www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
2471 volgers blijven op de hoogte!
PR: Archetype Agency BV

Zes trends vastgesteld, die zorgen voor zichtbaarheid van IT in de boardroom

Polycom-onderzoek laat zien dat IT-managers hun plek moeten creëren in boardrooms om in te spelen op de groeiende vraag naar flexibele werkoplossingen

Amsterdam, 30 september 2014: Polycom, Inc. (Nasdaq: PLCM), de wereldwijde leverancier van video-, spraak- en samenwerkingsoplossingen, en dr. Carsten Sørensen, een onafhankelijke academicus in Engeland, hebben gezamenlijk zes trends vastgesteld, die zorgen voor meer zichtbaarheid van IT-managers in de boardrooms en minder in de backoffice, wat nu het geval is.

Nieuw onderzoek laat zien dat IT-managers zich laten zien in de boardrooms in antwoord op de groeiende vraag naar innovatieve, stimulerende technologieën, waaronder samenwerkingsoplossingen die flexibele werkafspraken mogelijk maken.  IT-managers krijgen zo de gelegenheid om innovatieve technologieën in de boardroom te introduceren en invloed uit te oefenen op de keuze ervan, en daarna op het terugdringen van doorlooptijden voor werknemerstraining en het verbeteren van de productiviteit.
  1. Chief Innovation Officer: word de vertrouwde strategische adviseur Innovatie is de kern van technologie en vooral van IT. Het is de rol van de CIO om niet alleen informatie te bieden, maar ook innovaties die de business helpen. Voorbeelden zijn HR, de financiële afdeling en customer services. Die kunnen processen verbeteren en zakelijke groei mogelijk maken. IT moet niet langer alleen kijken naar de IT-apparatuur, maar ook naar de governance van diensten.

2. Digitale infrastructuur: verschuiving van een fysieke naar een digitale infrastructuur De juiste digitale infrastructuur kan zorgen voor de data-analyses en inzichten die nodig zijn voor beslissingsondersteuning. Dit ondersteunt langetermijnplanning en helpt de business bij het behalen van doelen.

3. Unified communications: gebruik geïntegreerde oplossingen voor het oplossen van businessprocesissues Een belangrijke verantwoordelijkheid van de IT-afdeling is niet alleen het combineren van communicatietools, zoals e-mail, instant messaging, spraak en videoconferencing, maar ook het stroomlijnen van processen. De tools moeten de samenwerking tussen teams en de communicatie met klanten, partners en andere betrokkenen ondersteunen.

4. Big Data: wees een datavertaler, zodat het meten van productiviteit mogelijk is In een connected organisatie heeft de IT-afdeling toegang tot grote hoeveelheden data over uiteenlopende zaken. Deze data is te analyseren met het oog op het vinden van potentiële productiviteitswinst. Het is belangrijk dat de IT-manager deze analyses kan presenteren aan de board, zodat managers processen kunnen optimaliseren.

5. Samenwerking: ontwikkel een locatieonafhankelijke samenwerkingsstrategie
    In een kennisintensieve economie is samenwerking de sleutel tot innovatie. Het is van belang dat medewerkers kunnen samenwerken op de plekken waar zij werken. Dit betekent dat mobiele of thuiswerkers toegang moeten hebben tot tools en bestanden. Nog belangrijker is, dat ook hun collega’s en klanten die toegang hebben vanaf elke plek. De mogelijkheid om samen te werken is de belangrijkste factor voor succes.

6. Technologie-evangelist: wees een technologie-evangelist om de betrokkenheid van de raad van bestuur zeker te stellen
    De CIO moet in staat zijn om de rest van de raad van bestuur te informeren over de noodzaak van technologie in de bedrijfsprocessen. Het vereist een educatief proces om andere managers te laten zien welke integrale rol technologie speelt in de dagelijkse werkzaamheden van een afdeling. Ook moet duidelijk zijn dat IT een rol moet spelen bij elke zakelijke beslissing.

“Van HR tot en met marketing en van financiële afdeling tot en met sales: IT-oplossingen en IT-infrastructuur stellen medewerkers in staat om hun doelen efficiënt te behalen door beter samen te werken. Voeg daar het element van flexibel werken aan toe en er is een sterke impact op de manier waarop medewerkers de balans vinden tussen werken en privé. Het is cruciaal dat IT-managers, zoals de CIO, in de boardroom een sleutelrol op zich nemen en een centrale rol spelen in het verbeteren van de productiviteit”, zegt Tim Stone, vicepresident Marketing EMEA van Polycom.

“IT-innovaties spelen een steeds kritischer rol in de manier waarop we communiceren en samenwerken met elkaar. De penetratie van IT in de zakelijke wereld heeft de manier waarop we zakendoen, verbeterd. IT-managers hebben nu de macht om innovatie verder te stimuleren in hun organisaties”, zegt dr. Carsten Sørensen, Reader (Associate Professor) in Digitale Innovatie bij The London School of Economics.

De uitleg van Carsten Sørensen is te zien in een video en een infographic op de website van Polycom.

Over dr. Carsten Sørensen
Dr. Carsten Sørensen is Reader (Associate Professor) in Digitale Innovatie aan The London School of Economics. Zijn expertise ligt in op ICT gebaseerde innovatie. Hij publiceerde de afgelopen 25 jaar over dit onderwerp en adviseerde daarnaast bedrijven, waaronder Microsoft, Google, Telenor, Orange, PA Consulting Group, IMF, Steria, CSC, The Mobile Virtual Centre of Excellence, 3 UK, Skype, AXA, Carphone Warehouse en Computer Associates, en het Deense ministerie van Wetenschap.

Over Polycom
Polycom helpt organisaties de kracht van samenwerking te ontketenen. Wereldwijd overbruggen meer dan vierhonderdduizend bedrijven en organisaties afstanden met veilige video-, spraak- en contentoplossingen van Polycom. Hiermee verhogen ze productiviteit, versnellen ze time-to-market, verbeteren ze klantenservice, verspreiden ze kennis en redden ze levens. Polycom en zijn partnerecosysteem bieden flexibele samenwerkingsoplossingen voor elke omgeving en leveren de beste gebruikerservaring, de meest verregaande multivendor interoperabiliteit en ongeëvenaarde investeringsbescherming. Kijk op www.polycom.nl of volg ons op Twitter, Facebook en LinkedIn voor meer informatie.

Polycom
Hilde Verlee