Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Progress Communications

Eerste wereldwijde HL7 FHIR Developer Days in Amsterdam

Amsterdam, 21 oktober 2014 – Tijdens de allereerste wereldwijde HL7 FHIR Developer Days, gehouden op 24, 25 en 26 november 2014 in Amsterdam, staat de nieuwste standaard voor gegevensuitwisseling in de zorg centraal: Fast Health Interoperability Resources (FHIR, spreek uit: ‘fire’) is een binnen de HL7-gemeenschap ontwikkelde standaard voor interoperabiliteit. Deelnemers uit geheel Europa, maar ook uit Amerika en het Midden-Oosten, komen naar Amsterdam voor het bijwonen van lezingen, het volgen van trainingen, deelname aan connectathons en het uittesten van de standaard. Dit alles onder begeleiding van de bedenkers van de standaard. De bijeenkomst wordt georganiseerd door HL7 International, HL7 Nederland en Furore.

FHIR
Bijzonder aan FHIR is, dat deze volledig open standaard gebaseerd is op dezelfde Internet- en mobiele technologie als de platformen van bijvoorbeeld Google, Facebook en Twitter. Anders dan zijn voorgangers – HL7 versies 2 en 3 – is FHIR eenvoudig te begrijpen en snel te implementeren. Grote Amerikaanse EPD-leveranciers en zorgconglomeraten, zoals Epic, Cerner en Intermountain Healthcare, volgen de standaard op de voet. FHIR heeft een Hollands tintje: sinds 2011 werkt Furore in internationaal verband aan de totstandkoming van deze standaard en is daarmee een van de grondleggers.

Hype
Rond FHIR is een ware hype ontstaan, vooral in de Verenigde Staten (zie bijvoorbeeld Wes Rishel over FHIR in de hype-cycle van Gartner: http://vimeo.com/106445729). De ONC (de Amerikaanse NICTIZ) stelt FHIR als voorbeeld voor de weg naar interoperabiliteit, een heet hangijzer in Amerika, omdat dit het succes van het Meaningful Use-programma van president Obama zal bepalen. Ewout Kramer, architect bij Furore en wereldwijd een van de drie bedenkers van de standaard, over de exploderende belangstelling: “De eerste connectathon werd bezocht door een groepje van minder dan tien visionairs. Inmiddels zijn er wereldwijd connectathons, talloze forums en community’s waar op het internet over FHIR wordt gesproken, en worden we benaderd door bedrijven en overheden uit alle hoeken van de wereld – van Scandinavie tot en met China –, die direct met FHIR aan de slag willen.”

Over Furore
Furore, sinds 1993 actief in de zorg-IT, werkt voor zorginstellingen, IT-leveranciers in de zorg en nationale zorgorganisaties. De FHIR-dienstverlening bestaat uit het geven van trainingen en workshops en het leveren van FHIR-tools. Deze laatste zijn als open source te downloaden via fhir.furore.com

Voor meer informatie:
Furore