over de gruwelijkheden van de Eerste Wereldoorlog, het grote gemis, de hoop op betere tijden, en wat er moet gebeuren als...

Eeuwig voortbestaan
"De Eerste Wereldoorlog eiste tientallen miljoenen doden", aldus Jeroen Strik van Iron Mountain. "Velen waren gewone burgers die vrijwillig reageerden op de mobilisatieoproep om hun land te dienen. Het waren deze mannen die hun zaken met een papieren notitie nalieten aan hun dierbaren. Dankzij het destijds juist ingevoerde onderwijssysteem, waren zij de eersten die dergelijke papieren documenten überhaupt konden nalaten. Deze documenten zijn van onschatbare waarde voor historici, genealogen en familieleden. ”
"Dankzij de nieuwste digitale scan- en opslagtechnologie, is het mogelijk deze broze papieren documenten voor de eeuwigheid te bewaren, en zullen hun verhalen voor altijd voortleven. Iron Mountain draagt hierdoor bij aan dit Britse eerbetoon aan zijn soldaten.”