www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
2499 volgers blijven op de hoogte!
Datum: (2042 dagen geleden)
PR: Splend

Nederlandse cloud- en hosting sector blijft groeien ondanks tekort aan gekwalificeerd personeel

Leidschendam, 2 september 2014 – In een ICT markt die zich in rap tempo beweegt naar een dienstenmarkt gebaseerd op gedeelde infrastructuren en dienstenplatforms, zijn hostingbedrijven van groot belang voor de digitale economie. Daarom onderzoekt de DHPA jaarlijks de ontwikkelingen in de Nederlandse cloud- en hostingsector. Voor deze vierde editie hebben de DHPA en branchevereniging ISPConnect de krachten gebundeld.

Michiel Steltman, Directeur van DHPA: “Webshops, web-bureaus, de mediasector, online software aanbieders en de overheid zijn afhankelijk van een goede hostinginfrastructuur en professionele hosters. Wij houden de trends binnen deze groeiende sector scherp in de gaten en hebben METISfiles gevraagd dit onderzoek voor ons te doen ”.

Groei
De hosting sector is één van de weinige sectoren in Nederland die ondanks economische tegenwind en de toenemende activiteit van de internationale cloud aanbieders onverminderd blijft groeien. De overgrote meerderheid van de onderzochte bedrijven rapporteert groei, de helft groeit zelfs met meer dan 10%. Ook lijkt de trend van schaalvergroting zich door te zetten: 40% van de bedrijven heeft in de afgelopen jaren overnames gedaan. Hiermee stijgt ook de vraag naar gekwalificeerd personeel.

Gekwalificeerd personeel
En juist het personeel is een reden voor zorgen. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan dat het tekort aan gekwalificeerd personeel een belangrijke belemmering voor groei is.

Simon Besteman, Directeur van ISPConnect: “DHPA en ISPConnect blijven zich samen met andere stakeholders uit de sector inzetten voor deze relatief jonge branche. Naast andere initiatieven op het gebied van instroom en kwaliteitsborging zijn ISPConnect en DHPA in 2014 begonnen met het opzetten van een eigen opleiding voor de hostingsector. Hiermee geven wij gehoor aan de grootste zorgen van de ondervraagden”.

Het belang van datacenters
Het belang van carrier-neutral datacenters neemt toe. 40% van de hosters heeft zijn datacenter infrastructuur niet in eigen beheer. Een vijfde van de hosters host 1000 of meer fysieke servers. De virtualisatiegraad van deze fysieke servers ligt boven de 60%. Hosters met meer servers in beheer hosten meer VMs per fysieke server.

Diensten
De belangrijkste omzetgeneratoren in 2014 zijn gelijk aan die van 2011, namelijk Shared Hosting, Managed Hosting, IaaS en Dedicated Hosting. Relatief nieuw is Security als dienst maar ondanks de toename aan dreigingen genereert deze tak van sport nog weinig omzet. Voor de toekomst wordt de meeste groei verwacht in Managed Hosting.

Concurrentie
De trend naar gedeelde infrastructuurplatforms - public cloud computing - is een wereldwijd fenomeen en wordt gedomineerd door grote spelers als Amazon, Microsoft en Google. De Nederlandse hostingsector zal zijn plaats in dit krachtenveld moeten vinden om te blijven groeien.

Certificering
In 2012 vond 27% van de ondervraagden degelijke certificeringen belangrijk, in 2014 steeg dit percentage naar 89%. Hiermee wordt de behoefte naar een betrouwbaar kwaliteitskeurmerk binnen de sector onderstreept. Op dit moment bestaat een dergelijk keurmerk niet, dit bemoeilijkt het vergelijken van veiligheid en kwaliteit tussen providers. “We zijn ons als sector zeer bewust van deze behoefte”, aldus Steltman. “We participeren daarom in verschillende initiatieven die een fundamentele verbetering beogen van kwaliteitsborging in de complexe online leveringsketens

Samenwerking
Het is opvallend dat veel hostingpartijen elkaar inmiddels weten te vinden. Samen met o.a. de DHPA en ISPconnect zetten zij zich om het bedrijfsleven, onderwijs en de overheid te wijzen op de potentie van deze sector. En dat is goed, de sector wint aanzien en wordt in de toekomst naar verwachting alleen maar groter. “Een continue professionalisering, en een krachtige samenwerking binnen de sector én met de overheid zijn essentieel voor het vasthouden van de positieve trends” aldus Steltman.

Over DHPA

De stichting DHPA is een samenwerking van 32 marktleidende hosting- en cloud providers en hun leveranciers. DHPA deelnemers staan voor kernwaarden als professionaliteit, kwaliteit en transparantie en dragen zo bij aan het vertrouwen in de online industrie. De DHPA vertegenwoordigt een sector die in de afgelopen decennia is uitgegroeid tot een factor die van groot belang is voor de gehele economie.

W:        https://www.dhpa.nl/
E:         pr@dhpa.nl
T:         @stichtingDHPA

Over ISP Connect
Vereniging ISPConnect Nederland is de branchevereniging van meer dan 80 Internet Service Providers en heeft als belangrijkste doel de belangen van haar leden collectief te behartigen door hen een duidelijke stem te geven in de media, overheid, politiek en andere doelgroepen.

W:        http://www.ispconnect.nl/
E:         info@ispconnect.nl
T:         @ispconnect
Laatste van DHPA
Onderwijs moet beter aansluiten op ICT-sector

NLnet, ISPConnect en DHPA brengen internetsector samen rondom cyberweerbaarheid

Logo CloudSuite B.V.
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Visma | Raet

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl