www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: Wisse Kommunikatie

Akamai: DDoS-aanvallen nemen wereldwijd af

• Nederland, Zweden en Zwitserland lopen voorop met verbindingen die geschikt zijn voor streaming van 4K-video
  • In Nederland, Zwitserland, Denemarken en Roemenië ligt het aantal breedbandverbindingen boven 90%
  • Nederland niet langer hekkensluiter in Europa wat betreft snelheid mobiel internet
  • Het aantal DDoS-aanvallen is wereldwijd met 15% afgenomen ten opzichte van een jaar geleden
  • Aantal unieke IPv4-adressen is afgenomen ten opzichte van vorig kwartaal
Amsterdam, 30 september 2014 - Akamai heeft zijn ‘State of the Internet’-rapport over het tweede kwartaal van 2014 gepubliceerd. Het Akamai State of the Internet Q2 2014 rapport biedt inzicht in een aantal belangrijke wereldwijde statistieken, verzameld via het Akamai Intelligent Platform. Hierbij gaat het onder andere om netwerkconnectiviteit en verbindingssnelheden, aanvalsverkeer en de adoptie en beschikbaarheid van breedbandverbindingen.

Het rapport signaleert in het tweede kwartaal een aantal primeurs: voor het eerst in de geschiedenis (van het rapport) is het aantal unieke IPv4-adressen wereldwijd afgenomen ten opzichte van het vorige kwartaal. Voor het eerst ligt ook de gemiddelde connectiesnelheid boven 4 Mbps, de grens die wordt gehanteerd voor ‘breedband’ - een toename van 21% ten opzichte van het eerste kwartaal dit jaar. Verder hebben de klanten van Akamai minder kans op herhaalde DDoS-aanvallen.

Verbindingssnelheden in Europa
Voor het tweede achtereenvolgende kwartaal staat Zwitserland bovenaan de lijst van Europese landen, met een gemiddelde connectiesnelheid van 14,9 Mbps, Nederland staat op de tweede plaats met 14,3 Mbps. Vergeleken met het voorgaande kwartaal lieten alle Europese landen niet alleen een toename zien van de gemiddelde connectiesnelheden, maar ook van de gemiddelde pieksnelheden. Nederland, België en Zwitserland scoren op dit punt nu boven 50 Mbps terwijl Roemenië meer dan 60 Mbps haalt.

De opmars van snel breedband (> 10 Mbps) gaat wereldwijd in hoog tempo door. In Europa haalden Nederland, Roemenië en Zwitserland percentages van meer dan 50%. Wereldwijd bleef ook het 4 Mbps breedband doorgroeien, met 5,6% ten opzichte van het eerste kwartaal. In Nederland, Zwitserland, Denemarken en Roemenië ligt het aantal 4 Mbps breedbandverbindingen nu boven 90%.

Klaar voor streaming van 4K-video
Vorig kwartaal werd voor het eerst de ‘4K Readiness’ meegenomen in het ‘State of the Internet Report’. Akamai heeft wederom in kaart gebracht welke landen connectiesnelheden van meer dan 15 Mbps kunnen bieden. Voor streaming van 4K-video is een bandbreedte nodig van 10 tot 20 Mbps. Andere ‘readiness’-factoren, zoals de beschikbaarheid van 4K-content of tv’s en mediaspelers die 4K ondersteunen zijn niet in de bevindingen opgenomen. In het tweede kwartaal waren in de meeste Europese landen meer dan 10% van de verbindingen sneller dan 15 Mbps. Nederland (30%), Zweden (25%) en Zwitserland (33%) zijn de koplopers.

Aanvalsverkeer en beveiliging
Akamai kan op basis van verbindingspogingen nagaan of het aanvalsverkeer betreft. Op basis daarvan kan ook worden vastgesteld uit welk land dit aanvalsverkeer afkomstig is. Belangrijk is dat dit land, dat op basis van het bron IP-adres wordt achterhaald, niet het land hoeft te zijn waar de aanvaller zich bevindt. In het tweede kwartaal kwam het meeste aanvalsverkeer uit China (43%), gevolgd door Indonesië (15%), een verdubbeling ten opzichte van het vorige kwartaal) en de Verenigde Staten (13%).

Het rapport brengt ook DDoS-aanvallen in kaart, op basis van meldingen door klanten. Zij hebben in het tweede kwartaal in totaal 270 aanvallen gemeld, vergeleken met 283 aanvallen in het voorgaande kwartaal. Dit is het tweede achtereenvolgende kwartaal dat de DDoS-aanvallen in aantal afnemen. Vergeleken met het tweede kwartaal vorig jaar bedraagt de daling 15%. Deze trend sluit aan bij de bevindingen van het Prolexic Q2 Global DDos Attack Report, dat aangeeft dat het aantal volumetrische aanvallen (gericht op de Layers 1-4) is toegenomen, terwijl de aanvallen op applicaties (gericht op Layers 5-7) zijn afgenomen.

In Europa zijn in het tweede kwartaal 49 aanvallen gemeld, een afname van 14% ten opzichte van het voorgaande kwartaal.

Voor het eerst sinds Akamai herhaalde aanvallen tegen hetzelfde doel registreert is het aantal klanten dat te maken kreeg met deze herhaalde aanvallen gedaald - van 26% naar 18%. Slechts twee klanten hebben meer dan vijf DDoS-aanvallen gemeld. Eén klant werd zeven keer aangevallen, terwijl het hoogste aantal herhaalde aanvallen het vorige kwartaal nog op 17 lag.

