Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (7 jaar en 147 dagen geleden)

Kaspersky Lab en INTERPOL bundelen krachten in onderzoek naar dreiging Android-malware

Aanvallen op Android in acht maanden tijd vertienvoudigd

Utrecht, 6 oktober 2014 – In het voorjaar van 2014 bleek uit onderzoek van Kaspersky Lab in samenwerking met B2B International dat 77% van de ondervraagden verschillende apparaten gebruikt om te internetten. Naast de traditionele computer zijn dat met name mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. IDC-gegevens tonen aan dat in het tweede kwartaal van 2014 bijna 85% van de mobiele apparaten draait op Android.

Dit heeft als gevolg dat Android-gebaseerde apparaten aantrekkelijke doelwitten zijn voor cybercriminelen die kwaadaardige programma’s ontwikkelen en verspreiden. Volgens Kaspersky Lab is momenteel ongeveer 98,1% van alle bestaande mobiele malware gericht op gebruikers van Android-apparaten. Hun onderzoek wijst tevens uit dat er reeds in het eerste half jaar van 2014 ruim 175.440 nieuwe unieke kwaadaardige programma’s voor Android zijn gedetecteerd. Dat is 18,3 procent (32.231 kwaadaardige programma’s) meer dan in 2013 in totaal.

Samenwerking Kaspersky Lab en INTERPOL
Om uit te vinden hoe groot de dreiging van Android-malware daadwerkelijk is, heeft Kaspersky Lab een uitgebreid onderzoek gedaan in de periode van 1 augustus 2013 tot en met 31 juli 2014. Voor het eerst hebben zij hierbij samengewerkt met een externe partij, namelijk INTERPOL. De experts van INTERPOL gaven hun deskundige mening op hoe de cybercrime-industrie zich heeft ontwikkeld en deelden daarnaast informatie over de mobiele bedreigingen die zij onlangs hebben onderzocht.

De studie van Kaspersky Lab is uitgevoerd aan de hand van gegevens verkregen via het cloud-gebaseerde Kaspersky Security Network (KSN), waar ruim vijf miljoen Android-smartphones onder vallen. Dit onderzoek analyseert gegevens over bedreigingen die worden verzameld vanaf de apparaten. De belangrijkste bevindingen zijn als volgt:
  • Gedurende een periode van twaalf maanden hebben beveiligingsproducten van Kaspersky Lab 3.408.112 malware-detecties op de apparaten van 1.023.202 gebruikers gerapporteerd.
  • Gedurende de periode van augustus 2013 tot maart 2014 is het aantal aanvallen per maand bijna vertienvoudigd, van 69.000 in augustus 2013 tot 644.000 in maart 2014.
  • Het aantal gebruikers dat werd aangevallen nam eveneens drastisch toe, van 35.000 in augustus 2013 tot 242.000 in maart 2014.
  • 59,1% van de malware-detecties was gerelateerd aan programma’s die in staat zijn om geld van de gebruiker te stelen.
  • Ongeveer 500.000 gebruikers hebben minimaal één keer te maken gehad met mobiele malware die ontwikkeld was om  geld te stelen.
  • De meest verspreide kwaadaardige programma’s in de onderzoeksperiode waren Trojans die ontwikkeld zijn om sms’jes te versturen. In totaal vormden zij 57,1% van alle detecties.
  • Het aantal modificaties voor mobiele banking Trojans is gedurende twaalf maanden veertien keer toegenomen, van een paar honderd tot meer dan 5.000 stuks.
  • De landen met de meeste gerapporteerde aanvallen zijn Rusland, India, Kazachstan, Vietnam, Oekraïne en Duitsland.

Detecties door Kaspersky Lab’s beveiligingsproducten van cyberaanvallen op Android-apparaten gedurende de volledige observatieperiode

Kijk voor het volledige persbericht online.
Kijk voor het onderzoeksrapport op Securelist.com.
Laatste van Kaspersky
Hoe blijf je veilig tegen doxing?

Oud maar goud: 11% van Nederlandse pc-gebruikers draait oud Windows besturingssysteem

Aanvallen via ransomware op high-profile slachtoffers bijna verachtvoudigt in periode 2019-2020
Verstreken tijd: 7 jaar en 147 dagen
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Extreme Networks
Logo ISBW
Logo Infor