www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2483 volgers blijven op de hoogte!
Datum: (1930 dagen geleden)

Google komt voor tweede keer met jaarlijkse top 12 van meest actieve Nederlandse internetgemeenten

Onderzoeksbureau SEO onderzocht welke Nederlandse gemeenten het potentieel van internet voor de economie het best benutten

Amsterdam, 15 oktober 2014 - Google maakt voor het tweede jaar op rij bekend welke twaalf Nederlandse gemeenten de economische kansen van het internet het best benutten in hun provincie. Uit een inventarisatie uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek, blijkt dat Naarden (Noord-Holland) het beste scoort en de Google eTown Award 2014 daarvoor ontvangt. Deze prijs, die dit jaar voor de tweede keer wordt uitgereikt, erkent gemeenten waar het midden- en kleinbedrijf het beste gebruikt maakt van het internet. Vandaag heeft Rogier Klimbie, hoofd Beleidszaken van Google Benelux, in het bijzijn van Leendert Jan Visser, directeur MKB-Nederland, de Nederlandse eTown Award 2014 overhandigd aan wethouder Van Meerten-Kok van Naarden. Wijchen won in 2013 de eerste editie en werd dit jaar wederom eerste in Gelderland.

In 2013 liet Google voor het eerst onderzoek doen naar de online kracht van lokale bedrijven. Dit jaar is voor de tweede keer onderzocht welke Nederlandse gemeenten de economische kansen van het internet het best benutten. SEO Economisch Onderzoek heeft dit per gemeente geïnventariseerd op basis van het aantal webwinkels, het aantal bedrijven dat adverteert met Google AdWords en diens bestedingen, het aantal bij SIDN geregistreerde internet-domeinnamen en gemiddelde up- en downloadsnelheid per gemeente. Google reikt per provincie aan één gemeente een eTown Award uit om zo hun inspanningen op het gebied van online ondernemen te erkennen.

De 12 winnaars in Nederland zijn (op alfabetische volgorde):

Provincie Gemeente
Drenthe - Aa en Hunze
Flevoland - Lelystad
Friesland - Vlieland
Gelderland - Wijchen
Groningen - Groningen
Limburg - Beek
Noord-Brabant - Waalwijk
Noord-Holland - Naarden (landelijke winnaar)
Overijssel - Wierden
Utrecht - Vianen
Zeeland - Goes
Zuid-Holland - Capelle aan den IJssel

Uit deze lijst blijkt onder meer dat het er niet toe doet waar een bedrijf gevestigd is om deel te kunnen nemen aan de digitale economie. Of een bedrijf nu gevestigd is in een grote stad als Rotterdam of het kleinere Naarden: het internet stelt iedereen in staat om de hele wereld tot afzetmarkt te maken. Mevrouw Van Meerten-Kok, wethouder van Naarden, zegt hierover: “Als wethouder Economische Zaken zet ik mij in voor een optimaal ondernemersklimaat. Graag wil ik de ondernemers in Naarden alle kansen bieden om in te kunnen spelen op nieuwe trends binnen hun sector. Behoud en versterking van de lokale en regionale bedrijvigheid is het speerpunt van ons economisch beleid. Dat betekent dat wij als gemeente ondernemers de ruimte moeten bieden om nieuwe kansen te creëren. Het internet biedt die nieuwe kansen. Ik hoop dat deze prijs ondernemers in onze gemeente en in onze regio aanmoedigt om de kansen die online ondernemerschap en het internet bieden, te pakken.”

Een voorbeeld van een succesvolle onderneming uit Naarden is Slowjuice.nl, de grootste verkoper van slowjuicers in Nederland. Bram Buissant is een van de eigenaren: “Het internet is voor ons heel belangrijk. We bevinden ons in een segment waar de concurrentie snel toeneemt. We zien een toename in het aantal mensen dat zich online oriënteert op gezondheidstrends, waaronder ook slowjuicen. Online vindbaarheid van de webshop met onze verschillende slowjuice-producten is daarom cruciaal voor ons.”

Een andere ondernemer uit Naarden die de kracht van het internet ten volle benut is Tom Coronel, oprichter van Create2Fit, exploitant van acht webshops voor consumentenproducten. De onderneming is in de afgelopen 10 jaar uitgegroeid naar een bedrijf met een miljoenenomzet. Coronel: “De potentie van het internet voor lokale ondernemers is enorm. Dankzij een goede combinatie tussen onze fysieke showroom in Naarden en de verschillende webshops versterk je de formule. De koopbeleving begint online, maar consumenten komen naar Naarden om af te halen of service en advies te krijgen. Het internet is daarom de belangrijkste aanjager van onze business.”

Leendert Jan Visser, directeur van MKB-Nederland: “Een wereld zonder internet is niet meer denkbaar. Ook voor MKB-ondernemers is ‘online’ een kanaal waarlangs steeds meer producten en diensten worden verkocht, alhoewel de verkopen naar het buitenland wel een tandje meer zouden mogen. Interessant om te zien is ook dat een aantal winkels die tot nu toe online only waren, inmiddels juist fysieke filialen openen en er allerlei hybride modellen ontstaan. We staan nog aan het begin.”

Rogier Klimbie, hoofd beleidszaken van Google Benelux: “Het internet biedt ook minder grote ondernemingen de kans om wereldwijd nieuwe klanten te bereiken. Dit onderzoek toont aan dat juist ook in kleinere plaatsen mensen volop online ondernemen.”

Toekomst
De Europese Commissie wil dat de verkoop van online producten en diensten tegen 2015 zo’n twintig procent van de economische groei uitmaakt. Ook zou het aantal door online verkoop gecreëerde nieuwe banen over twee jaar minstens een vijfde van het totaal aantal nieuwe banen moeten uitmaken.

- einde bericht -

Over eTowns
De eTown Award geeft erkenning aan gemeenten waar het midden- en kleinbedrijf investeert in online toepassingen en middelen, bijvoorbeeld om nieuwe klanten te vinden, hun zaak te laten groeien en de bedrijfsvoering te verbeteren. Dit is het tweede jaar dat Google de eTown Awards uitreikt. Deze prijs is door Google al eerder uitgereikt in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen, Ierland, Australië en Canada.

Over Google Inc.
Google is een wereldleider in technologie en focust op het verbeteren van de manier waarop mensen in contact komen met informatie. Google’s innovaties in zoeken en adverteren op internet hebben er toe geleid dat Google’s website een essentieel onderdeel van het internet is en dat het merk behoort tot één van de meest bekende ter wereld. Google is een handelsmerk van Google Inc. Alle andere bedrijfs- en productnamen kunnen handelsmerken zijn van bijbehorende bedrijven waarmee zij zijn verbonden. Raadpleeg voor meer informatie www.google.com

Contacten voor de media:

Google tweets

Logo Camarate ICT
Logo Synobsys
Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo TenderApp
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo myBrand
Logo NetApp
Logo Schneider Electric
Logo Intermax
Logo Thinkwise
Logo ZyXEL
Logo Liquit
Logo Schneider Electric
Logo IKUU
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Poly
Logo Cumulus Networks
Logo Eaton
Logo Competence Factory
Logo Ymor

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comContentbureauwww.marcommit.nl