IPv4 en IPv6
Voor het eerst in de geschiedenis van het ‘State of the Internet Report’ is het aantal wereldwijde unieke IP-adressen gedaald, met 0,9%. Dit kan komen doordat providers de beperkte hoeveelheid IPv4-adressen wil sparen, maar het kan ook het resultaat zijn van toegenomen IPv6-connectiviteit.

Wat betreft de overstap op IPv6 lopen kabelaars en mobiele providers voorop. Bij XS4ALL uit Nederland, Telenet en Brutele uit België en Kabel Deutschland vonden meer dan een derde van hun verzoeken om verbinding via IPv6 plaats. In de top tien van landen die overstappen op IPv6 staan zeven Europese landen. In België nam het IPv6-verkeer met meer dan een derde toe ten opzichte van het voorgaande kwartaal.

Mobiele verbindingen
Nederland is niet langer meer de hekkensluiter in Europa wat betreft snelheid van mobiel internet. Met een gemiddelde snelheid van 3,6 Mbps blijft Nederland dit kwartaal Roemenië (3,1 Mbps) Duitsland (3,2 Mbps),Turkije (3,2 Mbps) en België (3,5 Mbps) net voor. In Nederland bedraagt de gemiddeld mobiele pieksnelheid 15,1 Mbps, voldoende om Kroatië (9,2 Mbps) en België (9,6 Mbps) voor te blijven. De hoogste gemiddelde mobiele snelheid wordt in Europa gehaald in Slowakijke (8,0 Mbps), de hoogste gemiddelde pieksnelheid in Rusland (39,3 Mbps).

Internetverkeer World Cup
De 2014 FIFA World Cup in Brazilië is een van de grootste internetgebeurtenissen uit de recente geschiedenis, groter nog dan de Olympische Winterspelen in Sotsji die enkele maanden eerder plaatsvonden. Voor Akamai zorgde de World Cup voor enkele records, zoals ‘meeste verkeer voor één evenement’ (221,6 petabytes) en de hoogste verkeerspiek op één dag (24,14 Tbps). De halve finale Nederland-Argentinië veroorzaakte een piek van 6,87 Tbps, alleen Verenigde Staten-Duitsland en Portugal-Ghana veroorzaakten meer verkeer: 6,99 Tbps. De finale Duitsland-Argentinië kwam niet verder dan de derde plaats met 6,72 Tbps aan internetverkeer, gevolgd door Brazilië-Duitsland (5,9 Tbps). De vijfde plaats was voor België-Verenigde Staten (5,7 Tbps).

Het complete State of the Internet-rapport over het twee kwartaal van 2014 is te vinden op http://www.akamai.com/stateoftheinternet/.

De grafieken uit het rapport zijn te downloaden via: http://wwwns.akamai.com/soti/maps/q214/

en zijn tevens beschikbaar via de Akamai State of the Internet-app voor iPad en iPhone.

Over Akamai
Akamai is een vooraanstaand leverancier van cloud diensten voor het afleveren, optimaliseren en beveiligen van online content en bedrijfsapplicaties. De kern van de Akamai-oplossingen is het Akamai Intelligent Platform, dat zorgt voor betrouwbaarheid, veiligheid, inzicht en expertise. Akamai neemt de complexiteit weg rond verbindingen in een steeds mobielere wereld, het 24/7 voorzien in consumentenbehoeften en zorgt ervoor dat organisaties de cloud veilig kunnen inzetten. Meer informatie over hoe Akamai het tempo van innovatie in een ‘hyperconnected’ wereld versnelt, is te vinden op: www.akamai.nl, of blogs.akamai.com.

Contactpersonen voor de pers
MCS, Akamai Persdesk, tel. 023 - 562 82 08, e-mail akamai@mcspr.nl
Tags bij dit bericht
Persberichten van vrijdag 15 november 2019
Knowliah erkend als representatieve aanbieder wereldwijd in Enterprise Legal Management Solutions

Paskal van Lomm wint Digital Transformers Awards 2019 met medisch platform Duxxie

Eerste Startupbootcamp Media accelerator 2019 met thema Going Beyond

Effectory is wederom FD Gazelle 2019 en wint de Award in regio West

Nieuwe Bluetooth-headsets van Poly bieden meer connectiviteitsopties en gebruiksvrijheid

Nieuwe financieringsronde versnelt groei Textmetrics

Softwarebedrijf Intigris benoemd tot FD Gazelle 2019
Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal

Zo maak je van Black Friday een positieve klantervaring

devolo Magic 1 WiFi mini: kleine adapter, krachtige WiFi

Eerste Managed DNS Security-dienst nu beschikbaar op Nederlandse markt

Eten belangrijker dan cadeaus tijdens de feestdagen

Oracle opent Gen 2 Cloud-regio in Nederland

ThousandEyes lanceert collectief inzicht in wereldwijde internetprestaties

Onderzoek ThousandEyes: opvallende verschillen in prestaties tussen AWS, GCP, Azure, Alibaba en IBM Cloud

Henk Nijland benoemd als Directeur Operations van Bizway

Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie

Makkelijker je weg vinden in het buitenland met nieuwe vertaalfunctie in Google Maps

Siemens neemt Atlas 3D over en vergroot zijn additive manufacturing-portfolio

Fortinet breidt dynamische cloud-beveiliging uit in Azure
Akamai contact

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl